TRUMENBA® -meningokokkirokote sai Euroopassa myyntiluvan Neisseria meningitidis -bakteerin B-seroryhmän aiheuttamaa invasiivista meningokokki-infektiota vastaan.

Uutinen   •   Elo 22, 2017 09:15 EEST

Trumenba on uusi B-ryhmän meningokokkirokote, jonka käyttöaihe on aktiivinen immunisaatio B-seroryhmän Neisseria meningitidis -bakteerin aiheuttamaa invasiivista meningokokki-infektiota vastaan. Meningokokkibakteereja on useita eri ryhmiä, joita kutsutaan seroryhmiksi. Merkittävimmät meningokokkitauteja aiheuttavat seroryhmät ovat A, B, C, W ja Y. Trumenba-rokote suojaa seroryhmä B:n aiheuttamilta taudeilta. Rokotteen voi antaa kymmenestä ikävuodesta alkaen. Markkinoilla on jo aikaisemmin ollut rokotteita A,C,W ja Y –seroryhmiä vastaan.

Trumenba koostuu kahdesta meningokokkibakteerin pinnalla olevan proteiinin variantista. Proteiini jaetaan kahteen immunologisesti erilaiseen alaperheeseen. Yli 96 % B-seroryhmän meningokokkibakteereista Euroopassa ilmentää pinnallaan jompaakumpaa näihin kahteen alaperheeseen kuuluvaa proteiinin varianttia.

Päätös myyntiluvan myöntämisestä perustuu kliinisiin tutkimuksiin yli 20 000 teini-ikäisellä ja aikuisella. Näihin tutkimuksiin on osallistunut myös yli 2 000 suomalaista. Tämä on konkreettinen osoitus korkeatasoisen lääketutkimuksen toteutuksesta Suomessa osana terveysalan kasvustrategiaa.

Tutkimusten mukaan Trumenba suojaa laajasti Euroopassa esiintyviä seroryhmän B Neisseria meningitidis –bakteerikantoja vastaan sekä kahden että kolmen rokotuksen annostelulla. Rokotteen siedettävyys on tutkimuksissa osoitettu olevan hyväksyttävällä tasolla. Yleisimmät havaitut haittavaikutukset olivat (rokotuskohdan reaktiot ja yleisoireet kuten päänsärky, pahoinvointi, lihassärky, nivelkipu, vilunväristykset, uupumus). Jatkossa tutkimukset tuovat lisää tietoa Trumenban vaikuttavuudesta.

Meningokokkibakteerin aiheuttamat taudit ovat harvinaisia mutta arvaamattomia ja nopeasti eteneviä. Pahimmillaan bakteeri voi aiheuttaa aivokalvotulehduksen eli meningiitin tai yleistyneen bakteeri-infektion eli sepsiksen. Suomessa vakavien meningokokkitautien (aivokalvotulehdus, yleistynyt bakteeri-infektio) ilmaantuvuus on viime vuosina ollut noin 0,4/100 000 (Tartuntatautirekisterin tilastotietokanta). Ilmaantuvuus on suurinta pienillä lapsilla ja nuorilla aikuisilla.

Kuolleisuus asianmukaisesta hoidosta huolimatta on merkittävä: aivokalvotulehdukseen noin 10 prosenttia ja yleisinfektioon jopa 50 prosenttia. Noin 10–20 prosentille potilaista jää pysyviä haittoja, kuten lihasheikkoutta, lihaskatoa, raajojen amputaatioita, ääreishermoston toimintahäiriöitä tai kuulovaurioita.

Lisätietoa:
Heidi Åhman
Lääketieteellinen asiantuntija
Pfizer Oy
puh: 09 - 430 040 (vaihde)