Kuka huolehtisi aikuisten rokotuksista?

Lehdistötiedote   •   Joulu 02, 2013 15:58 EET

Rokotteet ovat yksi parhaista keinoista torjua infektioita. Lasten rokotusohjelma on Suomessa hyvä ja kattava, mutta aikuisten rokottamiseen tulisi kiinnittää enemmän huomiota. Se on kannattavaa paitsi yksilön myös yhteiskunnan näkökulmasta.

Neuvolassa ja koulussa pidetään huolta lasten rokotussuojasta, mutta kouluiän ohittaneilla suomalaisilla ei ole juuri ketään, joka muistuttaisi ja kyselisi rokotusten perään. Asevelvollisilta rokotusten ajantasaisuus tarkistetaan armeijassa, mutta muuten tieto itselle hyödyllisistä ja uusista rokotteista pitää osata etsiä itse.

Aikuisten rokotuskäytännöt vaihtelevat Suomessa niin maantieteellisesti kuin eri terveydenhuollon yksiköiden välillä. Käytännössä aikuisten rokottaminen ei ole kenenkään vastuulla, ja rokottautumisprosessi voi olla varsin monimutkainen: suurimpaan osaan rokotteista pitää ensin varata aika lääkäriltä reseptin pyytämistä varten, sitten käydä ostamassa rokote apteekista ja lopuksi varata aika terveydenhoitajalta rokotteen annostelua varten.

- Toimivan neuvolarokotusohjelman rinnalla olisi tärkeää, että ikääntyvän väestömme terveyttä tuettaisiin huolehtimalla siitä, että myös aikuiset saavat kaikki heille kuuluvat ja heitä hyödyttävät rokotteet, sanoi professori, infektiolääkäri Ville Valtonen Eduskunnassa 19.11.2013 järjestetyssä, päättäjille suunnatussa aamiaistilaisuudessa.

- Tärkeimmät terveiden aikuisten rokotukset Suomessa ovat jäykkäkouristus, kurkkumätä, MPR ja influenssa, sanoi tilaisuudessa puhunut ylilääkäri Tuija Leino Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen rokotusohjelmayksiköstä.

Valtonen korosti, että infektiot ovat myös merkittävä sydän- ja aivoinfarktin riskitekijä.

- Rokotusten hyöty ei perustu pelkkien infektiosairauksien torjuntaan vaan niillä voidaan ehkäistä myös kardiovaskulaarisairauksia. Infektioilta, jotka lisäävät myös sydän- ja verisuonitautikuolleisuutta, suojaavat muun muassa kausi-influenssa- ja pneumokokkirokotteet.

Joensuun kaupungin tuotantojohtaja Pekka Kuosmanen kertoi Joensuussa toteutetusta kampanjasta, jonka tavoitteena oli tiedottaa kuntalaisille ilmaisesta kausi-influenssarokotteesta sekä kertoa pneumokokkitaudeista ja niiden ennaltaehkäisystä.

- Keuhkokuume on yleinen influenssan jälkitauti erityisesti riskiryhmillä. Se on vakava tauti, joka aiheuttaa sairaalahoitoja ja kustannuksia. Sekä influenssa että keuhkokuume ovat ennaltaehkäistävissä rokottamalla. Rokotteisiin investoiminen hyödyttää Joensuun kaupunkia ja kaupunkilaisia pitkälle tulevaisuuteen, Kuosmanen totesi.

Jos piironginlaatikosta ei löydy ajantasaista rokotuskorttia, tietoa omista rokotuksista voi pyytää esimerkiksi työterveyslääkäriltä tai kotipaikkakunnan neuvolan kautta. Terveydenhuollon ammattilaiset osaavat myös neuvoa, mitkä rokotteet saattaisivat olla hyödyllinen lisä omaan, lapsuus- ja kouluvuosina hankittuun rokotesuojaan.

Lisätietoa antaa:
Heidi Åhman, tieteellinen asiantuntija, rokotteet, Pfizer Oy, puhelin (09) 430 040

Hyvä terveys on elintärkeää - niin yksilölle kuin yhteiskunnalle. Pfizerin tehtävänä on terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen kaikkialla maailmassa. Yhtenä maailman suurimmista lääkeyrityksistä Pfizerilla on ollut merkittävä rooli lääketieteen kehittämisessä. Työtä on kuitenkin vielä tehtävänä. Pfizer on mukana luomassa uusia, edistyksellisiä lääkehoitoja ja toimintatapoja muiden terveydenhuollon toimijoiden kanssa. Tavoitteenamme on mahdollistaa paras lääkehoito sitä tarvitseville. Maailmassa on arvioitu olevan noin 30 000 eri sairautta. Niistä vain noin kolmasosaan on saatavilla tehokasta hoitoa. Kehitys on vasta alkanut. www.pfizer.fi