Paf

Anders Ingvesistä Pafin uusi toimitusjohtaja

Lehdistötiedote   •   Huhti 03, 2009 16:11 EEST

Anders Ingves. Kuva: Paf

Pafin hallitus valitsi 31. maaliskuuta 2009 Anders Ingvesin Pafin uudeksi toimitusjohtajaksi. Hän astuu toimitusjohtajan tehtävään Pafin monivuotisen toimitusjohtajan Lars Porkon tilalle 1. toukokuuta 2009 alkaen.

- Kansainvälinen laajeneminen ja kuluttajasuhteet ovat Pafissa strategisesti tärkeitä kysymyksiä. Käytyämme harkiten läpi suuren määrän hakijoita katsoimme Anders Ingvesin soveltuvimmaksi luotsaamaan ja johtamaan Pafia eteenpäin, sanoo Jarl Danielsson, Pafin hallituksen puheenjohtaja.

- Minusta on hienoa ja innostavaa, että hallitus valitsi minut tehtävään. Paf on erittäin kiinnostava yritys, joka toimii maailmanlaajuisella viihdealalla, toteaa Anders Ingves.

Anders Ingves on opiskellut USA:ssa ja Norjassa muun muassa kuluttajakäyttäytymistä, lakia ja markkinointitaloutta.

Ingvesin ensimmäinen varsinainen työpaikka oli Norjassa Stena Linen myyntijohtajana.

- Onnistuimme kasvattamaan merkittävästi Norjasta lähtevää lauttaliikennettä ja myös norjalaisten osuutta Stenan muilla reiteillä, hän kertoo.

Sen jälkeen 50-vuotias ahvenanmaalainen on työskennellyt johtavassa asemassa muun muassa CarParkissa Tukholmassa (markkinointijohtajana), Ålands Turistförbundissa (toimitusjohtajana), mainostoimisto Morgondagenissa Tukholmassa (plannerina) ja Ålandsbankenissa (varatoimitusjohtajana). Viimeksi hän on työskennellyt toimitusjohtajana Birka Linessa toukokuuhun 2008 asti.

- Birka Linessa onnistuimme kääntämään heikentyneen tuloskehityksen positiiviseksi tulokseksi kahdessa vuodessa, hän kertoo.

- Eri tehtävissä ja asemissa olen oppinut, että kaikkialla juuri ihmiset muodostavat yrityksen ihmisiä varten, Anders Ingves korostaa.

Hänen mukaansa uteliaisuus ja sinnikkyys ovat menestyksen kaksi tärkeää osatekijää.

- Mutta tärkein johtajan ominaisuus on kiinnostus ihmisiä kohtaan, hän toteaa.

Mitä olet tehnyt Birka Linella lopettamisesi jälkeen?

- Sen jälkeen kun siirryin Birka Linen toimitusjohtajan paikalta, olen viettänyt aikaani suosikkimaassani Italiassa. Tämän jälkeen olen opiskellut strategisia suhteita ymmärtääkseni, kuinka ne vaikuttavat tapaamme elää ja miten ne vaikuttavat tuotemerkkiin, markkinointiviestintään ja tulevaisuuden myyntikanaviin.

Vuosien varrella Ingvesillä on ollut myös lukuisia luottamustehtäviä elinkeinoelämässä. Hän on toiminut muun muassa Pafin hallituksen jäsenenä, ja vuoden 2009 alusta alkaen hän on toiminut Posten Åland Ab:n hallituksen puheenjohtajana.

Millainen johtamistapa sinulla on?

- Haluan toimia tiimiä tukevana valmentajana, joka keskittyy tuloksen tekemiseen. Olen kiinnostunut siitä, mitä yrityksemme työntekijöiden mielissä liikkuu. Haluan, että kollegani kasvavat tehtäviensä mukana, joten pyrin luomaan ilmapiirin, jossa jokainen uskaltaa ylittää itsensä.

Miksi halusit Pafin toimitusjohtajaksi?

- Ensinnäkin kyseessä on erittäin kiinnostava yritys, jossa on monia teräviä ajattelijoita. Paf tuntuu nuorekkaalta, ja sen kasvu on ollut nopeaa. Toisekseen Paf toimii mielenkiintoisella viihdeteollisuuden saralla. Mielestäni yrityksessä on valtavaa kehityspotentiaalia, vaikka ei tulekaan olemaan helppoa jatkaa Lars Porkon työtä.

Väistyvä toimitusjohtaja Lars Porko työskentelee Pafissa 31. joulukuuta 2009 asti, jolloin hän jää eläkkeelle.

Anders Ingves lyhyesti:

Nimi: Jan Anders Ingves
Syntymäaika: 12. toukokuuta 1958
Perhe: Naimisissa sisustusarkkitehtina toimivan Bettinan kanssa vuodesta 1987, lapset Wilhelm, 19, ja Marta, 15, sekä koira Hector, 6.
Asuinpaikka: Södra Söderbyvägen 24, Lemland, noin 20 km Maarianhaminasta, v. 1810 rakennetussa talossa.
Harrastukset: Ruoka ja viini, jalkapallo ja matkustaminen (erityisesti Italiassa, jonka asenteesta, ilmastosta, tyylistä ja ruuasta hän pitää).
Vapaa-ajanvietto: Merellä kesäisin. Lisäksi suuressa talossa ja suuressa puutarhassa on aina tahtomattakin tekemistä.

Lisää tietoja:

Jarl Danielsson