MTK2015-tilaisuus: Välipalat voivat vaikuttaa suomalaisten painoon ja terveyteen yllättävän paljon

Lehdistötiedote   •   Helmi 13, 2013 09:37 EET

Välipaloilla voi olla yllättävän suuri vaikutus painoon ja terveyteen. Jatkuva napostelu ja epäsäännöllinen syöminen kerryttävät kiloja ja voivat aiheuttaa terveysongelmia. Tuoreiden tutkimustulosten mukaan etenkin aamupalan väliin jättävillä on selvästi kohonnut riski lihomiseen. [1] Nämä tiedot nousivat esiin lääkeyritys Pfizerin Maailman Tervein Kansa -hankkeen ja Vaasan Oy:n järjestämässä tiedotustilaisuudessa keskiviikkona Helsingissä.

Kliinisen ravitsemustieteen dosentti Ursula Schwab Itä-Suomen yliopistosta sanoi, että monet suomalaislapset ja nuoret saavat liian paljon energiaa ja sokeria välipaloista.[2] Lisäksi osa napsii jatkuvasti jotain suuhunsa. Säännöllinen ja terveellinen syöminen ovat painonhallinnan perusta. Hyvän ateriarytmin päivään luovat säännölliset ateriat, esimerkiksi aamupala, lounas, välipala, päivällinen ja iltapala.

Etenkin aamupala kannattaa syödä. Schwabin mukaan aamupalan väliin jättäneillä on riski kilojen kertymiseen. Tämä tieto selvisi Pohjois-Suomen syntymäkohortti -tutkimuksessa, selvitettiin 16-vuotiaiden syömistottumuksia ja terveydentilaa.1

-Aamupalan väliin jättäminen voi saada lihavuudelle altistavat geenit aktivoitumaan. Aamupala on siis erityisen tärkeä ateria, mutta on myös hyvä syödä säännöllisesti. Aterioiden välillä kannattaa pitää 3-4 tunnin taukoja, Schwab sanoi.

Ruisleipä on suosikkivälipala

Suomalaiset tuntuvat kannattavan terveellisiä välipaloja. Suomalaiset listasivat ruisleivän suosikkivälipalakseen Pfizerin Maailman Tervein Kansa -hankkeen toteuttamassa verkkokyselyssä. [3] Toiseksi suosituin välipala oli banaani ja kolmannelle sijalle kiri omena.

Terveellisten välipalojen suosiminen ei kuitenkaan aina näy suomalaisten päivittäisissä ruokailutottumuksissa. Projektipäällikkö Anni Helldán Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselta sanoi, että suomalaiset ovat lisänneet kovien rasvojen kuten voin ja voi-kasviöljyseosten käyttöä viime vuosina[4]. Helldánin mukaan suositeltavaa olisi kuitenkin syödä pehmeitä rasvoja kuten öljyjä ja margariineja. Suomalaiset käyttävät ahkerasti maitovalmisteita, joten ne kannattaa syödä rasvattomina tai vähärasvaisina.

-Suomalaisten kuidun saannissa on edelleen parantamista. Sen vuoksi täysjyväviljaa sisältävien leipien, puurojen ja tumman pastan sekä riisin suosiminen kannattaa. Myös kasviksista, hedelmistä ja marjoista saa kuituja, Helldán sanoi.

Terveellisten ja kevyiden välipalojen suosiminen kannattaa, koska se ehkäisee kilojen kertymistä. Helldánin mukaan naisista puolet ja miehistä kaksi kolmesta on ylipainoisia[5]. Joka viides suomalainen aikuinen on lihava eli heidän painoindeksinsä on yli 30.

- Hyvä välipala on ravitseva ja pitää nälkää loitolla. Esimerkiksi täysjyväleipä, joka on voideltu margariinilla ja jonka päällä on juustoa ja kasviksia sekä lasi maitoa on oiva välipala. Myös maustamaton jogurtti tai rahka marjoilla, hedelmillä tai pähkinöillä käy hyvästä välipalasta. Sen sijaan esimerkiksi vanukkaat, keksit, karkit ja pullat eivät ole järkeviä välipaloja, Helldán sanoi.

Lisätiedot;

Pfizer Oy, projektipäällikkö Carolina Lockmer: (09) 4300 40
Pfizer Oy, viestintäpäällikkö Anu-Maaria Vaalama: (09) 4300 40
Vaasan Oy, viestintäpäällikkö Mira Perander: 050-560 3327

Lähteet:
1) Jääskeläinen ym. submitted, Eloranta ym. Int J Obes 2012
2.) Eloranta ym. Eur J Clin Nutr 2011.
3.) Suomen suosituin välipala -internetkysely 2012, n=1957, www.terveinkansa.fi/valipala
4.) Helldán A ym. Finravinto 2012 -tutkimus. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Tulokset vielä julkaisemattomia.
5.) Männistö S, Laatikainen T, Vartiainen E. Suomalaisten lihavuus ennen ja nyt. Tutkimuksesta tiiviisti 4/2012.

Hyvä terveys on elintärkeää - niin yksilölle kuin yhteiskunnalle. Pfizerin tehtävänä on terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen kaikkialla maailmassa. Yhtenä maailman suurimmista lääkeyrityksistä Pfizerilla on ollut merkittävä rooli lääketieteen kehittämisessä. Työtä on kuitenkin vielä tehtävänä. Pfizer on mukana luomassa uusia, edistyksellisiä lääkehoitoja ja toimintatapoja muiden terveydenhuollon toimijoiden kanssa. Tavoitteenamme on mahdollistaa paras lääkehoito sitä tarvitseville. Maailmassa on arvioitu olevan noin 30 000 eri sairautta. Niistä vain noin kolmasosaan on saatavilla tehokasta hoitoa. Kehitys on vasta alkanut. www.pfizer.fi