Altia

Altia ostaa perinteisen tanskalaisen BRØNDUMS-akvaviitin

Lehdistötiedote   •   Kesä 10, 2013 09:45 EEST

Altia Oyj on solminut sopimuksen perinteisen tanskalaisen Brøndums-akvaviittituotemerkin ostamisesta norjalaiselta Arcus-Gruppenilta noin 11 miljoonan euron kauppasummalla. Kauppa vahvistaa Altian tuotevalikoimaa sekä Tanskassa että koko Pohjoismaiden alueella.

Tanskan kilpailu- ja kuluttajaviranomaiset ovat hyväksyneet kaupan, joka täydentää ja vahvistaa Altian brändiporfoliota sekä Tanskassa että koko Pohjoismaiden alueella ja vakiinnuttaa Altian asemaa Pohjoismaiden ja Baltian johtavana alkoholijuomayhtiönä. Kaupan jälkeen Altialla on 23 prosentin markkinaosuus Tanskan akvaviittimarkkinoista (volyymi) Brøndums- ja O.P.Anderson-akvaviiteillaan.

”Altian strategia perustuu kahteen kivijalkaan: omien tuotemerkkien rakentamiseen sekä palveluiden tarjoamiseen päämiehille heidän liiketoimintansa kehittämiseksi. Brøndums sopii täydellisesti jo ennestään vahvaan akvaviitti-portfolioomme.  Se vahvistaa kaupallista asemaamme Tanskassa ja luo synergiahyötyjä tuotantoomme,” Altian toimitusjohtaja Antti Pankakoski kertoo ja jatkaa: ”Brøndums on ikoninen tanskalaisten brändi. Odotamme innolla mahdollisuutta kehittää brändiä edelleen kunnioittaen sen historiaa ja lojaaleja kuluttajia.”

Antti Pankakoski, toimitusjohtaja, Altia Oyj, puh. 040 844 1666

Altia on Pohjoismaiden ja Baltian johtava alkoholijuomayhtiö, jonka tuotevalikoima koostuu viineistä ja väkevistä. Altia valmistaa, markkinoi, myy, vie ja tuo maahan omia sekä päämiesten tuotteita. Altialla on Pohjoismaiden ja Baltian alueella kattava tuotanto-, myynti- ja logistiikkaverkosto, jonka avulla se palvelee laajasti asiakkaita, kuluttajia ja päämiehiä lähellä markkinoita. Altian liikevaihto on noin 500 miljoonaa euroa ja henkilöstön määrä noin 1 100.

Altian omia brändejä ovat muun muassa Blossa, Chill Out, Jaloviina, Koskenkorva, O.P. Anderson, Renault, Larsen ja Xanté. Niillä on vahva markkina-asema ja monilla pitkä historia vaalittavanaan. Altian päämiestuotteiden valikoima koostuu sekä paikallisista että kansainvälisistä brändeistä eri puolilta maailmaa. Niihin kuuluvat esimerkiksi Codorníu, Drostdy-Hof, Hardy’s, Jack Daniel’s, Bowmore, Nederburg, Ravenswood ja Robert Mondavi. www.altiacorporation.com