Pfizer mukana Maailman Antipiratismipäivässä: Lääkeväärennös on riski terveydelle

Lehdistötiedote   •   Kesä 06, 2013 09:25 EEST

Pfizer on mukana Maailman Antipiratismipäivän näyttelyssä 6. kesäkuuta Helsingin Tennispalatsissa. Pfizer kertoo tilaisuudessa lääkeväärennöksistä ja muistuttaa, että ne ovat riski terveydelle. Riskistä huolimatta moni tilaa väärennetyn lääkkeen netin kautta

Tilaisuuden järjestää Suomen Anti-Piratismiyhdistys yhteistyössä Tullin ja yritysten kanssa. Esillä on laaja kirjo erilaisia tuoteväärennöksiä. Päivän pääviesti on, että tuoteväärennökset ovat kasvava ongelma alkuperäisten tuotteiden valmistajille ja yhteiskunnalle. Laiton toiminta on levinnyt kaikille kaupan aloille. Yhteiskunnalle tämä ilmiö tulee kalliiksi.

Pfizer korostaa tilaisuudessa, että lääkeväärennökset voivat sisältää mitä tahansa ainesosia eikä kukaan valvo niiden tuotantoa. Tutkimuksissa lääkeväärennöksistä on löydetty esimerkiksi tiemaalia, automaalia ja sementtiä. Suomen Tullin haavin jää joka vuosi valtava määrä väärennettyjä lääkkeitä.

- Osa suomalaisista suhtautuu lääkkeisiin liian kevyesti, koska niitä tilataan netistä ja tuodaan matkoilta niin suuria määriä. Sille, miksi tiettyjä lääkkeitä saa vain lääkärin kirjoittamalla reseptillä, on selvä syy. Tietyt lääkkeet eivät sovi kaikille ja lääkkeisiin voi liittyä haittoja. Siksi on tärkeää, että reseptilääkkeiden käyttö tapahtuu lääkärin valvonnassa, sanoo vastuunalainen johtaja Pasi Virta lääkeyritys Pfizerista.

Erektiohäiriölääkkeet ovat edelleen väärentäjien suosiossa. Lääkeväärennösbisnes laajenee kuitenkin myös muihin lääkkeisiin, esimerkiksi verenpaine- syöpä- ja kolesterolilääkkeisiin.

Virta muistuttaa, että lääkäri arvioi aina tapauskohtaisesti mahdollisen lääkkeen tarpeen. Aidon ja alkuperäisen lääkkeen saa reseptillä suomalaisesta apteekista. Lisäksi aitoja lääkkeitä myydään myös laillisissa nettiapteekeissa.
Suomessa viranomaiset ja myös lääketeollisuus tekevät työtä lääkeväärennösongelman ehkäisemiseksi.

Maailman Antipiratismipäivän näyttely on 6. kesäkuuta kello 15-21 Helsingin Tennispalatsissa.

Lisätiedot: Pfizer Oy, vastuunalainen johtaja Pasi Virta: 09 4300 40

Hyvä terveys on elintärkeää - niin yksilölle kuin yhteiskunnalle. Pfizerin tehtävänä on terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen kaikkialla maailmassa. Yhtenä maailman suurimmista lääkeyrityksistä Pfizerilla on ollut merkittävä rooli lääketieteen kehittämisessä. Työtä on kuitenkin vielä tehtävänä. Pfizer on mukana luomassa uusia, edistyksellisiä lääkehoitoja ja toimintatapoja muiden terveydenhuollon toimijoiden kanssa. Tavoitteenamme on mahdollistaa paras lääkehoito sitä tarvitseville. Maailmassa on arvioitu olevan noin 30 000 eri sairautta. Niistä vain noin kolmasosaan on saatavilla tehokasta hoitoa. Kehitys on vasta alkanut. www.pfizer.fi