CocoVi Import Oy

Anne Kukkohovi: Näillä raakasuklaaresepteillä herkuttelen jouluna

Lehdistötiedote   •   Joulu 09, 2013 09:57 EET

Ihana Anne Kukkohovi on luotsannut leipureita syksyn ajan televisiossa ja nähnyt toinen toistaan upeampia cup cakeja, whoopieita ja macaroneja. Joulun lähestyessä leivonnaiset muuttuvat hieman perinteisemmiksi ja makumaailma mausteisemmaksi. Myös suklaa kuuluu perinteisesti jouluun, mutta vyötärölle kerääntyville konvehtikaloreille on olemassa terveellisiä ja herkullisia vaihtoehtoja.

- Raakasuklaaherkut hemmottelevat kielen lisäksi koko kehoa. Tässä muutama resepti, joita itse aion kokeilla tänä jouluna, hymyilee Anne Kukkohovi.

Jouluinen raakasuklaa

4 dl kaakaovoita raastettuna
reilu ruokalusikallinen kylmäpuristettua kookosöljyä
reilu ruokalusikallinen juoksevaa kotimaista luomuhunajaa
1 dl kaakaojauhetta (tai murskattuja kaakaonibsejä/kokonaisia kaakaopapuja)
reilu teelusikallinen maca-jauhetta
1 dl lucuma-jauhetta
1 dl gojimarjoja murskattuna
ripaus kanelia, neilikkaa ja inkivääriä jauheena sekä Kalaharin suolaa

Aseta kulho lämpimään vesihauteeseen lavuaariin tai hellalla olevaan kattilaan. Laita kulhoon kaakaovoi ja kookosöljy ja anna niiden sulaa nestemäisiksi. Sekoita joukkoon hunaja. Lisää kulhoon kaakaojauhe, maca-jauhe ja lucuma-jauhe ja sekoita, kunnes seos on tasaista ja juoksevaa. Lisää joukkoon muut ainekset ja mausteet ja sekoita. Kaada juokseva massa muotteihin. Jäähdytä suklaata pakastimessa noin 20-30 minuuttia, kunnes se on kovettunut. Säilytä suklaa jääkaapissa.

3 kananmunan valkuaista
225 g kookossokeria tai muuta tummaa sokeria
175 g hasselpähkinä- tai mantelijauhoa (joko valmista jauhoa tai itse kokonaisista pähkinöistä/manteleista jauhettua jauhetta)
Gojimarja-raakasuklaalevy

Vatkaa valkuaiset kovaksi vaahdoksi. Jos sokeri on rakenteeltaan karkeaa, jauha se tehosekoittimella tai sauvasekoittajalla hienommaksi. Kääntele sokeri ja pähkinä-/mantelijauhe valkuaisten joukkoon.

Resepti: Outi Rinne

Suklaamuffinit (gluteeniton)

0,5 dl hyvää öljyä
1 pieni levy (60g) raakasuklaata
3 luomumunaa
1 dl kookossokeria
2,5 dl mantelijauhetta
0,5 dl raakakaakaojauhetta
2 tl vaniljaa
ripaus suolaa

Lämmitä öljyä hieman ja paloittele raakasuklaa joukkoon sulamaan. Vatkaa tällä välin kookossokeri ja huoneenlämpöiset munat paksuksi vaahdoksi. Lisää kuivat aineet erissä vaahdon joukkoon lastalla käännellen. Lisää viimeisenä jäähtynyt öljy-suklaa seos ja sekoita taikina tasaiseksi. Voit halutessasi maustaa taikinan jouluisilla mausteilla tai pähkinärouheella.

Annostele taikina vuokiin ja paista 175-asteisessa uunissa 20-25 minuuttia. Minimuffinien paistoaika on lyhyempi. Kuorruta valmiit leivonnaiset halutessasi sulatetulla raakasuklaalla.

Resepti: Sari Reivo

Lisätietoja:

Sami Sundvik

CocoVi Import Oy

sami@cocovishop.com

www.cocovi.fi

CocoVi Import Oy on Suomen suurin superfoodien maahantuoja ja tukkukauppa. CocoVi-brändillä on tällä hetkellä valikoimassa yli 70 tuotetta, ja tuotteita on saatavilla yli 700 jälleenmyyjän kautta. CocoVi tarjoaa puhdasta, ravintorikasta, lisä- ja säilöntäaineetonta ruokaa terveydestään kiinnostuneille, ja vaihtoehtona terveellisempien valintojen osalta myös keittiöön tavalliseen ruoanlaittoon.