Menossa eteenpäin

Hiomapojat Oy löysi Orimattilasta portin koko Suomeen.

Uudenmaan läänin pohjoisreunalla sijainnut Orimattila on nykyisin eteläisin osa Päijät-Hämeen maakuntaa. Pääkaupunkiseutu on mutkattomasti tavoitettavissa, portit levällään länteen, pohjoiseen ja itään – Venäjääkään unohtamatta.

Lahden eteläisen kehätien pian valmistuessa Orimattilan erinomainen logistinen sijainti Nelostien ja Valtatie 12:n kainalossa vahvistuu entisestään. Posti on jo valinnut Pennalan alueen Orimattilan ja Lahden rajalla yhdeksi liikenteensä solmukohdista. Alue kasvaa ja kehittyy edelleen.

Orimattila oli myös keskustaajaman kupeessa toimivan Hiomapojat Oy:n valinta, kun tilat Mäntsälässä alkoivat kymmenkunta vuotta sitten käydä pieniksi. Metallin pintakäsittelyyn erikoistunut yritys on tyytyväinen tuolloin tehtyyn ratkaisuun. ”Etäisyydet kaikkialle ovat järkevät”, toimitusjohtaja Mika Hyytiäinen kiittelee. ”Sijainnista Lahden tuntumassa on myös apua. Kaukokiidon terminaaliin esimer-kiksi on lyhyt matka.”

Hyytiäinen kertoo juuri viimeistelleensä tuotteita lahtelaiselle Stalalle. Sekin on hyvä esimerkki maakuntakeskuksen vetoavusta. Hyytiäinen on onnistunut rakentamaan toimivan verkoston myös paikallisesti. ”Teemme Orimattilassa yhteistyötä noin kymmenen yrityksen kanssa. Myös kaupungin kanssa yhteispeli sujuu. Vuoropuhelusta on pelkkää hyvää sanottavaa.”

Hiomapojat Oy työllistää tällä hetkellä kahdeksan henkilöä. Osa tekee työmatkansa edelleen Mäntsälästä käsin, osa uusista työntekijöistä on löytynyt Orimattilasta. Hyytiäisen oma työmatka taajaman toiselta reunalta toiselle sujuu muutamassa minuutissa. Työ tarvitsee edelleen tekijöitä. Asumiskustannuksetkin ovat kilpailukykyiset. ”Ainakin metallimiehille Orimattilasta löytyy työtä. Meilläkin olisi parhaillaan yksi hiojan paikka auki.”

Uutta ilmassa

Hyytiäinen kehuu Orimattilaa hyväksi paikaksi elää, kaupungiksi, jonka suunta on eteenpäin. Yksi askel tulevaan on oikoradan varteen lähijunan seisakkeen tuntumaan nouseva Hennan taajama, tulevaisuuden ekokaupunki. ”Vastuullisuus ja vihreys ovat elimellinen osa Orimattilan elinvoimastrategiaa”, sanoo Jenni Tolvanen, kaupungin kehittämispäällikkö. ”Hennaan suunniteltu kokonaisuus on siitä upea esimerkki.”

Uudet teknologiat, cleantech, kiertotalous ja kestävä kehitys ylipäätään ovat vahvasti esillä Päijät-Hämeessä laajemminkin. Lahti ei ole sattumalta Euroopan ympäristöpääkaupunki vuonna 2021. Orimattilastakin biotalouteen kytkeytyvää osaamista löytyy.

Yhteistä Päijät-Hämeelle on sekin, että maakuntaan sijoittuvan yrittäjän on laskettu säästävän kustannuksissa jopa 30 % pääkaupunkiseutuun verrattuna. Työvoima on halvempaa, samoin tonttimaa. Työntekijät myös sitoutuvat Päijät-Hämeessä työpaikkaansa erittäin hyvin. Liikkuvuus on vähäistä, mikä on omiaan tuomaan vakautta liiketoimintaan.

• Työelämä

• vastuullisuus