CocoVi Import Oy

Artikkeli: Näillä eväillä junnu jaksaa kesän jalkapalloturnauksessa

Lehdistötiedote   •   Kesä 10, 2013 10:11 EEST

Saako lapseni varmasti tarpeeksi rautaa? Syökö hän tarpeeksi kasviksia? Mitä ihmettä sitä taas pakkaisi evääksi turnausmatkalle? Moni liikkuvan lapsen vanhempi painii näiden ikuisuuskysymysten kanssa. Muutamalla perusohjeella et varmasti mene metsään.

Päivät jalkapallokentällä juokseva lapsi kuluttaa valtavasti energiaa, ja jääkaapin ovi käy usein normaalia tiuhempaan. Niin turnauspäivänä kuin arjessakin urheilevan lapsen ruokavalioon päteekin yksi sääntö: syö tarpeeksi usein. Liikunnallisen lapsen arkeen voi hyvin kuulua pari ylimääräistä välipalaa. Turnauspäivänä tämä tarkoittaa paljon pieniä ja energiapitoisia pikkupurtavia. Esimerkiksi myslipatukoita saa helposti valmistettua itse, ja niistä saa nopeasti sulavaa energiaa, joka hivelee lapsen makuhermoja.

– Kiireisenä turnauspäivänä voi olla vaikea ylläpitää verensokeria pitkin päivää. Kunnon lounaaseen ei välttämättä ole aikaa ilman, että sulamaton ruoka painaa vatsassa ja haittaa suoritusta. Silloin energiapitoiset ja helposti sulavat eväät ovat tärkeitä, sanoo CocoVin superruoka-asiantuntija Sami Sundvik.

Itse tehtyihin energiapatukoihin voi laittaa kaurahiutaleita, pähkinöitä, rusinoita ja muita kuivattuja marjoja. Esimerkiksi goji- ja mulperi-marjoissa on valtavasti liikkuvalle lapselle tärkeitä ravintoaineita, kuten rautaa ja kalsiumia.

Muista hyvä iltapala jo edellisenä päivänä

Myös urheiluturnausta edeltävinä päivinä pitää muistaa syödä hyvin. Erityisesti iltapalalla on suuri merkitys, jotta lapsi jaksaa liikkua koko seuraavan päivän. Jos kaurapuuro ei maistu, sen voi korvata vaikka munakkaalla ja dippivihanneksilla. Aamupala kannattaa syödä vähintään kolme tuntia ennen peliä.

– Kotimainen kaura sopii hyvin aamiaiselle. Lisäksi on hyvä syödä jotain hedelmää ja vaikkapa manteleita, joista saa laadukasta rasvaa, Sundvik vinkkaa.

Lapset unohtavat usein juoda tarpeeksi, sillä jano yllättää vasta, kun nestevajaus on kasvanut jo melko suureksi. Hyvä muistisääntö vanhemmille on, että harjoitusten tai pelin aikana joka tunti tulisi huveta noin puolen litran pullollinen vettä. Veteen kannattaa lisätä mukaan hiukan laadukasta suolaa – puhdistamaton harmaa merisuola sopii hyvin.

Puolet kasviksia

Lapsen liian vähäinen energiansaanti paitsi heikentää suorituskykyä ja palautumista, pidemmällä aikavälillä myös haittaa kasvua. Riittävästä energiansaannista huolehditaan parhaiten tarjoamalla puhtaista ja laadukkaista raaka-aineista tehtyä yksinkertaista ruokaa.

– Liikkuvan lapsen lautaselle kannattaa aina muistaa lisätä kasviksia ja vihanneksia lihan ja kalan sekä hiilihydraattien, kuten riisin lisäksi, Sundvik muistuttaa.

Perinteisen lautaselle paloitellun salaatti-tomaatti-kurkkusekoituksen voi välillä korvata tehosekoittimessa tehdyllä sosemaisella salaatilla. Joukkoon voi heittää lähes mitä vain, ja kasviksista tulee mukavan mehukkaita ja pehmeän makuisia.

Resepti: Energiapitoinen välipala futisjunnulle

Voimapallot

2 dl manteli-pähkinäseosta (esim. cashew-pähkinä ja manteli)
2 rkl chia-siemeniä
5 kuivattua aprikoosia
5 kuivattua taatelia
3 kuivattua viikunaa
½ dl rusinoita
2 tl raakakaakao-jauhetta
1/2 tl vaniljajauhetta tai kanelia
1/8 tl Kalaharin suolaa
1 rkl neitsytkookosöljyä sulatettuna
omenatuoremehua tai vettä tarpeen mukaan

Viimeistelyyn:
kaura- tai kookoshiutaleita

Mittaa kaikki ainekset öljyä ja omenamehua/vettä lukuun ottamatta monitoimikoneen kulhoon. Jauha täydellä teholla mahdollisimman tasaiseksi seokseksi. Lisää massaan käsin sekoittaen kookosöljy ja ruokalusikallinen kerrallaan mehua tai vettä vain sen verran, että saat helposti muotoiltavan mutta kiinteän taikinan. Pyörittele palloiksi ja kierittele lopuksi kaura- tai kookoshiutaleissa. Asettele kuulat lautaselle siten, etteivät ne koske toisiinsa. Laita jääkaappiin. Kun kuulat ovat jähmettyneet, voit pakata ne kannelliseen rasiaan.

Resepti: Keittiökameleontti/Outi Rinne

Lisätietoja:

Sami Sundvik
CocoVi Import Oy
sami@cocovishop.com
www.cocovi.fi

CocoVi Import Oy on Suomen suurin superfoodien maahantuoja ja tukkukauppa. CocoVi-brändillä on tällä hetkellä valikoimassa yli 70 tuotetta, ja tuotteita on saatavilla yli 700 jälleenmyyjän kautta. CocoVi tarjoaa puhdasta, ravintorikasta, lisä- ja säilöntäaineetonta ruokaa terveydestään kiinnostuneille, ja vaihtoehtona terveellisempien valintojen osalta myös keittiöön tavalliseen ruoanlaittoon.