Nykyaikainen kameravalvontapalvelu tuo turvaa ja viihtyisyyttä taloyhtiöihin ja asuinympäristöön

Kameravalvontaan liittyviä ennakkoluuloja tulisi hälventää. Kameravalvonnasta keskustellaan usein negatiiviseen sävyyn, puhutaan holhouksesta ja yksityisyyden suojan menetyksestä. Todellisuudessa oikein toteutettu kameravalvonta tuo turvaa ja kustannussäästöä niin kotitalouksiin kuin myös yksityiselle ja julkiselle sektorille ja sitä kautta säästöä koko yhteiskunnalle.

Kameravalvonnan avulla ehkäistään ja selvitetään rikoksia ja ilkivaltaa, suojataan omaisuutta ja estetään henkeä uhkaavia tilanteita. Turvallinen asumisyhteisö lisää viihtyisyyttä ja yhteisöllisyyttä.

PPO-Elektroniikka Oy on kehittänyt isännöinti- ja huoltoyhtiöiden kanssa yhteistyössä kiinteistöjen ja taloyhtiöiden valvontatarpeisiin soveltuvan toimintavarman ratkaisun, PPO-kameravalvontapalvelun. Yritys vastaa kaikesta toiminnasta ja ylläpidosta asiakkaan puolesta. Näin kuvamateriaali ei pääse vääriin käsiin eikä kenenkään yksityisyyttä loukata.

Asukkaille selvää säästöä

Pelastuslaki velvoittaa taloyhtiöt huolehtimaan turvallisuudesta, mutta käytännön tasolla tilanne on usein toinen. Taloyhtiöissä ongelmia aiheuttaa lisääntyvä ilkivalta ja varkaudet, oli asialla sitten itärajan takaa tullut rikollisjoukko tai paikallinen turhautunut nuoriso. Taloyhtiön omat asukkaat voivat myös lisätä kustannuksia. Taloyhtiön jätteisiin heitetään vanhoja huonekaluja, rakennusjätettä ja muita sinne kuulumattomia tavaroita. Tämä herättää eripuraa ja kyräilyä ja nostaa jätehuollon kustannuksia. Asukkaat vaativat toimia, mutta toimenpiteet jäävät usein toteuttamatta, koska yhteisymmärrystä ei synny ja kustannuksia pelätään.

Isännöintiverkko Helsinki Oy:n toimitusjohtaja Matti Räty tuntee ongelman. ̶ Jätekatosten väärinkäyttö voi aiheuttaa kuukausitasolla mittavan jätehuoltokustannuksen. Esimerkiksi sohvan pois kuljettaminen maksaa jopa 400 euroa, Räty toteaa. Isännöintiverkko Helsinki Oy ja Isännöintiverkko Oy isännöivät yli 1 000 kiinteistöä pääkaupunkiseudulla.

Soukan Huolto Oy:n toimitusjohtaja Mika Vehmaalle tilanne on monesta taloyhtiöstä tuttu. ̶ Ylimääräisiä jätehuoltokustannuksia voi kertyä helposti jopa 1 500 euroa kuukaudessa taloyhtiötä kohden. Siksi kameravalvontapalvelu on pieni hinta ilkivallan ja varkauksien kitkemisestä ja turvallisuudesta, korostaa Vehmaa. Yritykset ovat valinneet PPO-Elektroniikka Oy:n turvallisuusyhteistyökumppanikseen.

Kunnollinen turvakartoitus kannattaa

Pelkkä kameroiden hankkiminen ei yksin riitä. Kamerat on sijoitettava oikealla tavalla ja valittava huolella kuvauskohteet. Kameroiden tulee olla tyypiltään, malliltaan ja ominaisuuksiltaan valvottavaan kohteeseen sopivia. On tunnettava kameravalvontaan liittyvät lait ja säädökset. Tallentimelle on varattava turvallinen tila sekä huolehdittava sen käytöstä ja ylläpidosta. Usein havahdutaan liian myöhään huomaamaan, ettei tallennin ollut päällä tai sitä ei oltu osattu käyttää oikein.

̶ PPO-kameravalvontapalvelu on turvallinen, luotettava ja kustannustehokas. Valvontakameroiden kuva siirretään asiakkaan Internet-yhteyden avulla PPO-Elektroniikan erityissuojattuun videopalvelimeen, kertoo toimitusjohtaja Timo Ohtonen. ̶ Haemme valvontakameran tallentaman materiaalin asiakkaan ilmoittamalta ajanjaksolta ja toimitamme sen vain ennalta nimetyille henkilöille tai suoraan poliisille rikosilmoituksen liitteeksi, Ohtonen painottaa.

Kiinteistöjen ja taloyhtiöiden kannattaa teettää kunnollinen turvakartoitus, jonka pohjalta lähdetään rakentamaan palvelua. Hyvin toimivat turvaratkaisut tuovat säästöä taloyhtiöille ja kotitalouksille ja sitä kautta myös koko yhteiskunnalle. ̶ Palveluntarjoajaksi kannattaa valita vastuullinen yritys, jolla on turvallisuustekniikan ja kameravalvonnan vahva osaaminen eri käyttöympäristöissä, toteaa Timo Ohtonen.

PPO-Elektroniikka Oy suunnittelee, valmistaa ja maahantuo vaativaa valvontaelektroniikkaa. Yritys on toteuttanut turvateknisiä ratkaisuja asiakkaiden yksilöllisiin tarpeisiin jo 32 vuoden ajan. Yrityksen laitteistot valvovat tälläkin hetkellä sähkölaitteiden turvallisuutta Suomen sairaaloiden leikkaussaleissa.

Lisätiedot:

Toimitusjohtaja Timo Ohtonen, 09 566 09210 tai 0400 420 393, timo.ohtonen@ppo-elektroniikka.fi

Myyntipäällikkö Rainer Helvamo, 09 566 09220 tai 0400 676307, rainer.helvamo@ppo-elektroniikka.fi

• ppo-kameravalvontapalvelu
  • kamera- ja videovalvonta