CocoVi Import Oy

Artikkeli: Kansanherkku ruisleipä onkin huono eväs hiihtolenkille

Lehdistötiedote   •   Helmi 15, 2013 11:14 EET

Hiihtoloman sivakointiretkelle pakataan perinteisesti mukaan meetvursti-ruisleipiä muutamalla juustoviipaleella. Voipaperin rapina sormien välissä tuo nostalgisen olon, mutta energianlähteenä leipä on hiihtolenkille huono vaihtoehto.

Suksi luistaa paremmin, kun hiihtolenkin aikana syö mahdollisimman energiapitoista ja nopeasti elimistössä sulavaa ruokaa. Suomalaisten suosima ruisleipä kuitenkin sulaa hitaasti ja on siksi huono eväs hiihtolenkille.

– Urheilusuorituksen aikana ihminen tarvitsee energiaa, joka on nopeasti ja helposti elimistön hyödynnettävissä. Viljatuotteet antavat energiaa hitaasti, ja ne voivat pahimmassa tapauksessa aiheuttaa ikäviä vatsaoireita, kertoo CocoVin superruoka-asiantuntija Sami Sundvik.

Sen sijaan hyviä energianlähteitä ovat esimerkiksi raakasuklaa, kookosöljy ja erilaiset pähkinät, kuten mantelit, sekä rusinat ja banaani. Raakasuklaa sisältää paljon energiaa nopeasti imeytyvässä muodossa. Sitä voi syödä sellaisenaan tai tehdä raakakaakaosta vaikka ravitsevaa retkijuomaa.

Pähkinöissä on paljon hyviä rasvoja, ja kookosöljystäkin saa runsaasti puhdasta energiaa. Kookosöljy sopiikin energianlähteeksi erityisesti pitkille hiihtolenkeille, ja sitä on helppo ottaa mukaan, kun lorauttaa öljyä pieneen pulloon. Makeaa superöljyä voi sekoittaa vaikka kahvin sekaan kerman tai maidon korvikkeena.

Raakasuklaan, pähkinät ja kookosöljyn voi myös yhdistää ravitsevaksi energiapatukaksi. Patukoita saa helposti tehtyä itse sekoittamalla esimerkiksi rouhittuja pähkinöitä, siemeniä, raakasuklaata ja rusinoita tai taateleita. Mukaan lorautetaan kookosöljyä ja hunajaa. Kun levyksi taputellun massan laittaa yöksi jähmettymään jääkaappiin, aamulla retkeilijää odottaa valmis ravitseva hiihtoeväs.

Muista syödä hyvin jo edellisenä päivänä

Pitkälle hiihtolenkille kannattaa valmistautua jo edellisenä päivänä syömällä hiilihydraattipitoista ruokaa. Hyviä hiilihydraatin lähteitä ovat esimerkiksi riisi ja bataatti. Jos tiedossa on koko päivän kestävä hiihtomaraton, tankkauksen voi aloittaa jo useampaa päivää aikaisemmin.

Vaikka viljatuotteita on hyvä välttää lenkin aikana, ennen urakkaa voi hyvin luottaa perinteiseen kaurapuuroon. Pehmeää voimaruokaa voi syödä myös hiihtoretken aamuna vaikka kookosöljyllä tuunattuna. Näin aamiaisesta saa kunnon energiapaukun. Myöskään veden juontia ei sovi unohtaa.

– Riittävään nesteen juomiseen kannattaa kiinnittää huomiota ennen lenkkiä, sen aikana ja sen jälkeen. Jos hiihtolenkin aikana hikoilee paljon, kannattaa veteen tai muuhun juomaan lisätä myös hieman suolaa, Sundvik suosittelee.

Hiihtoretken jälkeen kroppa kaipaa paitsi saunan rentouttavia löylyjä myös ravinteikasta ruokaa. Voit laittaa vaikka helpon ja energiapitoisen juureskeiton hellalle porisemaan sillä välin, kun itse nautit löylyistä.

