Novo Nordisk

Artikkeli: Kadulla makaava ei välttämättä ole humalassa – matalan verensokerin oireena jopa tajuttomuus

Lehdistötiedote   •   Marras 11, 2013 09:21 EET

Tuoreen tutkimuksen mukaan suomalaiset tuntevat diabetekseen liittyvien hypoglykemiakohtausten eli liian matalan verensokerin oireet hyvin. Kohtaus voi johtaa pahimmillaan insuliinisokkiin, joka vaatii aina ulkopuolisen apua. Siitä huolimatta yllättävän moni kävelee ohi nähdessään jonkun makaavan kadulla, koska tämän ajatellaan olevan ”vain” sammunut humalainen eikä esimerkiksi hengenvaarassa oleva diabeetikko.

Hypoglykemia eli diabeetikon verensokerin laskeminen liian alhaiseksi on yleinen kiusa sekä tyypin 1 että tyypin 2 diabeetikoilla. Sen oireita ovat muun muassa hikoilu, vapina, kalpeus, sydämen tykytys, näköhäiriöt ja huimaus. Tilanne korjaantuu sokeripitoisella välipalalla, mutta saattaa johtaa myös insuliinisokkiin, jonka oireita ovat tajuttomuus ja kouristelu.

- Jos diabeetikko on jo insuliinisokissa, hänelle ei saa yrittää syöttää mitään, vaan on heti soitettava ambulanssi paikalle. Lääkintähenkilökunta voi hoitaa insuliinisokkia sokeriliuoksella suonensisäisesti, kertoo diabeteslääkäri Tero Saukkonen Novo Nordisk Farmalta.

Saukkonen muistuttaa, että esimerkiksi kadulla makaava henkilö ei välttämättä ole humalassa sammunut, vaan hypoglykemiakohtauksen saanut diabeetikko, joka on todellisessa hengenvaarassa.

- Jos näkee jonkun huonossa kunnossa, on aina syytä mennä auttamaan. Erityisesti hypoglykemiakohtauksen saaneelle diabeetikolle sivullisen apu on elintärkeää, sillä hän ei enää siinä tilassa pysty auttamaan itseään. Hoitamatta jäävä hypoglykemia voi johtaa pahimmillaan kuolemaan.

Hypoglykemiakohtauksella ei ole erityispiirteitä, joiden perusteella ohikulkija tietäisi, mistä on kyse. Sama pätee moniin muihin sairauskohtauksiin. Siksi onkin elintärkeää pysähtyä auttamaan esimerkiksi kadulle tuupertunutta ihmistä.

Merkittävät kustannukset

Sekä tyypin 1 että tyypin 2 diabeetikot kärsivät ajoittain hypoglykemioista. Lievät hypoglykemiat eivät aiheuta pysyviä haittoja elimistölle, mutta varsinkin yöllä sattuvat kohtaukset saattavat tuntua entistä pelottavimmilta. Ne myös aiheuttavat paljon huolta ja stressiä sekä diabetesta sairastavalle että hänen läheisilleen, erityisesti diabeetikkolasten vanhemmille.

- Lisäksi hypoglykemian uusiutumisen pelko johtaa usein verensokeritasapainon heikkenemiseen ja voi siten lisätä diabeteksen lisäsairauksien riskiä, diabeteslääkäri Tero Saukkonen sanoo.

Vakava hypoglykemia on erittäin vaarallinen tila, jonka vaikutukset saattavat kestää jopa kuukausia. Insuliinisokki voi esimerkiksi kaksinkertaistaa tyypin 2 diabeetikon riskin saada sydänkohtaus.

Sairaalahoitoa vaativia hypoglykemiakohtauksia sattuu vuosittain 2000–3000. Sairaalakäynneistä aiheutuu kustannuksia sekä diabeetikolle itselleen että yhteiskunnalle.

- Tarkkoja lukuja on vaikea laskea, sillä osa kustannuksista on välillisiä. Varsinaiseen hoitoon liittyvien kustannusten lisäksi tulee myös muita taloudellisia menetyksiä, sillä vakavan hypoglykemiakohtauksen saanut diabeetikko joutuu esimerkiksi olemaan poissa töistä, Saukkonen pohtii.

- Suorina kustannuksina yhteiskunnalle tulee vuosittain noin 2-4 miljoonan euron kulut eli hypoglykemiakohtaukset eivät ole pikkujuttu myöskään taloudellisesti. Lisäksi on muistettava, että sairaalassa hoidetut hypoglykemiakohtaukset ovat vain jäävuoren huippu – todellisuudessa kohtauksia on paljon enemmän ja lievistäkin hypoglykemioista aiheutuu kustannuksia esimerkiksi sairauspoissaoloina tai työtehon heikkenemisenä.

Torstaina 14.11. vietetään vuosittaista Maailman diabetespäivää.

Lisätietoja:

Tero Saukkonen
Lääketieteellinen johtaja, diabeteslääkäri
Novo Nordisk Farma Oy
www.novonordisk.fi

Novo Nordisk on globaali lääkealan yritys, jolla on 90 vuoden kokemus edelläkävijänä diabeteshoidon kehittämisessä. Novo Nordisk on johtavassa asemassa myös veren hyytymishäiriöiden, kasvuhäiriöiden ja naisten vaihdevuosien hormonihoidon alueilla.
Lisätietoa on luettavissa: www.novonordisk.fi ja www.novonordisk.com

Seuraa uutishuonettamme Mynewsdeskissä http://www.mynewsdesk.com/fi/pressroom/novo-nordisk