Panimoliitto

Alkoholimainonnan ennakkotarkastukselle jatkoa

Lehdistötiedote   •   Elo 30, 2013 09:16 EEST

Panimoalan mainonnan ennakkotarkastustoimikunta aloittaa toisen toimikautensa syyskuussa 2013. Ennakkotarkastuksen alaisena on alkoholijuomien televisiomainonta sekä kaupallinen ulkomainonta. Ennakkotarkastus on keskeinen osa Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton alkoholijuomien vastuullisen markkinointiviestinnän ohjetta.

Alkoholimainonta on Suomessa tiukasti säädeltyä moniin muihin EU-maihin verrattuna. Viranomaiset tarkkailevat mainonnan lainmukaisuutta ja Mainonnan eettinen neuvosto (MEN) antaa lausuntoja siitä, onko mainos hyvän tavan mukainen. Tämän lisäksi Panimoliitolla on markkinointiviestinnän itsesäätelyohjeet, joita jäsenyritykset noudattavat. Alkoholijuomamainosten ennakkotarkastus aloitettiin syksyllä 2011.

”Panimoalan mainonnan itsesääntely on toiminut Suomessa erinomaisesti ja aiomme jatkaa onnistunutta käytäntöä edelleen. Julkiseen sääntelyyn tulisi siirtyä vain tilanteissa, joissa on selvää näyttöä itsesääntelyn toimimattomuudesta. Tällä hetkellä lainsäädäntö ja itsesääntely toimivat hyvin yhdessä, eikä muutoksille ole mitään tarvetta”, toteaa Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton toimitusjohtaja Elina Ussa.

Uudet mainontarajoitukset vaikeuttaisivat kotimaisen teollisuuden toimintaa, mutta ulkomaisia merkkejä mainostettaisiin edelleen internetissä ja kaapelikanavilla. Rajoitukset eivät koskisi ulkomaisia sarjoja ja elokuvia, joissa tuotesijoittelu on yhä suuremmassa roolissa.

”Panimot kantavat yhteiskuntavastuuta ja ovat sitoutuneet vastuulliseen alkoholijuomien markkinointiin. Alkoholijuomien mainonnalla ei kasvateta kulutusta vaan jaetaan markkinoita eri toimijoiden kesken kypsillä markkinoilla. Toivomme, että kotimaisille merkeille jää jatkossakin tilaa mainostaa, jotta niillä on mahdollisuus pärjätä kilpailussa kansainvälisten merkkien kanssa”, Ussa sanoo.

Panimoala edustaa perinteistä suomalaista teollisuutta, se työllistää Suomessa suoraan yli 2300 ihmistä ja välillisesti yli 30 000 ihmistä. Mahdollisilla uusilla rajoituksilla heikennettäisiin suomalaisten panimotuotteiden kilpailukykyä, millä olisi ajan myötä vaikutuksia myös työllisyyteen.

”Suomalaiset tuotemerkit ovat kotimaisen panimoteollisuuden runko, ja vain Suomessa valmistettu olut työllistää kotimaassa”, Ussa toteaa.

Panimoalan ennakkotarkastustoimikunnan kokoonpano

Puheenjohtaja varatuomari Marja-Leena Mansala, IPR University Center (Immateriaalioikeusinstituutti)
Toimitusjohtaja, KTM Lauri Sipilä, MARK Suomen Markkinointiliitto ry
Johtava lakimies, OTK Tuula Sario, Kuluttajaliitto – Konsumentförbundet ry
Partner, KTL Mika Raulas, ICMI - Intelligent Customer Management International OyMarkkinaoikeustuomari Jussi Karttunen, Markkinaoikeus

Ennakkotarkastustoimikunta on panimoalasta riippumaton työryhmä, jossa on asiantuntemusta mm. markkinoinnista, mainonnasta sekä juridiikasta. Jäsenet on valittu siten, ettei kenelläkään ole sidonnaisuuksia Panimoliittoon tai sen jäsenyrityksiin.

Lisätiedot:
Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto
Toimitusjohtaja Elina Ussa, p. (09) 148 871 (ETL vaihde), GSM 045 269 7711
Viestintäpäällikkö Outi Heikkinen, p. (09) 148 871 (ETL vaihde), GSM 050 370 8677
www.panimoliitto.fi, www.kohtuullisesti.fi, www.maljasuomelle.fi
Twitter: @panimoliitto

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto ry on olutta, siideriä ja long drink -juomia sekä virvoitusjuomia ja kivennäisvesiä valmistavan kotimaisen teollisuuden edunvalvoja. Sen jäsenyritykset ovat Captol Invest Oy, Oy Hartwall Ab, Nokian Panimo Oy, Olvi Oyj, Saimaan Juomatehdas ja Oy Sinebrychoff Ab. Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto toimii Elintarviketeollisuusliitto ry:n yhteydessä, ja se edustaa maamme jalostusarvoltaan neljänneksi suurinta elintarviketeollisuuden alaa.