Nopeasti hakkaava pulssi voi olla merkki sydämen eteisvärinästä

Lehdistötiedote   •   Loka 09, 2013 11:00 EEST

Sydän- ja verisuonitaudit ovat nousseet Suomessa jo kansantaudin asemaan. Vähemmälle huomiolle on kuitenkin jäänyt yleisin rytmihäiriösairaus eteisvärinä. On tärkeää, että yhä useampi suomalainen tunnistaa eteisvärinän ja saa siihen asianmukaisen hoidon. Pahimmillaan eteisvärinä voi johtaa aivohalvaukseen.

Suomessa on tällä hetkellä noin 100 000 eteisvärinää sairastavaa ihmistä. Jos diabeteksen ja lihavuuden lisääntyminen jatkuu nykyistä vauhtia, eteisvärinäpotilaiden määrä kasvaa nopeasti.

- Eteisvärinä aiheuttaa potilaalle sydämentykytystä ja epäsäännöllistä rytmiä. Riskitekijöitä sairauden puhkeamiseen ovat sydänsairaudet, kohonnut verenpaine, diabetes ja sepelvaltimotauti. Myös sydämen vajaatoiminnassa eteisvärinä on hyvin tavallinen, ja näiden kahden sairauden yhdistelmä on erittäin vaarallinen, kertoo lääkäri Pekka Raatikainen.

Eteisvärinä on siitä petollinen sairaus, että se saattaa olla täysin oireeton, tai oireet voivat olla niin vähäisiä, ettei niitä huomaa. Yleensä potilaan pulssi tuntuu nopealta ja epäsäännölliseltä, minkä lisäksi voi tulla hengenahdistusta ja rintakipua.

Raatikaisen mukaan mahdollisten oireiden seuraamiseen on kuitenkin kaksi helppoa kotikonstia.

- Jos sydän tuntuu lyövän nopeasti ja epäsäännöllisesti, kannattaa opetella tunnustelemaan pulssia ranteesta tai kaulalta. Toinen konsti on verenpaineen mittaaminen: jos mittari ei suostu mittamaan tai näyttää error-viestiä, syke voi olla liian epätasainen, mikä on merkki eteisvärinästä, hän sanoo.

- Pulssin ja verenpaineen mittaamisella kotona voitaisiin tunnistaa oireeton tai vähäoireinen eteisvärinä ajoissa ja välttää siitä johtuvia aivohalvauksia.

Sairaus on hoidettavissa lääkityksellä

Kuten kaikkien sydämeen liittyvien oireiden yhteydessä, myös eteisvärinää epäillessä on syytä mennä lääkärille.

- Lääkärissä tehdään sydänfilmitutkimukset, joiden perusteella pystytään tekemään diagnoosi. Sairaus on hoidettavissa muun muassa lääkityksen avulla, lääkäri Pekka Raatikainen kertoo.

Eteisvärinän hoidossa tärkeässä roolissa on perussairaudenhoito: verenpaine, diabetes ja sydämen vajaatoiminta pitää hoitaa hyvin, ja ylipainoa tulee välttää. Lisäksi pyritään hoitamaan sydämen epätasaista rytmiä.

Raatikaisen mukaan tärkein eteisvärinäpotilaan hoito on verenohennuslääkitys. Sillä estetään veren hyytymistä ja tukoksia, jotka voivat johtaa aivohalvaukseen. Nykyään saatavilla on perinteisen verenohennuslääkkeen lisäksi myös uuden sukupolven verenhyytymistä estäviä lääkkeitä. Näitä uusia lääkkeitä käyttävien ei tarvitse käydä lääkityksen takia kuukausittaisissa laboratoriomittauksissa.

Kainaloon: ”Lapset käskevät rauhoittumaan, mutta enhän minä osaa”

Kun mies on parhaassa iässä ja hyvässä fyysisessä kunnossa, sydänongelmat tuntuvat aika kaukaiselta asialta. Siksi Kurt Taxell kuvaileekin ”aikamoiseksi pommiksi” eteisvärinädiagnoosia, jonka hän sai juuri ennen viisikymppisiään.
- Sairaus löytyi vähän kummallisella tavalla. Jouduin polvitähystykseen, ja anestesialääkäri kysyi, että tiedänkö, että minulla on rytmihäiriö. Enkä minä tiennyt! Taxell kertoo.

Eteisvärinä löydettiin vuonna 2000.
- Kyllähän tämä muutti ajatusmaailmaa. On tärkeää, että hoidan itseäni, ja kun hoidan, tiedän, ettei ongelmia tule enää. Tällä hetkellä sairautta hoidetaan lääkityksellä ja siihen tulevat vielä kontrollikäynnit päälle.

Alkujärkytyksen jälkeen sekä Kurt Taxell että hänen perheensä ovat oppineet elämään eteisvärinän kanssa.
- Lapset sanovat joskus, että isä, pitää ottaa rauhallisesti. Mutta enhän minä osaa, Taxell nauraa.
- Yritän elää normaalia elämää eikä tämä vaikuta arkeen, kunhan vain muistaa huolehtia lääkityksestä. Päivittäin normaalissa työssä ja arjessa tätä ei tule edes mietittyä.

Lisätietoja:

viestintäpäällikkö Anu-Maaria Vaalama, Pfizer Oy: 09 430040

Hyvä terveys on elintärkeää - niin yksilölle kuin yhteiskunnalle. Pfizerin tehtävänä on terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen kaikkialla maailmassa. Yhtenä maailman suurimmista lääkeyrityksistä Pfizerilla on ollut merkittävä rooli lääketieteen kehittämisessä. Työtä on kuitenkin vielä tehtävänä. Pfizer on mukana luomassa uusia, edistyksellisiä lääkehoitoja ja toimintatapoja muiden terveydenhuollon toimijoiden kanssa. Tavoitteenamme on mahdollistaa paras lääkehoito sitä tarvitseville. Maailmassa on arvioitu olevan noin 30 000 eri sairautta. Niistä vain noin kolmasosaan on saatavilla tehokasta hoitoa. Kehitys on vasta alkanut. www.pfizer.fi