Kasvien parissa puuhaileminen yhdessä lasten kanssa vähentää ruutuaikaa ja parantaa lasten luontotietoutta sekä hyvinvointia

Kiinnostus kasvien parissa puuhailuun yhdessä lasten kanssa on nousussa, ja vanhempien mielestä on tärkeää, että lapset oppivat sen kautta tietoja ja taitoja luonnosta. Lasten kanssa puuhailua pidetään myös hyvänä tapana rajoittaa ruutuaikaa ja edistää hyvinvointia. Tiedot käyvät ilmi Plantagenin trenditutkimusraportista, jossa käsitellään kuluttajien suhtautumista kasveihin ja puutarhanhoitoon vuonna 2020.

Plantagenin tutkimuksen mukaan puolet suomalaisista lapsiperheistä kasvattaa kasveja yhdessä ja lisäksi 33 prosenttia on siitä kiinnostunut. Suurin syy kasvien parissa puuhailemiseen lasten kanssa on yhteisen laatuajan viettäminen, mutta jopa kuusi kymmenestä vanhemmasta pitää tärkeänä sitä, että lapset oppivat tärkeimmät ja tutuimmat kasvit.

Tutkimuksen valossa käy selkeästi ilmi, että suomalaiset vanhemmat haluavat kertoa lapsilleen, mistä ruoka on peräisin sekä jakaa perustiedot luonnon ja ympäristön merkityksestä. Tämä nivoutuu osaksi yleisen tietoisuuden lisääntymistä. Ymmärrämme entistä paremmin, miten ympärillämme olevat kukat ja kasvit vaikuttavat meihin. Kuluttajat haluavat lisää vehreyttä ympäristöönsä – kouluihin, työpaikoille, ydinkeskustoihin ja asuinkortteleihin, Plantagen Suomen aluemyyntipäällikkö Minna Inberg kertoo.

Kasvien kasvattaminen voi vähentää lasten ruutuaikaa

Kasvien parissa puuhailemiseen lasten kanssa on monia eri syitä. Yleisin syy on laatuajan viettäminen yhdessä, minkä ilmoittaa syyksi kaksi kolmesta vanhemmasta. Kasvien kasvattaminen voidaan nähdä myös vaihtoehtona televisiolle, tietokoneille, kännyköille ja tableteille. Yksi viidestä vanhemmasta ilmoittaa kasvien kasvattamisen syyksi lasten ruutuajan vähentämisen.

– Ruutuajan vähentäminen on tietenkin kiinni monesta tekijästä, mutta jos lapsille on löydetty pienestä pitäen paljon mielekästä tekemistä ulkona esimerkiksi puutarhassa tai lähiluonnossa, ruutuaika saattaa vähentyä kuin itsestään, Inberg sanoo.

Vehreydellä on terveyttä edistäviä vaikutuksia

Suurin osa kuluttajista uskoo puutarhanhoidon edistävän hyvinvointia. 65 prosenttia suomalaisista kertoi pitävänsä puutarhanhoitoa terveyttä edistävänä ja inspiroivana. Viisi kymmenestä kuluttajasta kertoi rentoutuvansa kasvien ja puutarhatöiden parissa. 54 prosenttia puolestaan haluaa lisää vehreyttä kouluihin ja työpaikoille. Osuus on korkeampi usein stressiä kokevien henkilöiden keskuudessa, jopa 60 prosenttia heistä toivoo kouluihin ja työpaikoille lisää vehreyttä.

Sekä lapset että aikuiset tuntevat olonsa hyväksi vehreyden ympäröimänä. Esimerkiksi kouluissa lasten keskittymiskyky saattaa parantua, mikäli ympärillä on runsaasti kasveja*.

– Tutkimukset ovat osoittaneet, että terveyttä edistäviä vaikutuksia saadaan jo kukkien ja kasvien parissa parvekkeella. Tutkimusraporttimme mukaan eniten vehreyttä toivotaan kaupunkeihin: seitsemän kymmenestä kuluttajasta haluaisi lisää vihreyttä kaupunkien keskustoihin ja yli puolet vastaajista haluaa lisätä vehreyttä asuinkorttelissaan, Inberg kertoo.

Tulokset perustuvat Plantagenin joulukuussa 2019 tekemään kuluttajatutkimukseen, johon osallistui kansallisesti edustava otos suomalaisia eli 1 005 vastaajaa. Tämän lisäksi Plantagen haastatteli useita kasvien, trendien ja sisustamisen asiantuntijoita Pohjoismaissa.

*Lähde: Houseplants: to support human health (RHS) https://www.rhs.org.uk/advice/profile?pid=949

Kuvia median käyttöön sekä raportin voi ladata täältä: https://bit.ly/2sgOWGS

Markus Hilden
markus.hilden@manifesto.fi

Plantagen Suomen aluemyyntipäällikkö

Elämä kasvien kanssa alkaa Plantagenista! Plantagenilla on Suomessa 15 myymälää Helsingistä Vaasaan. Plantagenin liikeideana on tuoda inspiraatiota elämään sekä laaja valikoima tuotteita ja tarvikkeita kasvien kasvattamiseen, niin kotona, parvekkeella kuin puutarhassakin.