Syntyykö tästä Suomen merkittävin kansanterveysteko? Health Hack häkkää tupakoijan kohti savuttomuutta

Lehdistötiedote   •   Helmi 08, 2017 08:00 EET

Tupakoinnin kustannukset ovat Suomessa noin 1,5 miljardia euroa vuodessa, ja yksin terveydenhuollon osuus on lähes 280 miljoonaa euroa. Pfizerin Health Hack yhdistää terveysalan ammattilaiset, palvelumuotoilijat sekä teknologiakehittäjät ja opiskelijat savuttoman Suomen puolesta 9.-11. helmikuuta.

Osallistujien tehtävänä on kehittää kolmessa vuorokaudessa luova, haastava, ja terveydellinen palvelukonsepti, joka auttaa tupakoinnin lopettamisessa. Health Hackin järjestää Pfizer yhteistyössä Microsoftin, User Intelligencen kanssa. HealthSPA on tapahtuman kumppani.

”Tupakointi on merkittävä kansanterveydellinen ja -taloudellinen ongelma, ja sillä on negatiivisia vaikutuksia lähes 24 sairauteen. Vuosittain tupakointi aiheuttaa yli 6 000 suomalaisen ennenaikaisen kuoleman, ja tupakointi on jo työiässä yhteydessä yleisempään terveydenhuoltopalveluiden käyttöön ja kustannuksiin”, Pfizerin vanhempi tieteellinen asiantuntija Kari Linden sanoo.

Health Hackin osallistujat ovat terveysalan, palvelumuotoilun, asiakaskokemuksen tai teknisten alojen asiantuntijoita ja opiskelijoita. Osallistujista on koottu viisi eri tiimiä, jotka saavat käyttöönsä tupakointiin liittyvää tutkimusaineistoa niin lääketieteen, yhteiskuntatieteen, sosiologian, psykologian ja terveystaloustieteen näkökulmista.

HealthSPa jakaa voittajatiimille 2 000 euron palkinnon. Palvelupolun rakentaminen kohti savuttomuutta ei kuitenkaan ole aivan helppo tehtävä – vaikka 60 % tupakoijista haluaisi lopettaa tupakoinnin, ja jopa 40 % on yrittänyt lopettamista viimeisen vuoden aikana.

Pfizer haluaa tukea digiloikkia ottavaa terveysalaa. Meille on tärkeää yhdistää terveydenalan ammattilaiset sekä tiede ja tiedolla johtaminen ketterään palvelumuotoiluun.Tupakoijan tai potilaan tukeminen on digitekemisen keskiössä,kertoo Pfizerin digiasiantuntija Henna Leonsaari.

Lue lisää: healthhack.fi

Kari Linden
Vanhempi tieteellinen asiantuntija
Pfizer Oy