CocoVi Import Oy

Artikkeli: Miten ruokavalio auttaa kuntoilijaa?

Lehdistötiedote   •   Elo 27, 2012 09:11 EEST

Jos urheilu on kesällä jäänyt minimiin, voi tuntua vaikealta aloittaa säännöllistä treenausta. Uutta ryhtiä syksyyn saattaa löytää muuttamalla ruokavaliota terveellisempään suuntaan. Eri lajeissa on hieman eri painotukset ruokavalion suhteen, mutta paljon puhuttu superruoka sopii meille kaikille.

Liikuntaa ei kannata varsinkaan pidemmän tauon jälkeen aloittaa liian kovalla vauhdilla vaan vähitellen intensiteettiä ja määrää lisäten. Liioittelijalla saattaa into kadota muutaman treenikerran jälkeen, ja kestävyysurheilija taas saattaa huomata kesken treenin voimiensa loppuvan. Fiksu urheilija hienosäätää ruokakaappinsa sisällön heti treenikauden alussa.

– Jos on puhti kateissa, huomaa eron melko nopeasti, kun jättää turhat herkut pois ja vähentää hiilihydraatteja ruokavaliosta. Eli vaihdetaan makkarat ja einekset kunnon pihviin tai kalaan, ja perunankin voisi keventää parsakaaliin tai vaikka kukkakaaliin. Hiilihydraattejakin tarvitaan, mikäli liikkuu korkealla intensiteetillä. Silloin voisi käyttää juureksia, kuten bataattia, porkkanaa ja palsternakkaa, lääkäri Olli Sovijärvi opastaa.

Käsittelemätön ruoka, kuten esimerkiksi tuoreet vihannekset, sisältävät ravintoaineita, jotka auttavat jaksamaan. Tavanomaisten ruoka-aineiden lisäksi myös hieman eksoottisemmat superruoat auttavat kuntoilijaa tai tavoitteellisempaakin urheilijaa jaksamaan.

– Superruoka-nimitys kertoo siitä, että ruoka-aineessa on painokiloa kohden huomattavasti enemmän ravinteita kuin niin sanotussa tavallisessa ruoassa. Niillä superruoka täyttää elimistön mahdollisesti puutteellisia hivenaine- ja mineraalivarastoja, jolloin ihminen on myös energisempi.

Kestävyyttä vai lihasmassaa?

Urheilulajien välillä on kovastikin eroa ravitsemuksellisesti. Esimerkiksi painonnostaja saa parhaat rakennusaineet lihaksilleen ruoasta, jossa on paljon proteiinia. Kestävyysurheilijalle on tärkeämpää syödä oikeanlaista rasvaa.

– Esimerkiksi golf on pitkäkestoinen laji, jossa tasainen energiansaanti on tärkeää. Golffarille sopivatkin ravintotiheät, mutta eivät kovin sokeriset raaka-aineet. Esimerkiksi kookosöljy olisi ihanteellinen ravintolisä ruokavalioon.

Supervälipala

Syksyn edetessä ja iltojen pimetessä moni sortuu naposteluun, mutta siihenkin on olemassa terveellisempiä vaihtoehtoja. Edullisinta ja luultavasti myös terveellisintä olisi pilkkoa lautasellinen porkkanaa, kurkkua tai kukkakaalia ja napostella niitä.

– Jos valitsee valmista syötävää, on iltanaposteluun tai välipalaksi tarjolla myös niin sanottuja trail-mixejä eli valmiita sekoituksia, joissa on pähkinöitä, siemeniä ja marjoja.

Yksi vinkki välipalaksi on smoothie, johon voi laittaa aineksia oman tarpeensa mukaan. Esimerkiksi painonnostajalle sopiva supersmoothie voisi sisältää pakurikääpäteetä, viherjauhetta, riisiproteiinia, marjoja, pähkinöitä, maca-jauhetta, ripauksen suolaa ja kookosöljyä. Tarjolla on myös valmista jauhesekoitusta smoothien tekoon, jolloin mukaan lisätään vain nestettä ja maun mukaan marjoja, hedelmiä tai kasviksia.

– Liian monia aterioita ei kannata korvata nestemäisellä ravinnolla, mutta aamujuomana tai välipalana smoothie toimii hyvin, Sovijärvi sanoo.

Vastustuskyky kuntoon

Hyvin alkanut urheilu- tai kuntoilukausi ei tyssää vielä ensimmäiseen flunssa-aaltoonkaan, kun pitää huolta vastustuskyvystään.

– Parhaat immuniteettia lisäävät superruoat ovat kookosöljy ja pakurikääpä, joiden ainesosat tehostavat luonnollista vastustuskykyä. Eikä tietenkään pidä unohtaa D-vitamiinia, joka on ehdottomasti tärkein yksittäinen tekijä vastustuskyvyn muodostuksessa, Sovijärvi sanoo.

Lisätietoja:

Olli Sovijärvi
lääkäri
olli.sovijarvi@gmail.com

Sami Sundvik
CocoVi Import Oy
sami@cocovishop.com
www.cocovi.fi

Artikkelin on tuottanut CocoVi Import Oy. Artikkeli on vapaasti ja veloituksetta julkaistavissa sellaisenaan tai käytettävissä juttupohjana.

CocoVi Import Oy on Suomen suurin superfoodien maahantuoja ja tukkukauppa. CocoVi-brändillä on tällä hetkellä valikoimassa yli 70 tuotetta, ja tuotteita on saatavilla yli 700 jälleenmyyjän kautta. CocoVi tarjoaa puhdasta, ravintorikasta, lisä- ja säilöntäaineetonta ruokaa terveydestään kiinnostuneille, ja vaihtoehtona terveellisempien valintojen osalta myös keittiöön tavalliseen ruoanlaittoon.