Lähes joka toinen suomalainen haluaisi syödä enemmän riistaa – nopeat tarjottavat riistasta

Lehdistötiedote   •   Marras 29, 2016 11:00 EET

Riista ei vaadi tuntien valmistamista tai valkoista pöytäliinaa. Kotikokin perustaidoilla maukkaan riistan tai poron valmistaminen onnistuu siinä missä muutkin illanistujaisten tarjottavat. Kun vaihtaa esimerkiksi suomalaisten suosiman jauhelihan riistaan, saa paitsi uutta makumaailmaa tuttuihin herkkuihin myös inspiraatiota kokkailuun.

Riistan valmistus koetaan usein vaivalloiseksi ja aikaa vieväksi. TNS Gallupin toteuttaman tutkimuksen* mukaan yli 40 prosenttia suomalaisista söisi enemmän riistaa ja poroa, jos siitä olisi tarjolla helppoja vaihtoehtoja ruuanlaittoon.

Tutkimuksen mukaan riista mielletään myös eettiseksi vaihtoehdoksi: lähes 70 prosenttia suomalaisista kokee, että vapaana eläneen eläimen lihan syöminen on eettisempää kuin kasvatetun lihan.

Viisi herkullista riistavinkkiä arkeen

1. Villimpää burgeria. Mehevän burger-pihvin voi valmistaa riistajauhelihasta. Vielä helpommalla pääsee, kun paistaa tai grillaa hampurilaissämpylän väliin Polarican valmiita riistahampurilaispihvejä, jotka löytyvät pakastealtaasta.
  2. Käristetyt nachot. Perheen ja vieraat voi yllättää korvaamalla nachoannoksen jauhelihan nopeasti kypsyvillä riista- tai poronkäristyslastuilla.
  3. Tuunatut tapakset. Riistatapakset syntyvät ruisnapeista ja riistaleikkeleistä. Ruisnappien päälle voi myös lisätä pororouhetahnaa, joka on sekoitettu tuorejuustosta ja pororouheesta.
  4. Perinteistä poiketen. Suolainen jauhelihapiirakka on illanistujaisten klassikko. Perinteisen jauhelihan voi vaihtaa maukkaaseen hirvenjauhelihaan, jossa on pehmeä riistan maku.
  5. Soppakulhossa Pohjola tapaa Aasian. Supertrendikäs vietnamilainen pho-keitto maustuu pohjoisella eksotiikalla, kun naudanliha korvataan poron sisäfileellä.

Rennot riistaburgerit ja puolukkamajoneesi Hanna Gullichsenin tapaan
Kahdelle

Ota riistapihvit huoneenlämpöön kolme tuntia ennen paistamista. Ota pihvit pois pakkauksesta ja asettele ne esim. lautaselle sulamaan. Tee sillä aikaa majoneesi.

Puolukkamajoneesi

Ohjeesta tulee n. 2dl valmista majoneesia. Käytä osa burgereihin ja loput vaikka ranskalaisten dippailuun.

1 kananmuna
8 rkl jäisiä Polarica-puolukoita
½ tl Maldon-sormisuolaa
½ tl mustapippuria myllystä
1,5 dl rypsiöljyä

Tee majoneesi sauvasekoittimella korkeaan astiaan. Riko astiaan kananmuna ja heitä mukaan myös suola ja mustapippuri sekä 4 rkl jäisiä puolukoita. Suristele sauvasekoittimen avulla tasaiseksi ja lisää sitten pikkuhiljaa öljyä sekoittaen samalla koko ajan. Lisää öljyä kunnes seos on kaunista majoneesia. Lisää valmiiseen majoneesiin 4 rkl kokonaisia jäisiä puolukoita juuri ennen kuin täytät burgerit. Sekoita lusikalla. Kokonaiset puolukat tuovat majoneesiin hyvää suutuntumaa ja happoa.

Riistaburgerit

2 Polarica-riistaburgerpihviä
4 viipaletta Luostari-kermajuustoa
2 Reissumies-ruissämpylää
4 rkl ketsuppia
8 suolakurkkuviipaletta
2 rkl voita
2 rkl rypsiöljyä
Maldon-sormisuolaa
mustapippuria

Riistapihvin paistaminen
Kun pihvi on sulanut, nosta se leivinpaperin päälle ja peitä toisella leivinpaperilla. Nuiji pihviä kevyesti lihanuijan tai nyrkin avulla siten, että sen koko kasvaa noin kaksinkertaiseksi, paksuudeltaan suunnilleen sentin paksuiseksi. Ota päällimmäinen leivinpaperi pois, mausta pihvi reilulla mustapippurilla ja sormisuolalla. Paista pihviä reilulla keskilämmöllä ruokalusikallisessa voita ja ruokalusikallisessa rypsiöljyä, välillä käännellen. Mausta mustapippurilla ja suolalla myös pihvin toinen puoli. Nosta kermajuustoviipaleet pihvin päälle noin seitsemän minuutin kohdalla, jotta juusto sulaa kauniisti pihvin päälle. Pihvi on kypsä noin kahdeksan minuutin kuluttua.

Burgerin kokoaminen
Paahda ruissämpylät ja kokoa burger seuraavalla tavalla: sämpylän pohja, majoneesi, pihvi juustoineen, suolakurkut ja ketsuppi kannen alle. Nauti hyvässä seurassa.

Muut reseptit:

Lisätietoja ja tuotenäytteet:
Polarica, Päivi Pätsi, Paivi.Patsi@polarica.fi tai p. 040 548 5871

*TNS Gallup Oy toteutti tutkimuksen Polarican toimeksiannosta keväällä 2016. Kyselyyn vastasi yhteensä 1017 suomalaista. Kyselyn tilastollinen virhemarginaali on noin +- 3 prosenttiyksikköä

Polarica on Euroopan johtava villiruuan tuottaja. Polarica tuo kauppojen hyllyille ja pakastealtaisiin poroa, riistaa, marjoja ja sieniä. Vuonna 1972 Haaparannassa perustettu Polarica on kasvanut kansainväliseksi yritykseksi, mutta sen juuret ovat edelleen vahvasti Pohjolassa. Uskomme, että kaikkien on hyvä syödä ruokaa juuri sellaisena kuin luonto sen meille tarjoilee – ympäristöä, eläimiä ja kasveja kunnioittaen.

Kommentit (0)