Yli puolet suomalaisista uskoo, että levinneestä rintasyövästä voi parantua – asiantunteva vertaistuki on potilaalle merkityksellistä

Lehdistötiedote   •   Marras 16, 2016 13:00 EET

Rinnasta muualle elimistöön levinnyt syöpä on sairaus, jota voidaan hoitaa, muttei pysyvästi parantaa. Pfizerin teettämän kyselytutkimuksen mukaan jopa 61% suomalaisista uskoo, että levinneestä rintasyövästäkin voi parantua1. Tällä voi olla vaikutusta siihen, kuinka ympäristö kohtaa levinneeseen rintasyöpään sairastuneen henkilön.

Rintasyöpään sairastuu Suomessa vuosittain yli 5 000 naista2. Lähes 1 000 naista saa diagnoosin levinneestä rintasyövästä2. Vain yhdeksän prosenttia suomalaisista tietää, että levinnyt rintasyöpä -diagnoosin saanut henkilö elää sairauden kanssa lopun elämäänsä1.

”Alhainen tietämys johtaa usein siihen, että potilasta ei osata kohdata. Kun parantumattomaan syöpään sairastuneelle kerrotaan positiivisia tarinoita tuttavista, jotka ovat selvinneet syövästä, se hämmentää ja saattaa jopa loukata. Vertaistuki on sairastuneelle todella merkityksellistä: vertaisten kesken omia tunteita ei tarvitse silotella”, toteaa Rintasyöpäyhdistys – Europa Donna Finland ry:n puheenjohtaja Anu Niemi.

Levinneen rintasyövän hoidoilla pyritään hidastamaan syövän etenemistä, vähentämään sairaudesta aiheutuvia oireita ja kohentamaan potilaan yleisvointia ja elämänlaatua sairaudesta huolimatta.

”Jatkoajan saaminen elämälle on äärimmäisen arvokasta, koska se voi mahdollistaa esimerkiksi oman lapsen tärkeässä elämäntapahtumassa mukana olemisen”, Niemi kertoo.

Uudet lääkehoidot nopeammin potilaiden saataville

Suomessa on noin 67 000 rintasyöpäpotilasta. Väestön ikääntyessä myös rintasyöpään sairastuneiden määrä lisääntyy. Tämän vuoksi olisi tärkeää, että uusia lääkehoitoja saataisiin nykyistä nopeammin ja tasavertaisemmin potilaiden ulottuville.

”Selkeä haaste Suomessa on se, että uudet lääkehoidot tulevat viiveellä potilaiden käyttöön. Esimerkiksi Ruotsissa suun kautta otettavien lääkkeiden korvattavuusprosessi on paljon nopeampi kuin Suomessa3”, toteaa Heikki Nokelainen, Pfizer Oy:n syöpähoitojen liiketoimintayksikön johtaja.

Pfizer Oy on julkaissut minuntarinani.fi-sivuston, jonka tarkoituksena on lisätä tietoisuutta levinneestä rintasyövästä ja antaa syöpäpotilaiden läheisille työkaluja auttaa ja tukea parantumattomaan syöpään sairastunutta. Sivustolla käsitellään myös ajankohtaisia yhteiskunnallisia kysymyksiä syöpähoitojen tasavertaisuudesta ja tulevaisuudesta Suomessa.

Lisätietoja:

Anu Niemi, puheenjohtaja, Rintasyöpäyhdistys – Europa Donna Finland ry.
puheenjohtaja@europadonna.fi, p. 040 519 5210

Heikki Nokelainen, syöpähoitojen liiketoimintayksikön johtaja, Pfizer Oy
p. 09 – 430 040 (vaihde)

1 Omnibus-tutkimus suomalaisten tietämyksestä levinnyttä rintasyöpää kohtaan. Pfizer, 4.10.2016