Punkit eivät enää vain rannikkoseudun riesa - suojautuminen puutiaisaivotulehdusta vastaan ajankohtaista

Lehdistötiedote   •   Touko 10, 2016 12:13 EEST

Punkit eli puutiaiset aktivoituvat, kun vuorokauden keskilämpötila ylittää + 5 astetta. Punkit voivat levittää sekä viruksen (TBE) aiheuttamaa puutiaisaivotulehdusta että borrelioosia. Harvinaisempaa puutiaisaivotulehdusta voi ennaltaehkäistä ja suojautua rokottautumalla, yleisempää borrelioosia vastaan ei voi rokottautua.

Punkkien lisääntymisen myötä myös niiden levittämän vakavan sairauden, puutiaisaivotulehduksen, esiintyvyys on viime vuosina lisääntynyt. Vuonna 2015 todettuja tautitapauksia oli 67. Puutiaisaivokuumetta esiintyy Ahvenanmaan lisäksi myös muualla Suomessa: Turun saaristossa, Etelä-Karjalassa, Kokkolassa sekä Kuopion ja Varkauden seudulla.

- Niiden, jotka liikkuvat luonnossa TBE-riskialueilla, tulisi harkita ennaltaehkäisevää rokottautumista: esim. suunnistajat, purjehtijat, marjastajat jne. sanoo professori, infektiolääkäri Jarmo Oksi Turun Yliopistollisesta Keskussairaalasta.

- Puutiaisaivotulehduksen eteneminen on kaksivaiheinen. TBE-virustartunnan saaneelle kehittyy 1-2 viikon kuluttua flunssan kaltaisia oireita kuten lievää kuumetta, päänsärkyä ja lihassärkyä. Vaivat kestävät viikon verran, jonka jälkeen useimmat paranevat ja saavat elinikäisen immuniteetin. Noin kolmannekselle tartunnan saaneista ilmaantuu noin viikon kuluessa uusia oireita kuten korkeaa kuumetta, päänsärkyä, niskan jäykkyyttä, pahoinvointia ja esim. sekavuutta tai muita aivotoiminnan häiriöitä. He tarvitsevat välitöntä sairaalahoitoa. Parantavaa lääkettä tai hoitoa puutiaisaivotulehdukseen ei ole olemassa, vaan taudin hoito on oireenmukaista, Oksi jatkaa.

Kuopiossa aloittaa liikkuva rokotusklinikka
Kuopiossa starttaa tänä kesänä ensimmäistä kertaa liikkuva rokotusklinikka. Kyseessä on ilman ajanvarausta toimiva rokotebussi, jossa tarjotaan tietoa punkeista ja niiden levittämistä sairauksista. Rokotebussissa voi kartoittaa rokotustarpeensa sekä tarvittaessa rokottautua esimerkiksi puutiaisaivotulehdusta (TBE, Tick Borne Encephalitis) vastaan. Kaikki rokotuspaikkakunnat tarkkoine aikataulutietoineen löytyvät osoitteesta www.punkkiklinikka.fi.

Liikkuvan rokotusklinikan etuna on vaivattomuus ja nopeus verrattuna perinteiseen rokotusprosessiin, joka edellyttää lääkärissä ja apteekissa käyntiä.

– TBE-rokotteen saa rokotebussista helposti saapumalla paikalle aikataulun mukaisesti. Rokotetta ei tarvitse ostaa etukäteen, eikä rokottautuminen edellytä lääkärin vastaanottoa ennen tai jälkeen, kertoo Suomen Rokotepalvelun toimitusjohtaja Antti Aukia.

TBE:tä vastaan voi rokottautua myös terveyskeskuksessa, yksityisellä lääkäriasemalla tai työterveyshuollon kautta.

Lisätiedot:

Liikkuva rokotusklinikka:
Antti Aukia, toimitusjohtaja, Suomen Rokotepalvelu, puh. 040 554 2978
Leena Valo, projektikoordinaattori, Suomen Rokotepalvelu, puh. 050 438 2307

Rokottautuminen TBE:tä vastaan:
Jarmo Oksi, professori, infektiolääkäri, Turun Yliopistollinen Keskussairaala, puh. 040 541 4813

Punkit ja niiden levittämät taudit:
Nanna Ekman, asiakkuuspäällikkö, Pfizer Oy, puh. (09) 4300 40

Hyvä terveys on elintärkeää - niin yksilölle kuin yhteiskunnalle. Pfizerin tehtävänä on terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen kaikkialla maailmassa. Yhtenä maailman suurimmista lääkeyrityksistä Pfizerilla on ollut merkittävä rooli lääketieteen kehittämisessä. Työtä on kuitenkin vielä tehtävänä. Pfizer on mukana luomassa uusia, edistyksellisiä lääkehoitoja ja toimintatapoja muiden terveydenhuollon toimijoiden kanssa. Tavoitteenamme on mahdollistaa paras lääkehoito sitä tarvitseville. Maailmassa on arvioitu olevan noin 30 000 eri sairautta. Niistä vain noin kolmasosaan on saatavilla tehokasta hoitoa. Kehitys on vasta alkanut. www.pfizer.fi