CocoVi Import Oy

Artikkeli: Kokki Henri Alénin vinkit luksuspiknille: Riisipaperi-avokadorullat ja salaatti raakamarinoidusta sienistä, kirsikasta ja siitepölystä

Lehdistötiedote   •   Heinä 25, 2012 15:20 EEST

Kun haluaa kutsua ystävät koolle, herkutella hyvällä ruualla ja nauttia kesälämmöstä, on ison viltin levittäminen puistoon ja piknikeväiden mukaan ottaminen mainio idea. Mutta mitä muuta eväskoriin voisikaan pakata kuin perinteistä fetasalaattia, patonkia ja brietä?

Ystävien kanssa piknikin järjestäminen on hyvä tapa viettää kesäpäivää. Kun jakaa porukalla ruokavastuun, ei tarvitse yksin hikoilla hellan ääressä eväitä valmistaen – ja toisaalta kun unohtaa ruuan liian käristämisen, tekee samalla myös vitamiinipitoista ja herkullista ruokaa.

Kokki Henri Alén vinkkaa, että kuumana päivänä kannattaa valita mukaan piknikille sellaisia ruokia, jotka kestävät hieman lämpöä. Eli esimerkiksi maitotuotteet, majoneesit ja liivatetta sisältävät ruuat ovat sellaisia, jotka kannattaa jättää kotiin jääkaappiin. Vaihtoehtoisesti voi ottaa mukaan pienen kylmälaukun, jossa myös juomat pysyvät viileinä.

– Esimerkiksi marinoidut kasvissalaatit ja erilaiset herkulliset leikkeet ovat hyviä piknikeväitä, kokki Henri Alén ehdottaa.

Yksi herkuttelijan eväs voisi olla kesäinen salaatti raakamarinoiduista sienistä, kirsikasta ja siitepölystä sekä riisipaperi-avokadorullat ja seesamidippi. Jotta salaatti pysyy hyvänä, salaatinlehdet kannattaa lisätä kippoon vasta juuri ennen lähtöä.

– Salaatti on helppo ja nopea valmistaa ja päälle laitettavat siitepölyrakeet antavat siihen kivan maun. Riisi-avokadorullat dippikastikkeen kera ovat myös kätevä eväs piknikille ja helppo syödä sormin.

Molemmat reseptit ovat nopeita, kunhan kotona ovat ainekset valmiina. Riisipaperia voi hankkia useista aasialaista elintarvikekaupoista tai vaihtoehtoisesti sen voi korvata merileväpaperilla.

– Reseptiä ei tarvitse noudattaa orjallisesti vaan kannattaa käyttää mielikuvitusta ja vaihdella muun muassa versoja makunsa ja saatavuustilanteen mukaan, Alén sanoo.

Juomaksi piknikkoriin voi valita niin alkoholittomia kuin alkoholipitoisia juomia.

– Erilaiset kasvismehut ovat tosi herkullisia ja hyvä hankinta kotiin onkin mehulinko.

Liika kypsennys haihduttaa vitamiinit

Kun kesällä unohtaa ruuan liian kypsentämisen ja grillissä paahtamisen, saa syödystä ruuasta enemmän vitamiineja talteen. Raakaruuaksi nimitetään ruokaa, jota ei ole kypsennetty yli 45 asteen.

– Kypsennettäessä useat vitamiinit ja hivenaineet liukenevat tai haihtuvat pois. Kun esimerkiksi kasviksia ei kypsennä liikaa, niiden solut eivät tuhoudu. Sellaisesta ruuasta saa kaikki vitamiinit talteen, ja lisäksi ruoan rakenne on vatsaa hellivää ja puhdistavaa. Ainakin itse huomaan, ettei raakaruuasta tule samanlaista oloa kuin isosta pihvistä perunoineen, Alén toteaa.

Alén ei itse suosi mitään dieettejä ja pitäytyykin mieluummin monipuolisessa ruokavaliossa kehoaan kuunnellen.

– Pienillä viilauksilla ja omaa kehoa kuunnellen saa parhaan lopputuloksen. Ruokavaliossa kokonaisuus ratkaisee. Kannattaa syödä siten kuin hyvältä tuntuu ja muistaa, että ruoasta pitäisi nauttia. Itse en syö pelkkää raakaruokaa, mutta hyvää se tekee aina silloin tällöin.

Henri Alenin raakaruokareseptit:

Salaatti raakamarinoidusta tatista, kirsikasta ja siitepölystä
2 isoa herkkutattia tai rasia herkkusieniä
1 punasipuli
2 dl auringonkukan versoja
1 dl murskattuja pähkinöitä
2 dl tuoreita kirsikoita
1 romainesalaatti
3 rkl balsamiviietikkaa
5 rkl kylmäpuristettua oliiviöljyä
kalaharinsuolaa ja mustapippuria
1 rkl siitepöly rakeita

Kuori ja hienonna sipuli. Siivuta sienet mukaan ohuiksi siivuiksi. Poista kirsikoista kivet ja lisää mukaan. Lisää myös pähkinät. Lisää mukaan etikka, öljy sekä suolaa ja pippuria. Sekoita varovasti ja anna maustua 15 minuuttia. Pese ja revi salaatti. Lisää salaatti mukaan juuri ennen tarjoilua ja sekoita vielä varovaisesti. Ripottele päälle siitepölyrakeet.

Riisipaperi-avokadorullat ja seesamidippi
8 arkkia riisipaperia tai merileväpaperia
pala kurkkua
pala retikkaa
2 porkkanaa
1 kypsä avokado
tuoretta korianteria
1 lime
2 rkl kookoshiutaleita

Kuori ja suikaloi kurkku, retikka sekä porkkana. Halkaise avokado ja poista siitä kivi, paloittele liha. Sekoita keskenään ja lisää mukaan myös hienonnettu korianteri, kookos ja yhden limen mehu. Sekoita. Liota riisipapereita kylmässä vedessä kunnes ne notkistuvat. Valuta ylimääräinen vesi pois riisipaperilta ja aseta se työlaudalle. Lusikoi täytettä riisipaperille ja kääri tiukaksi rullaksi.

Dippikastike
1 dl raaka tahini seesamitahnaa
2 rkl sitruunamehua
1 tl curryjauhetta
2 tl soijaa(raaka-versiota)
1 rkl omenaviinietikkaa

Sekoita kaikki raaka-aineet keskenään ja anna maustua kylmässä vähintään kaksi tuntia ennen tarjoilua.

Sami Sundvik,
puh. 044 0203051
sami@cocovishop.com

Artikkelin on tuottanut CocoVi Import Oy. Artikkeli on vapaasti ja veloituksetta julkaistavissa sellaisenaan tai käytettävissä juttupohjana.

CocoVi Import Oy on Suomen suurin superfoodien maahantuoja ja tukkukauppa. CocoVi-brändillä on tällä hetkellä valikoimassa yli 70 tuotetta, ja tuotteita on saatavilla yli 700 jälleenmyyjän kautta. CocoVi tarjoaa puhdasta, ravintorikasta, lisä- ja säilöntäaineetonta ruokaa terveydestään kiinnostuneille, ja vaihtoehtona terveellisempien valintojen osalta myös keittiöön tavalliseen ruoanlaittoon.