Hiljaisuus myy maailmalla

Kuopiolainen Taiga Concept tarjoaa työpaikoille rauhaa, mutta yrityksessä kuhisee kasvu.

Rauha ja hiljaisuus. Niitä kuopiolaisen Taiga Conceptin äänieristetyt tilat tarjoavat työpaikoille. Itse yritystä sanapari ei kuvaa lainkaan, vaan keskiössä ovat kasvu ja draivi. ”Tavoittelemme räjähdysmäistä kasvua”, Taiga Conceptin toimitusjohtaja Maarit Sinikangas kertoo.

Perheyrityksen tarina sai alkunsa vuonna 2015, kun kaksi kaverusta, Tapani Laukkanen ja Pekka Eskelinen, huomasivat jakavansa saman intohimon: he halusivat luoda toimistoihin puisia tuotteita. Pian kävi ilmi, että tarvetta olisi erityisesti äänieristetyille tiloille. Suunnittelun ohjenuorina olivat skandinaavinen selkeys, huippulaatu ja luonnonläheisyys.

Vuoden 2017 lopulla Maarit Sinikangas siirtyi veljensä kanssa töihin perheyritykseen. Suunnitelma oli selkeä: sijoittajat mukaan ja suunta ulkomaille. Liikevaihto oli tuolloin 600 000 euroa. Kahdessa osakeannissa yritys keräsi 1,3 miljoonaa euroa. Sijoittajien luottamusta kuvaa, että ensimmäisellä rahoituskierroksella tavoitteena ollut 580 000 euroa saatiin kasaan puolessatoista tunnissa.

Viime vuonna yritys keskittyi rakentamaan pohjaa kasvulle. Tuoteperhettä hiottiin ja nyt se kattaa neliön kokoisesta puhelinkopista reilun seitsemän neliön moduulitilaan. Samalla avattiin myyntikanavia maailmalle. Vuoden liikevaihto jäi pieneksi, mutta satsaus kannatti.

”Vaikuttaa siltä, että yllämme tänä vuonna tuhannen prosentin kasvuun”, Sinikangas kertoo. Seuraavien vuosien tavoitteena on moninkertaistaa liikevaihto vuosittain.

Sinikangas kiittelee hyvää työtiimiä, josta on löytynyt sekä osaamista että intohimoa tehdä työtä kasvun eteen. Yrityksessä työskentelee tällä hetkellä noin 15 henkilöä ja uusia rekrytoidaan koko ajan. Kasvu kohdistuu erityisesti ulkomaille. Kesällä Taiga Concept solmi jakelijasopimuksen Aasiaan amerikkalaisen Steelcase Inc:n kanssa, jolla on verkkokaupan lisäksi maailmanlaajuisesti yli 800 jakelijaa. ”Tällä hetkellä meillä menee tuotteita Australiaan ja Filippiineille ja Intiakin on lähtenyt vetämään”, Sinikangas kertoo.

Aasiassa on Sinikankaan mukaan havaittavissa se, että ihmiset työskentelevät yhä ahtaammissa oloissa. Taiga Conceptin tilojen 42 desibelin äänenvaimennusta tarvitaan.

Asentajat varmistavat, että tilan jokainen osa on täsmälleen paikallaan ja äänieristys lupauksen mukainen. Kuva: Petri Jauhiainen

Tasonkorotus neuvottelutiloihin

Vaikka myös Eurooppa ja Amerikka ovat Taiga Conceptille tärkeitä markkina-alueita, ei kotimaata ole unohdettu. ”Asiakkuudet ovat meille todella tärkeitä. Olemme saaneet Suomessa hyviä, isoja asiakkuuksia, kuten Nordea”, Maarit Sinikangas kertoo.

Kuopion Nordeassa keväällä tehdyssä remontissa pankin tiloihin asennettiin kaksi 5,2 neliön neuvottelutilaa ja kolme 2,5 neliön työskentelytilaa. Seinistä kolme on valkoisella laminaatilla päällystettyä mdf-levyä. Lasiseinän sisällä on äänieristyskalvo ja seinissä akustiikkalevyt. Katon tuulettimet kierrättävät ulkopuolelta tulevaa ilmaa.

”Onhan tämä selkeä tasonkorotus meidän neuvottelutiloihimme. Aiempiin perinteisiin sermiväliseiniin verrattuna nämä tilat ovat selkeästi paremmin äänieristettyjä, ilmanvaihto toimii hyvin ja valaistus on riittävä”, kiittelee Nordean Kuopion toimipaikan johtaja Jari-Pekka Raatikainen.

Koska tilojen koottavuus on optimoitu, koko projektiin meni vain muutama päivä.

”Yllätyin, miten nopeasti tilat saatiin paikoilleen. Meille oli tärkeää, että asentaminen oli nopeaa ja melutonta, sillä konttori oli koko ajan toiminnassa”, Raatikainen kertoo.

Hän huomauttaa, että työyhteisön kuutioiksi nimeämät tilat tukevat Nordean ajatusta mahdollisimman joustavasta tilankäytöstä. Suuremmissa kuutioissa pidetään pienen porukan palavereja ja käydään asiakasneuvotteluja. Pienempiä tiloja on käytetty esimerkiksi verkkoneuvotteluihin tai kehityskeskusteluihin – kun rauhaa on tarvinnut avokonttoria enemmän. Ainoa muutos, joka asentamisen jälkeen on tehty, on lasiseinän keskiosaan asennettu muovikalvo. Näkösuoja varmistaa pankkisalaisuuden säilymisen.

Kestävä kehitys ohjenuorana

Jari-Pekka Raatikaisen mukaan Taiga Conceptin paikallisuudella oli merkitystä tilojen toimittajan valinnassa, mutta tuotteen piti täyttää myös konsernin vaatimukset vastuullisuudesta. Kestävä kehitys on Maarit Sinikankaan mukaan ollut koko ajan yrityksen toiminnan ohjenuorana ja luonto tärkeä osa yrityksen brändiä. Suosituin päällyste moduulitilojen seinissä on kuusiviilu. ”Haluamme käyttää aitoa puuta. Meidän asiakkaamme tunnistavat aidon puun arvon ja sen, miten luonto tuo hyvinvointia toimistoihinkin”, Sinikangas huomauttaa.

Tiloja valmistetaan Suomen lisäksi Virossa, Liettuassa, Vietnamissa ja Kiinassa. Kaikki valmistajat on auditoitu, ja käytetyt materiaalit täyttävät ympäristövaatimukset. Valmistus mahdollisimman lähellä asiakkaita on Sinikankaan mukaan yrityksen strateginen valinta, sillä se pienentää tilojen valmistuksesta aiheutuvaa hiilijalanjälkeä.

Kestävää kehitystä tukee myös tilojen muunneltavuus. Leveys on vakio, mutta tarvittaessa pientä tilaa voi kasvattaa melkein rajattomasti lisäämällä moduuleja päätyseinien väliin.

”Yrityksen kasvaessa tarvitaan suurempia tilojakin”, Sinikangas huomauttaa.

Tilojen esteettömyyttä on mietitty: ovesta mahtuu myös pyörätuolilla ja kynnys on matala. Kuva: Petri Jauhiainen

• Työympäristö

• kestäväkehitys