Altia

Altia ostaa Larsen-konjakkituotemerkin ja nousee maailman 6. suurimmaksi konjakkitaloksi

Lehdistötiedote   •   Kesä 10, 2013 09:28 EEST

Altia on solminut sopimuksen Larsen S.A:n ja Larsen-konjakkituotemerkin ostamisesta Remy Cointreau -konsernilta. Kauppa sisältää huomattavat konjakin kypsytysvarastot. Larsen kuuluu AOC-konjakkien merkittäviin tuottajiin, jolla on ainutlaatuinen valikoima premium-konjakkeja. Larsenin laajasti tunnettu, perinteinen konjakkituotemerkki vahvistaa Altian asemaa Pohjoismaisessa alkoholiliiketoiminnassa ja täydentää Altian tarjontaa konjakkituoteryhmässä. Larsen-konjakilla on merkittävä markkinaosuus konjakkikategoriassa Pohjoismaissa ja sen tärkein vientimarkkina on Aasia.

Kaupan toteutuminen edellyttää konjakkiliiketoiminnan harjoittamiseen liittyvät hyväksynnät Ranskassa. Kauppa vahvistettaneen kesän 2013 loppuun mennessä.

“Larsenin osto vahvistaa asemaamme Pohjoismaissa ja Baltiassa ja lisää painoarvoamme Pohjoismaiden matkustajamyynnissä ja kansainvälisessä alkoholikaupassa. Kaupan myötä Altialla on Cognacissa konjakin tuotantoketju omine tuotantotiloineen ja omine kellareineen, joissa konjakkeja kypsytetään. Altia aikoo kasvattaa merkittävästi konjakkiliiketoimintansa myyntiä ja arvoa,” kertoo Altian toimitusjohtaja Antti Pankakoski.

Jens Larsen perusti The Larsen Companyn vuonna 1926. On suuri kunnia saada vastuu tästä perinteikkäästä tuotemerkistä ja näen suuria mahdollisuuksia Larsen-tuotemerkin kehittämisessä osana Altian brändivalikoimaa, ” Pankakoski jatkaa. Larsen on tunnettu “viikinkikonjakkina”. Perustuotevalikoima sisältää VS:n, VSOP:n ja XO:n.  Yritys tuottaa myös erityistuotteita, kuten Drakkar Viking Ship, joka pakataan käsin maalattuun posliiniseen tai lasiseen dekantteriin.

Altian strategia perustuu kahteen kivijalkaan: omien tuotemerkkien rakentamiseen sekä palveluiden tarjoamiseen päämiehille heidän liiketoimintansa kehittämiseksi. Nyt solmittu kauppa on luonnollinen askel Altian kasvustrategian toteuttamisessa. Altia osti Grönstedts- ja Amundsen-konjakkibrändit vuonna 2009, ruotsalaisten ja tanskalaisten viinien ja väkevien juomien tuotesalkun sekä Renault-konjakkibrändin vuonna 2010 sekä Xanté- ja Arsenitch-brändit vuonna 2012.

Lisätiedot:

Antti Pankakoski, toimitusjohtaja, Altia Oyj, puh. 040 844 1666

Altia on Pohjoismaiden ja Baltian johtava alkoholijuomayhtiö, jonka tuotevalikoima koostuu viineistä ja väkevistä. Altia valmistaa, markkinoi, myy, vie ja tuo maahan omia sekä päämiesten tuotteita. Altialla on Pohjoismaiden ja Baltian alueella kattava tuotanto-, myynti- ja logistiikkaverkosto, jonka avulla se palvelee laajasti asiakkaita, kuluttajia ja päämiehiä lähellä markkinoita. Altian liikevaihto on noin 500 miljoonaa euroa ja henkilöstön määrä noin 1 100.

Altian omia brändejä ovat muun muassa Blossa, Chill Out, Jaloviina, Koskenkorva, O.P. Anderson, Renault, Larsen ja Xanté. Niillä on vahva markkina-asema ja monilla pitkä historia vaalittavanaan. Altian päämiestuotteiden valikoima koostuu sekä paikallisista että kansainvälisistä brändeistä eri puolilta maailmaa. Niihin kuuluvat esimerkiksi Codorníu, Drostdy-Hof, Hardy’s, Jack Daniel’s, Bowmore, Nederburg, Ravenswood ja Robert Mondavi. www.altiacorporation.com