Alcatel-Lucent Suomi Oy

Lehdistötiedote   •   Helmi 03, 2011 10:42 EET

Pikakatsaus:

• Yksi ensimmäisistä GPON-tekniikan soveltajista Suomessa
  • Tukee Suomen hallituksen kansallista laajakaistaesitystä: “100 Mbit/s laajakaista kaikille vuoteen 2015 mennessä”

Suomen hallitus käynnisti viime vuonna kunnianhimoisen laajakaistahankkeen, jonka päämääränä on tarjota 98%:lle Suomen kotitalouksista 100 Mbit/s mahdollistavan laajakaistayhteys vuoden 2015 loppuun mennessä. Tämä on luonnollisesti melkoinen haaste suomalaisille televiestintäpalvelujen tarjoajille, koska Suomi on laaja ja harvaan asuttu maa.

SSP Yhtiöt Oy on osa Finnet-ryhmää, johon kuuluu 28 pientä ja keskikokoista televiestintäpalvelujen tarjoajaa ympäri Suomea ja joilla on keskeinen tehtävä Suomen kansallisen laajakaistastrategian toteuttamisessa.

Tätä tavoitetta varten SSP Yhtiöt Oy on suorittanut niinikään Finnet-ryhmään kuuluvan Anvian kanssa testejä ja päätynyt Alcatel-Lucentin GPON-tekniikkaan.

Tietoa sopimuksesta SSP:n kanssa
Alcatel-Lucent tarjoaa SSP:lle GPON-tekniikkaan perustuvan IP-pohjaisen liityntäverkon ja asiakaspäätelaitteita. SSP on valinnut GPON-tekniikan, koska se antaa palveluntarjoajille mahdollisuuden saavuttaa asiakkaat edullisesti ja luotettavasti. GPON-tekniikan keskeiset edut ovat asiakkaan mukaan: käyttökustannussäästöt passiivisen (huoltovapaan) ulkoverkon takia, lyhyemmät huoltoajat kuitukaapeleiden vioittuessa, helpompi verkon suunnittelu ja vikasietoinen infrastruktuurit lähempänä loppuasiakasta.

Edustajat

Pertti Tukia, Alcatel-Lucent Suomi Oy:n maajohtaja
“Sopimus SSP:n kanssa on läpimurto Alcatel-Lucentin GPON-ratkaisulle Suomessa ja se on jatkona usealle muulle pohjoismaisten operaattoreiden kanssa viimeisten 12 kuukauden aikana solmitulle GPON-sopimukselle. Sopimus tekee Alcatel-Lucentista yhden merkittävimmistä GPON-tekniikan tarjoajista Suomessa.”

SSP:n verkkopäällikkö Pekka Granlund
“Tutkittuamme tarkasti markkinoiden tekniikoita ja ratkaisuja valitsimme Alcatel-Lucentin, koska se tarjoaa selkeästi tulevaisuuden kannalta parhaan GPON-alustan. Alcatel-Lucentin tuotteet ja palvelut tarjoavat meille tarvitsemamme joustavuuden ja antavat meille kilpailuedun, jota tarvitsemme menestyäksemme markkinoilla.”

Lisätietoja:
Alcatel-Lucent