Tupakoivilla työikäisillä perusterveydenhuollon käyttöä tupakoimattomia enemmän – ero kustannuksissa yli 100 euroa vuodessa

Lehdistötiedote   •   Loka 27, 2016 07:45 EEST

Työikäiset tupakoijat käyttävät julkisen perusterveydenhuollon palveluita tupakoimattomia useammin, kertoo lähes 5 000 suomalaiseen pohjautuva tutkimus. Tupakoinnin tiedetään lisäävän muun muassa sydän- ja verisuonisairauksien, keuhkosairauksien sekä syöpätautien riskiä myöhemmällä iällä.

Tuore tutkimus osoitti, että tupakointi on yhteydessä yleisempään perusterveydenhuollon palveluiden käyttöön ja suurempiin kustannuksiin jo keski-ikäisessä väestössä. Vuotuiset perusterveydenhuollon kokonaiskustannukset olivat tupakoivilla miehillä 28 % ja naisilla 21 % tupakoimattomia suuremmat. Vuoden 2011 kustannustasolla mitattuna tämä merkitsi yli 100 euron lisäkustannuksia henkilöä kohden. Muun muassa mielenterveyspalveluiden käyttö oli tupakoijilla yleisempää.

Tulokset käyvät ilmi Pohjois-Suomen syntymäkohorttiin pohjautuvista tutkimuksista, joissa selvitettiin 46-vuotiaiden suomalaisten tupakointia ja perusterveydenhuollon palveluiden käyttöä sekä sydän- ja verisuonisairauksien riskitekijöitä. Oulun yliopiston keräämä tutkimusaineisto koostuu vuonna 1966 syntyneiden henkilöiden terveys- ja elintapatiedoista.

Tutkijalääkäri: Kustannuksia voidaan pitää merkittävinä

"Tupakointiin yhteydessä olevia suurempia perusterveydenhuollon kustannuksia voidaan pitää merkittävänä erityisesti, kun niitä tarkastellaan väestötasolla. Palveluiden ja niiden kustannusten osalta heijastui myös potilasryhmäkohtaisia eroja. Esimerkiksi tupakoivilla miehillä oli enemmän mielenterveyspalveluiden käyttöä, mikä saattaa johtua siitä, että psykiatriset potilaat tupakoivat muuta väestöä enemmän", toteaa kohorttitutkimusten koordinaattori, tutkijalääkäri, LT Juha Auvinen Oulun yliopistosta.

Toinen samasta aineistosta julkaistu tuore tutkimus osoitti, että tupakointi on merkittävin perusterveydenhuollossa helposti havaittava yksittäinen sydän- ja verisuonisairauksien riskitekijä työikäisessä väestössä. Tupakoinnin lopettaminen vielä keski-iässäkin voi ehkäistä näiden sairauksien puhkeamista myöhemmässä iässä.

Lääkäreillä ja muulla terveydenhuollolla parhaat työkalut tupakoinnin lopettamiseen

”Tutkimukset viittaavat siihen, että tupakoinnin ennaltaehkäisyllä ja työikäistentupakasta vieroitukseen panostamalla voitaisiin vaikuttaa terveydenhuollon kustannuksiin.Lääkärit ja muu terveydenhuolto voisivat Suomessa hoitaa niko tiiniriippuvuutta aktiivisemmin. Siihen on useita työkaluja. Kun esimerkiksi lääkärin aloittamaan hoitoon lisätään vielä tukea hoitajalta tai apteekista, lopettamisen todennäköisyys voi jopa nelinkertaistua”, arvioi Pfizer Oy:n vanhempi tieteellinen asiantuntija, dosentti Kari Linden.

Juha Auvinen
Kohorttitutkimuksien koordinaattori
Oulun yliopisto
puh: 040 741 0830
email: juha.auvinen@oulu.fi

Kari Linden
Vanhempi tieteellinen asiantuntija
Pfizer Oy
puh: 050 395 0647
email: kari.linden@pfizer.com

Julkaisut

Keto J, Ventola H, Jokelainen J, Timonen M, Linden K, Ylisaukko-Oja T, Keinänen-Kiukaanniemi S, Auvinen J. Primary health care utilisation and its costs among middle-aged smokers. Eur J Health Econ 2016 Mar 23.

Keto J, Ventola H, Jokelainen J, Linden K, Keinänen-Kiukaanniemi S, Timonen M, Ylisaukko-oja T, Auvinen J. Cardiovascular disease risk factors in relation to smoking behaviour and history: a population-based cohort study. Open Heart 2016;3:e000358.

Hyvä terveys on elintärkeää - niin yksilölle kuin yhteiskunnalle. Pfizerin tehtävänä on terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen kaikkialla maailmassa. Yhtenä maailman suurimmista lääkeyrityksistä Pfizerilla on ollut merkittävä rooli lääketieteen kehittämisessä. Työtä on kuitenkin vielä tehtävänä. Pfizer on mukana luomassa uusia, edistyksellisiä lääkehoitoja ja toimintatapoja muiden terveydenhuollon toimijoiden kanssa. Tavoitteenamme on mahdollistaa paras lääkehoito sitä tarvitseville. Maailmassa on arvioitu olevan noin 30 000 eri sairautta. Niistä vain noin kolmasosaan on saatavilla tehokasta hoitoa. Kehitys on vasta alkanut. www.pfizer.fi