Panimoliitto

Alkoholimainonnan ennakkotarkastus toimii hyvin – lakimuutoksille ei tarvetta

Lehdistötiedote   •   Huhti 02, 2013 08:56 EEST

Panimoliiton ennakkotarkastustoimikunta tarkasti vuoden 2012 aikana 92 alkoholijuomien mainosta tai käsikirjoitusta. Toimikunnassa tutkittiin 67 televisiomainosta tai katkotunnistetta, 13 ulkomainosta ja 12 käsikirjoitusta. Mainoksia hylättiin viisi ja käsikirjoituksia neljä. Ulkomainokset tulivat ennakkotarkastuksen alaisiksi viime vuoden lokakuussa.

Panimoliiton mainonnan ennakkotarkastustoimikunta aloitti toimintansa puolitoista vuotta sitten. Ennakkotarkastus on osa liiton alkoholijuomien vastuullisen markkinointiviestinnän ohjetta. Viime vuonna yksikään Panimoliiton jäsenyrityksen Hartwallin, Olvin, Sinebrychoffin ja Nokian Panimon alkoholijuomamainos ei saanut kieltopäätöstä alkoholimainontaa valvovalta viranomaiselta Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto Valviralta.

”Ennakkotarkastuksen tavoitteena on ehkäistä ylilyöntejä alkoholijuomien mainonnassa ja siinä olemme onnistuneet. Ennakkotarkastus on nykyisin vakiintunut osa alan omaa itsesääntelyä”, toteaa Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton toimitusjohtaja Elina Ussa.

Ennakkotarkastustoimikunnan työtä on tuettu järjestämällä toimikunnalle asiantuntijatapaamisia. Panimoliitto on sekä yksin että yhdessä muiden tahojen kanssa kouluttanut panimoiden markkinoinnin henkilöstöä ja mainostoimistoja vastuullisen markkinointiviestinnän toteuttamiseksi.

Ennakkotarkastustoimikunta on panimoalasta riippumaton työryhmä, jossa on asiantuntemusta mm. markkinoinnista, mainonnasta sekä juridiikasta. Jäsenet on valittu siten, ettei kenelläkään ole sidonnaisuuksia Panimoliittoon tai sen jäsenyrityksiin. Työryhmän toimintaan on haettu malli lääketeollisuuden vastaavasta itsesääntelyelimestä, joka on toiminut vuosikymmeniä.

Alkoholimainontaa säädellään Suomessa tiukasti

Alkoholimainonta on Suomessa tiukasti säädeltyä moniin muihin EU-maihin verrattuna. Viranomaiset tarkkailevat mainonnan lainmukaisuutta ja Mainonnan eettinen neuvosto (MEN) antaa lausuntoja siitä, onko mainos hyvän tavan mukainen. Tämän lisäksi Panimoliitolla on markkinointiviestinnän itsesäätelyohjeet, joita jäsenyritykset noudattavat.

”Panimot kantavat yhteiskuntavastuuta ja ovat sitoutuneet vastuulliseen alkoholijuomien markkinointiin. Toivomme, että kotimaisille merkeille jää jatkossakin tilaa mainostaa, jotta niillä on mahdollisuus pärjätä kilpailussa kansainvälisten merkkien kanssa. Mainontakiellot vaikeuttaisivat kotimaisen teollisuuden toimintaa, mutta ulkomaisia merkkejä mainostettaisiin edelleen internetissä ja kaapelikanavilla”, Ussa sanoo.

Panimoalan ennakkotarkastustoimikunnan kokoonpano

Puheenjohtaja varatuomari Marja-Leena Mansala, IPR University Center (Immateriaalioikeusinstituutti)
Kauppaoikeuden dosentti, OTT, varatuomari Taina Pihlajarinne, Helsingin Yliopisto (vanhempainvapaalla)
Erityisasiantuntija, markkinaoikeustuomari(vv.) Jussi Karttunen, Oikeusministeriö (Pihlajarinteen sijainen)
Partner Mika Raulas, ICMI - Intelligent Customer Management International Oy
Johtava lakimies, OTK Tuula Sario, Kuluttajaliitto – Konsumentförbundet ry
Toimitusjohtaja, KTM Lauri Sipilä, MARK Suomen Markkinointiliitto ry

Lisätiedot:
Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto
Toimitusjohtaja Elina Ussa, p. (09) 148 871 (ETL vaihde), GSM 045 269 7711
Viestintäpäällikkö Outi Heikkinen, p. (09) 148 871 (ETL vaihde), GSM 050 370 8677

Seuraa meitä Twitterissä @panimoliitto

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto ry on olutta, siideriä ja long drink -juomia sekä virvoitusjuomia ja kivennäisvesiä valmistavan kotimaisen teollisuuden edunvalvoja. Sen jäsenyritykset ovat Oy Hartwall Ab, Nokian Panimo Oy, Olvi Oyj ja Oy Sinebrychoff Ab. Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto toimii Elintarviketeollisuusliitto ry:n yhteydessä, ja se edustaa maamme jalostusarvoltaan neljänneksi suurinta elintarviketeollisuuden alaa.