Klaus K Hotel

Alumiinikalusteita Klaus K:ssa

Lehdistötiedote   •   Marras 16, 2011 13:28 EET

Aalto-yliopiston sisustusarkkitehtuurin ja huonekalusuunnittelun opiskelijoiden näyttely tutkii, miten kevyttä ja lujaa alumiinia voi käyttää kalusteissa. Alumiini on lähes täysin kierrätettävä ja korroosionkestävä materiaali. Näyttelyssä alumiinia on taivutettu, hitsattu ja liitetty mekaanisesti.

Designhotelli Klaus K:ssa on esillä 14 prototyyppiä: valaisimia, istuimia, säilytyskalusteita ja yksi pöytä. Taideteollisen korkeakoulun kandiopiskelijoita ovat ohjanneet ansiokkaat muotoilijat Timo Sairi ja Heikki Ruoho.

Heidi Huovisen epäsymmetrisesti taitettua valaisinta voi käyttää pöydällä tai lattialla. Maija Jantusen Kanvaasi on kevyt loungetuoli, jonka alumiinirungon täydentää helposti vaihdettava kangas. Kalle Järvenpään Kurki-pöytävalaisimessa on intuitiivinen käyttöliittymä: nukkuva valaisin herätetään nostamalla sen pää pystyyn. Mette Kahloksen valaisin on pakottamalla muotoiltu. Maljamaisen valaisimen pinta heijastaa valoa yllättävästi.

Silja Kantokorven Sälehdin on kattovalaisin, joka koostuu kiertyvistä alumiinisäleistä. Sara Kokon ‎Tuokkoset-säilytyskalustesarjan muotoilussa on tutkittu perinteisiä koivutuokkosia. Suuri Tuokkonen kantaa takkapuita ja pieni Tuokkonen pitää kodin pienesineet järjestyksessä. Anne Kärjen Cubus-moduulihyllyn perusosana on kuutio. Hyllyä on mahdollista koota joka suuntaan tilan ja tarpeen mukaan. Elisa Luodon Haitari on seinään kiinnitettävä, ilmava hylly, joka toimii yksin tai ryhmänä. Hyllytason haitarimainen rakenne on kevyt ja kestävä.

Iida Nylundin kasattava Locke-jakkara on kevyt ja kätevä istuin tilaan kuin tilaan. Sanna Pietilän Kennot on modulaarinen kirjahylly, jonka kevyt tikasrakenne yhdistää alumiiniprofiilia ja alumiinikennolevyä. Tiitta Salmenkiven penkki on ulkokaluste julkitiloihin. Säänkestävä penkki soveltuu levähtämiseen kiireen keskellä. Eevi Saarikoski tutkii alumiinilatan kantavuutta pöydän jalkana. Tiia Viikilän lähtökohtana oli muuttaa hento alumiinilevy yhdellä taitoksella kantavaksi istuimeksi. Näin syntyi Taite-tuoli. Suvi Viitamäen kantoteline ja jakkara Kantura on rennosti ottamisen apuväline. Käyttäjä voi hakea liiteristä pesällisen halkoja ja istua sytyttämään valkeaa.

Näyttelyn yhteistyökumppaneita ovat Ht Laser Oy, Juuri Keittiö & Baari, Me Kalustajat Oy, Nuoret Designerit Ry, Optimakers Oy, Purso Oy, Ruohonjuuri Oy ja Saimaan juomatehdas.

Suunnittelijat ovat paikalla näyttelyn avajaisissa 23.11. kello 18–20. Tilaisuudessa on tarjoilua.

23. -27.11.2011

Hotelli Klaus K

Bulevardi 2-4

www.klauskhotel.com

www.tks2010.fi

Lisätiedot: Sanna Pietilä, sanna.pietila@aalto.fi, 040 770 6870.