Kainaloon: Ravitsevat supereväät hiihtolenkille

Näillä resepteillä valmistat herkulliset ja ravitsevat retkieväät hiihtolenkille. Pitkällä lenkillä energiapatukoista saa nopeasti imeytyvää energiaa. Kookosmaito on puolestaan erinomainen vaihtoehto kaakaon tekoon. Se paitsi maistuu hyvältä myös käy henkilöille, jotka eivät käytä maitotuotteita.

Rouheat Energiapatukat (Resepti: Sari Reivo)

2 dl hampunsiemeniä
2 dl pähkinärouhetta
2 dl hedelmämysliä
1 dl kurpitsan- tai auringonkukan siemeniä
1 dl raakasuklaata rouhittuna
1 tl appelsiinin kuorta ja reilu puristus mehua
1 tl vaniljaa
ripaus suolaa
1 dl hunajaa
1 dl kookosöljyä

1) Mittaa kuiva-aineet kulhoon. Pese appelsiini huolellisesti ja raasta kuori. Lisää mausteet ja purista appelsiinimehua sekaan.
2) Sulata kookosöljy vesihauteessa. Sekoita kaikki ainekset ja tarkista maku.
3) Vuoraa sopiva astia kelmulla tai leivinpaperilla. Painele massa tiukasti vuokaan ja laita kylmään, kunnes se jämähtää. Irrota vuoasta ja leikkaa sopiviksi annospatukoiksi. Säilytä kylmässä.
Voit kääriä patukat vaikka folioon, jolloin ne on helppo sujauttaa takin taskuun retkievääksi.

Kookoskaakao

1 tlk kookosmaitoa
raakakaakaojauhetta
sokeria
Kuumenna kookosmaitoa, kaakaojauhetta ja sokeria kattilassa koko ajan vispilöiden, kunnes kaakaojauhe ja sokeri ovat sulaneet, ja kaakao on höyryävän kuumaa. Jos haluat intensiivisen suklaan maun, voit kaakaojauheen tilalla käyttää raastettua kaakaomassaa.

Juureskookoskeitto (Resepti: Nina Westerback)

lanttu
iso bataatti
2-3 isoa porkkanaa (myös perunat, selleri ja punajuuri sopivat joukkoon) 1 sipuli 4-5 rkl kookosöljyä vettä 1 cm tuoretta inkivääriä tai n. 1/2 tl inkiväärijauhetta 1/2-1 tl suolaa (esim. kalaharin suolaa tai merisuolaa)
4-5 rkl macajauhetta 2-3 rkl vastapuristettua sitruunamehua tai viinietikkaa 2 rkl hampunsiemeniä tai kookoshiutaleita

1) Kuori ja pilko juurekset isohkoiksi kuutioiksi. Kuori sipuli ja leikkaa se neljään osaan. Sulata kookosöljyä padassa tai isossa kattilassa ja kuullota kasviksia muutama minuutti. Jos käytät tuoretta inkivääriä, hienonna se ja lisää joukkoon.
2) Lisää keittoon vettä niin paljon, että juurekset peittyvät kunnolla. Lisää suola. Keitä juureksia, kunnes ne ovat oikein pehmeitä. Soseuta keitto.

3) Anna keiton jäähtyä kymmenisen minuuttia ja sekoita siihen macajauhetta. Lisää hieman sitruunamehua tai viinietikkaa.

Ripottele annoksen päälle lopuksi hampunsiemeniä tai kookoshiutaleita.
Lisätietoja:

Sami Sundvik
CocoVi Import Oy
sami@cocovishop.com
www.cocovi.fi

CocoVi Import Oy on Suomen suurin superfoodien maahantuoja ja tukkukauppa. CocoVi-brändillä on tällä hetkellä valikoimassa yli 70 tuotetta, ja tuotteita on saatavilla yli 700 jälleenmyyjän kautta. CocoVi tarjoaa puhdasta, ravintorikasta, lisä- ja säilöntäaineetonta ruokaa terveydestään kiinnostuneille, ja vaihtoehtona terveellisempien valintojen osalta myös keittiöön tavalliseen ruoanlaittoon.