Myönteistä kokemusta maasähköstä

Maasähkö otettiin käyttöön Katajanokalla lokakuussa 2012. Viking Linen ruotsinlaivat M/S Mariella ja M/S Gabriella ovat käyttäneet maasähköä ollessaan Helsingissä.

Helsingin Satama teetti ”Katajanokan maasähkö, vaikutusten seuranta”-selvityksen, joka valmistui vuoden 2013 lopussa. Selvityksessä todettiin, että maasähkön käyttö vähentää ilman päästöjä ja moottorien aiheuttamaa melua Katajanokalla. Maasähköliityntä soveltuu aluksille, jotka viipyvät satamassa useita tunteja. Maasähköliityntä on räätälöitävä aluskohtaisesti. Kokonaisuudessaan investoinnit olivat yli miljoonaa euroa.

Ympäristövaikutukset

Maasähköön liittyminen vaikuttaa ilmanlaatuun myönteisesti. Päästöt ilmaan ovat maasähköliityntää käytettäessä yli 84 % ja typen oksidien osalta jopa yli 98 % pienemmät kuin apukoneilla tuotettua sähköä käytettäessä.

Saatujen myönteisten kokemusten perusteella Helsingin Satamalla on valmiudet rakentaa maasähköliitäntä myös Länsisatamaan.

• Työelämä

• selvitys