Sok

ABC:n uusi ruokalista helpottaa ruokavalintaa

Lehdistötiedote   •   Marras 03, 2010 09:21 EET

ABC-liikennemyymälät tarjoavat jatkossa ruokaa uudella tavalla. Uudessa ruokalistassa näkyvät asiakkaiden toiveet, joita on kuunneltu herkällä korvalla. ABC on 108 liikennemyymälällä Suomen suurin ravintolaketju.

– Haluamme helpottaa asiakkaan ruokailua tekemällä valinnan selkeämmäksi ja nopeammaksi. Valittavissa on nyt viisi eri annoskokonaisuutta klassikoista alueellisiin erikoisuuksiin, kertoo ABC-ketjuohjauksen kehitysjohtaja Sarita Lehtinen.

Ravintolavalikoiman kehittäminen pohjautuu sekä asiakkaiden toiveisiin, ravintoloista tulleisiin palautteisiin että viimeisiin Risc-ruokatutkimuksiin.

Raaka-aineissa on lisätty gluteenittomien tuotteiden määrää, siemeniä ja maissintähkiä. Osa liikennemyymälöistä tarjoaa myös suosittuja uuniperunoita. Kastikkeista kermainen pippurikastie on jalostunut, uusia ovat roqueford-, luumu- ja metsäsienikastikkeet ja lihapullat ovat saaneet kokoa lisää lähes kaksinkertaisesti. Useimmissa ABC Restauranteissa valikoimiin kuuluu nyt myös useampia kasvisvaihtoja esimerkiksi kasvispihvi ja -rösti sekä rouheinen kasvisburger uusituilla täytteillä.

– Asiakkaidemme toiveissa on ollut vaihtelu ja makujen alueellisuus. ’Talon erikoiset’ -annokset on suunniteltu niin, että jokainen yli sadasta ABC-liikennemyymälästä voi tarjota omaan lähiympäristöön sopivaa ruokaa. ’Makuja maailmalta’ -ruoat, kuten Monzan possu vaihtuvat neljän kuukauden välein, kertoo Taina Pennanen, ABC:n ravintolamaailman kehityspäällikkö.

’ABC Klassikot’ sisältävät myydyimpiä annoksia isoäidin lihapullista lehtipihviin. Klassikkoannokset ovat kuluttajien tuntemia tuttuja ja turvallisia makuelämyksiä. ABC-liikennemyymälöiden suosituin à la Carte -annos on lehtipihvi, jota myydään vuosittain noin 250 000 kappaletta.

Toisenlaisen herkuttelun makuun pääsee ’Maukasta grillistä’ -ruoilla, jotka koostuvat tutuista, mutta uudistuksen saaneista makuelämyksistä. ’Herkuttele kevyemmin’ -annokset ovat runsaita, mutta raikkaita, kuten esimerkiksi ’Härkää rucola’. ABC-liikennemyymälöiden ilostuttajan Apsi Apinan suosikit ovat jatkossakin täynnä pikkusuiden mielikkejä.

ABC-liikennemyymälät toimivat monesti läpi yön. Erillisellä yölistalla on useita á la Carte –annoksia, minkä lisäksi yöaikaan pizzat, ABC Burgerin tuotteet, salaatit sekä vitriinin uudistettu valikoima auttavat nälkäisiä kävijöitä. Kahvia ABC-liikennemyymälöissä kuluu vuodessa noin 24 miljoonaa kuppia ja munkkeja lähes 2 miljoonaa.

Lisätiedot:

Sarita Lehtinen ABC-ketjuohjaus, kehitysjohtaja, puh 010 76 80809, sarita.lehtinen@sok.fi

Taina Pennanen ABC ketjuohjaus, kehityspäällikkö, puh 010 76 80802, taina.pennanen@sok.fi

ABC liikennemyymälöiden ruokavalikoiman vaihdos vaihtuu 3. marraskuuta. Uudistuminen koskee à la Cartea, ABC Burgeria sekä ABC Pizzaa. ABC-liikennemyymälöitä on Suomessa 108, ABC-Delejä 17 ja ABC-automaattiasemia yli 270 kappaletta.

www.abcasemat.fi