Ferratum Finland Oy

Anteeksi, että julkisuudessa on luotu väärä kuva pikalainoista

Lehdistötiedote   •   Tammi 26, 2010 10:05 EET

Anteeksi, että julkisuudessa on luotu väärä kuva pikalainoista. Syy on osittain omamme, sillä emme ole tiedottaneet riittävän hyvin asioiden todellisesta laidasta. Nyt on aika oikaista vääriä väittämiä koko alan puolesta. Nämä eivät ole mielipidekysymyksiä vaan kylmiä faktoja. Ja sitten mennään:

Väitetään, että pikalaina on paholaisen keksintö, jolla syöstään ihmisiä vararikkoon.

Pikalaina on amerikkalainen keksintö, jonka tarkoituksena on auttaa hetkellisessä rahantarpeessa. Lainojen keskimääräinen koko on noin 200 euroa. Vararikkoon joutuneiden ongelmat ovat alkaneet jo paljon ennen ensimmäistäkään pikalainaa. Taustalta löytyy tappiin vedettyjä luottokortteja, ylimitoitettuja asuntolainoja sekä osamaksusopimuksia, joiden hoitaminen on ollut liian kova taakka. Asiakkaamme, jotka ovat aivan tavallisia työssäkäyviä kansalaisia, rahoittavat arkeaan pikalainoilla, jos varat sattuvat yllättäen loppumaan ennen palkkapäivää.

Pikalainat kurlataan kurkusta alas paikallisessa.

Pikalaina-rahoilla hankitaan samoja tuotteita ja palveluita kuin palkkavaroillakin. Ne, jotka tarvitsevat maitoa, ostavat maitoa. Ne, jotka haluavat istua pubissa, istuvat pubissa. Olemme antaneet itsemme ymmärtää, että myös verotettavalla ansiotulolla on rahoitettu heräteostoksia ja keppanatuoppeja. Ei se sen kummallisempaa ole.

Sanotaan, että rahaa lainataan holtittomasti.

Ei sentään. Lainanhakijan luottotiedot tarkistetaan tunnollisesti ja hakemuksista hylätään jopa puolet ylivelkaantumisten minimoimiseksi. Ferratum ei myönnä lainoja yöaikaan, ja vain raha-asiansa moitteettomasti hoitaneet täysi-ikäiset voivat saada hyväksytyn lainapäätöksen. Sitä paitsi helmikuusta lähtien myönnämme lainaa uusille asiakkaille vasta verkkopankkitunnistuksen jälkeen välttääksemme kaikki mahdolliset väärinkäytökset. Intresseissämme on saada lainaamamme rahat takaisin. Muuten bisnes sakkaisi pahemman kerran.

Pikalaina on koronkiskontaa.

Keskusrikospoliisin mukaan näin ei ole. Lainojen kuluja ja korkoja arvostellaan vertaamalla vuosikorkoa yleiseen kulutusluottojen korkotasoon. Tiedoksi kriitikoille: vuosikorko ei sovellu oikeudenmukaiseksi mittariksi lainassa, jonka kesto on muutamia viikkoja. Asiakas maksaa korkoja euroissa, ei prosenteissa. 100 € neljän viikon lainasta maksetaan korkoja 25 euroa, eli 25 %. Asuntolainoissa euromäärät nousevat satoihin tuhansiin ja korotkin sinne 50–70 % huittelle.

Siinäpä sitä oli oikomishommaa taas hetkeksi. Mitä suurimmalla todennäköisyydellä eri tahot jatkavat toistensa levittämien virheiden toistelua, mutta tiedätpähän ainakin sinä nyt totuuden. Jos joskus kohtaat tilanteen, jossa tarvitset nopeaa avitusta hetkelliseen rahantarpeeseen, unohda pankit ja muista meidät. www.ferratum.fi

FERRATUM
Maailman rehellisin pikalainafirma

Ferratum Finland Oy on suomalainen osakeyhtiö, joka myöntää lainoja ilman vakuuksia täysi-ikäisille ja luottotiedoiltaan moitteettomille henkilöille. Se on osa JT Family Holding Oy -konsernia, joka on täysin itsenäinen, yksityishenkilöiden omistama yritys, eikä kuulu mihinkään rahoitusalan tai kaupan ryhmittymään.

www.ferratum.fi