Pfizer on mukana pneumokokkibakteerin aiheuttamista taudeista kertovassa tiedotuskampanjassa

Lehdistötiedote   •   Helmi 21, 2013 09:36 EET

Pfizer on mukana tiedotuskampanjassa, jolla jaetaan tietoa pneumokokkibakteerin aiheuttamista taudeista ja niiltä suojautumisesta. Kampanja alkoi viikolla 8 Kuopiossa. Tiedotuskampanja on toteutettu yhteistyössä Kuopion kaupungin kanssa.

Kampanjassa muistutetaan siitä, että pneumokokkibakteerin aiheuttamat taudit ovat influenssan ohella maailmanlaajuisesti merkittävin rokottamalla ehkäistävissä oleva kuolinsyy (1). Pneumokokkibakteeri voi aiheuttaa vakavia tauteja kuten keuhkokuumetta, aivokalvontulehdusta ja verenmyrkytystä (2).

Suomessa sairastetaan vuosittain noin 50 000 kotisyntyistä keuhkokuumetta. Näistä pneumokokin aiheuttamia on arviolta jopa puolet (3). Pneumokokkitaudin riski ja kuolleisuus pneumokokkitauteihin kasvavat jyrkästi 50 ikävuoden jälkeen (4,5).

Pneumokokkirokotteita on ollut käytössä pitkään. Pneumokokkirokotteita on annettu lapsille ja aikuisille ympäri maailmaa satoja miljoonia annoksia. Rokottamalla on mahdollista saada hyvä ja pitkäkestoinen suoja pneumokokin aiheuttamia infektioita vastaan.

Lisätiedot:
Rokoteasiantuntija Heidi Åhman, Pfizer Oy: puh. (09) 4300 40

Lähteet:
1) Rokottajan käsikirja, verkkoversio. 2.8.2012
2) Kauma H, Virolainen-Julkunen A. Pneumokokki. Kirjassa Mikrobiologia, Immunologia ja infektiosairaudet. Kirja 1 Duodecim. 2010
3) Duodecim Terveyskirjasto. Jukka Lumio ja Hannu Jalanko : Keuhkokuume (pneumonia). Verkkoversio 20.2.2013
4) Centers for Disease Control and Prevention. 2010. Active Bacterial Core Surveillance Report, Emerging Infections Program Network, Streptococcus pneumoniae, 2009.
5) Sankilampi U. Väitöskirja. Acta Universitatis Ouluensis Medica. D419, 1997

Hyvä terveys on elintärkeää - niin yksilölle kuin yhteiskunnalle. Pfizerin tehtävänä on terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen kaikkialla maailmassa. Yhtenä maailman suurimmista lääkeyrityksistä Pfizerilla on ollut merkittävä rooli lääketieteen kehittämisessä. Työtä on kuitenkin vielä tehtävänä. Pfizer on mukana luomassa uusia, edistyksellisiä lääkehoitoja ja toimintatapoja muiden terveydenhuollon toimijoiden kanssa. Tavoitteenamme on mahdollistaa paras lääkehoito sitä tarvitseville. Maailmassa on arvioitu olevan noin 30 000 eri sairautta. Niistä vain noin kolmasosaan on saatavilla tehokasta hoitoa. Kehitys on vasta alkanut. www.pfizer.fi