Tupakasta vieroituslääkkeen rajoitettu peruskorvattavuus laajeni joulukuussa

Lehdistötiedote   •   Tammi 03, 2017 12:05 EET

Varenikliinia (Champix) sisältävän lääkevalmisteen rajoitettu peruskorvattavuus on laajentunut joulukuun alussa1,2.

Varenikliinia sisältävä lääkevalmiste on lääkkeiden hintalautakunnan päätöksen mukaan 1.12.2016 alkaen rajoitetusti peruskorvattava (40 %) tupakoinnin lopettamiseen motivoituneille aikuisille tupakoitsijoille, joilla on vahva nikotiiniriippuvuus ja tupakasta vieroitus ei ole onnistunut muiden tukitoimien avulla. Tupakasta vieroitukseen on liitettävä yksilöllinen neuvonta ja tuki. Korvattavuus koskee kahta, enintään 24 viikon kestoista hoitojaksoa. Valmisteen käyttöä koskevat varoitukset on otettava huomioon hoidon valinnassa ja hoitojakson aikana.

Lisätietoja:

Kari Linden
vanhempi tieteellinen asiantuntija, Pfizer Oy
p. 050 395 0647, e-mail: kari.linden (at) pfizer.com

[1] Lääkkeiden hintalautakunnan päätös 6.10.2016 Dnro 269/1/2016
[2] Kelan lääkekorvaustiedote 17.11.2016

Hyvä terveys on elintärkeää - niin yksilölle kuin yhteiskunnalle. Pfizerin tehtävänä on terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen kaikkialla maailmassa. Yhtenä maailman suurimmista lääkeyrityksistä Pfizerilla on ollut merkittävä rooli lääketieteen kehittämisessä. Työtä on kuitenkin vielä tehtävänä. Pfizer on mukana luomassa uusia, edistyksellisiä lääkehoitoja ja toimintatapoja muiden terveydenhuollon toimijoiden kanssa. Tavoitteenamme on mahdollistaa paras lääkehoito sitä tarvitseville. Maailmassa on arvioitu olevan noin 30 000 eri sairautta. Niistä vain noin kolmasosaan on saatavilla tehokasta hoitoa. Kehitys on vasta alkanut. www.pfizer.fi