CocoVi Import Oy

Artikkeli: Elämäntaparemontti ei välttämättä vaadi suuria ponnisteluja - Tässä viisi vinkkiä

Lehdistötiedote   •   Elo 28, 2013 09:03 EEST

Terveellisemmän elämän ei tarvitse olla itsensä kiduttamista ja kaikesta mukavasta kieltäytymistä. Yllättävän pienillä teoilla saa kropan ja mielen virkeäksi.

Aamurutiinit kuntoon

Nukutun yön jälkeen kroppa janoaa nestettä. Ensimmäisenä aamulla kannattaa juoda iso lasillinen huoneenlämpöistä vettä, johon puristaa joukkoon tuoretta sitruunaa.
– Sitruuna puhdistaa elimistöä kuona-aineista ja tasapainottaa sen ph-arvoa. Siitä saa lisäksi runsaasti C-vitamiinia, neuvoo kahvakuulavalmentaja Kukka Laakso.

Ujuta marjoja ruokavalioosi

Marjoilla on lukuisia terveysvaikutuksia, jotka kohdistuvat erityisesti sydän- ja verenkiertoelimistöön. Vain harva suomalainen kuitenkaan todella syö marjoja suositellut kaksi desiä päivässä.

– Ota tavaksi syödä vaikka jälkiruoaksi pieni kupillinen marjoja. Voit myös korvata esimerkiksi välipalahedelmän marjoilla, neuvoo CocoVin superruoka-asiantuntija Sami Sundvik.

Kiireinen voi heittää kassiin myös marjoja kuivatussa muodossa. Niitä voi napostella töiden lomassa ja saat vitamiinit ja hivenaineet huomaamatta.

Vaihtelua lisukkeisiin

Tutustu kauppareissulla huolellisesti kasvisosastoon. Lautaselle ei aina tarvitse laittaa lisukkeeksi perinteistä perunaa, riisiä tai pastaa. Kokkaa bataattia, kesäkurpitsaa, paprikaa, palsternakkaa, punajuurta, naurista tai superterveellistä parsakaalia. Kokeile ennakkoluulottomasti erilaisia variaatioita.

– Lorauta pannulle hieman kookosöljyä, raasta joukkoon juureksia ja lisää hieman siemeniä ja manteleita. Kevyt kuullotus ja nopea sekä ravitseva lisuke on valmis, Sundvik vinkkaa.

Hyviä rasvoja pähkinöistä

Monen laihduttajan rasvapelko voi johtaa välttämättömien rasvahappojen puutteeseen. Älä siis välttele rasvaa, vaan kiinnitä huomiota niiden laatuun. Pähkinöistä saa proteiinin ja monien vitamiinien lisäksi runsaasti hyviä rasvoja. Erityisen terveellisiä ovat esimerkiksi macadamiapähkinät, saksanpähkinät ja mantelit.

Liikuntaa hyvällä mielellä

Kaikenlainen liikunta on hyvästä, mutta siitä ei pidä ottaa stressiä. Jos portaiden kävely töihin tökkii, ota hissi ja mene vaikka illalla kävelylle ystävän kanssa.

– Etsi lajeja, joista pidät. Et tarvitse askel- tai sykemittareita, vaan liikut niin kuin kropassa tuntuu hyvältä, kahvakuulavalmentaja Kukka Laakso rohkaisee.

Lisätietoja:

Sami Sundvik
CocoVi Import Oy
sami@cocovishop.com
www.cocovi.fi

CocoVi Import Oy on Suomen suurin superfoodien maahantuoja ja tukkukauppa. CocoVi-brändillä on tällä hetkellä valikoimassa yli 70 tuotetta, ja tuotteita on saatavilla yli 700 jälleenmyyjän kautta. CocoVi tarjoaa puhdasta, ravintorikasta, lisä- ja säilöntäaineetonta ruokaa terveydestään kiinnostuneille, ja vaihtoehtona terveellisempien valintojen osalta myös keittiöön tavalliseen ruoanlaittoon.