CocoVi Import Oy

Artikkeli: Yllätä ystävä terveellisellä herkulla, joka taipuu moneksi

Lehdistötiedote   •   Helmi 11, 2013 09:58 EET

Trendikkäästä raakakaakaosta ja –suklaasta saa tehtyä pienellä vaivalla ystävänpäivälahjaksi niin herkullisia konvehteja kuin rentouttavan kasvonaamionkin. Sokeriähkyn sijaan ystävä saa arjen terveellisen hemmotteluhetken.

Ystävänpäivänä on kiva muistaa läheisiä jollakin erityisellä tavalla. Itse tehty lahja kertoo lämpimistä tunteista ja perinteinen ystävänpäiväsuklaakin maistuu monelle. Hieman persoonallisemman lahjan kuitenkin saa, kun nämä yhdistää.

Raakasuklaata on helpointa tehdä kotona esimerkiksi terveyskaupoista saatavien valmispakettien avulla. Ensin sulatetaan kookosöljy ja sekaan heitetään kuiva-aineet. Massa sekoitetaan vesihauteessa, minkä jälkeen suklaa vain kaadetaan muotteihin.

– Oikeastaan ainoa virhe, minkä voi tehdä, on se, että aineksiin pääsee vettä, kun rasvoja sulatetaan vesihauteessa. Silloin massa ei välttämättä enää kovetu oikein, ohjaa CocoVin superruoka-asiantuntija Sami Sundvik.

Raakakaakao on muun muassa antioksidanttiensa ansiosta yksi maailman ravinnerikkaimmista ruoka-aineista. Raakasuklaaseen ei lisätä sokeria tai prosessoituja rasvoja, joten useammankaan palan syöminen ei aiheuta ystävälle huonoa oloa ja syyllisyyttä. Raakasuklaan raaka-aineita ei ole myöskään käsitelty korkeissa lämpötiloissa, joten kaikki kaakaon terveelliset ainesosat ovat vielä tallella.

Hemmotteleva kasvonaamio kaakaovoista

Läheiselle ystävälle voi tarjota itse tehtyjen konvehtien lisäksi kokonaisvaltaisen suklaahemmotteluhetken. Kahvipöytään voi kattaa esimerkiksi terveellisen raakasuklaakakun. Ilman uunia valmistettavissa raakakakuissa vehnäjauho, sokeri ja maitotuotteet korvataan ravintorikkaammilla aineksilla, kuten esimerkiksi pähkinöillä, marjoilla, taateleilla ja kookosöljyllä.

Kaakaovoita kannattaa hyödyntää ulkoisesti, sillä kasvoille siveltynä siitä tulee heleyttävä luomukasvonaamio koko kaveriporukalle. Jo pelkkä kaakaovoin tuoksu rentouttaa.

– Kaakaovoissa on luonnostaan paljon E-vitamiinia ja mineraaleja, jotka kosteuttavat ja tasapainottavat ihoa. Lisäksi kaakaon antioksidantit pääsevät naamiossa suoraan imeytymään ihoon, Sundvik kertoo.

Kaakaonaamio sopii lisäaineettomuutensa vuoksi erityisesti herkälle iholle, ja talven kuivattama karhea iho saa naamiosta superkosteutusta. Kaakaovoi on myös rohtuneiden huulten paras kaveri.

Lisäksi kaakaovoita voi käyttää hierontaöljyn asemasta vaikka kokovartalohierontaan. Omalle puolisolle voikin ystävänpäiväillaksi luvata hemmottelevan kaakaohieronnan kuohuviinilasillisen ääressä. Jo pelkkä kaakaovoin euforisoiva tuoksu on omiaan hoitamaan parisuhdetta.

Kiireisen suklaalahja löytyy kauniisti paketoituna

Jos ei satu olemaan keittiössä hääräävää sorttia ja työkiireet painavat, ehtii ystävää silti muistaa itse tehdyllä suklaaherkulla.

Raakasuklaan tai -leivosten kuiva-ainekset voi asetella kauniisti kerroksittain lasipurkkiin. Purkin kylkeen nimikyltti ja teko-ohjeet, kaunis rusetti kannen ympärille ja purkin ojennus ystävälle. Itse tehty, ja ystävä varmasti ilahtuu!

Kainaloon: Näin valmistat ystävälle raakasuklaayllätyksen

Näillä resepteillä valmistat ystäville hemmottelevia, mutta terveellisiä raakasuklaaherkkuja. Suklaan tuoksussa itsekin rentoutuu ja ystävälle tarjottu iloinen mieli on taattu.

Raakasuklaakakku (Resepti: Sari Reivo)

Pohja:

2 dl pekaanipähkinöitä
1/2 dl kaakaonibsejä
1/2 dl lucumaa
3 rkl kookosöljyä
1/2 tl vaniljaa
ripaus suolaa

Suklaatäyte:

2 kypsää avocadoa
2 dl vahvaa pakuriteetä tai kahvia
1 dl kookoskermaa
1 dl raakakaakaojauhetta
1/2 lucumaa
1-2 rkl macaa
1 dl hunajaa
1 dl kookosöljyä
1 rkl lesitiiniä
2 tl vaniljaa
ripaus suolaa

mintturaitaan muutama tippa piparminttuöljyä

1) Valmista pohja rouhimalla pekaanipähkinät pieneksi esim. monitoimikoneella. Sulata kookosöljy vesihauteessa. Yhdistä kaikki pohjan ainekset. Taputtele massa esim. irtopohjavuoan pohjalle.
2) Valmista seuraavaksi suklaatäyte. Halkaise avocadot, poista kivi ja koverra sisukset lusikalla. Sulata kookosöljy vesihauteessa. Sekoita kaikki täytteen ainekset paitsi kaakaojauhe sileäksi mousseksi. Ota massasta erilleen noin 1/4 ja lisää siihen piparminttuöljy. Lisää loppuun täytteeseen kaakaojauhe. Tarkista maut.
3) Sivele vuoka öljyllä. Kaada suklaatäyte vuokaan ja anna jämähtää hetken kylmässä. Lisää minttutäyte ja laita kakku jääkaappiin yön yli.

Suklaabrownie (Resepti: CocoVi)

Pohja:

2 dl saksanpähkinöitä
2 dl taateleita
1/2 dl raakakaakaojauhetta

Kuorrutus:

2 isoa avokadoa
1 dl hunajaa
1/2 dl raakakaakaojauhetta
2 tl kookosöljyä sulatettuna
2 tl vaniljaa
2 tl suolaa
ripaus kanelia

päälle esim. kaakaonibsejä ja saksanpähkinöitä murskattuna

1) Sekoita pohjan ainekset monitoimikoneella. Levitä laakeaan astiaan tai uunipellille, painele tiiviiksi sentin paksuiseksi levyksi.
2) Valmista kuorrutus. Sekoita kaikki ainekset samaan tapaan kuin pohjaa valmistaessasi. Levitä pohjan päälle tasaisesti.

Lisätietoja:

Sami Sundvik
CocoVi Import Oy
sami@cocovishop.com
www.cocovi.fi

CocoVi Import Oy on Suomen suurin superfoodien maahantuoja ja tukkukauppa. CocoVi-brändillä on tällä hetkellä valikoimassa yli 70 tuotetta, ja tuotteita on saatavilla yli 700 jälleenmyyjän kautta. CocoVi tarjoaa puhdasta, ravintorikasta, lisä- ja säilöntäaineetonta ruokaa terveydestään kiinnostuneille, ja vaihtoehtona terveellisempien valintojen osalta myös keittiöön tavalliseen ruoanlaittoon.