SAK

Arvo miesten asialla

SAK - 25.05.2012 - 08:46

Arvo-lehti 2/2012

Miesten elämä on huomattavasti lyhyempi ja tapaturma-alttiimpi kuin naisten. Etenkin duunarimiehet sairastavat paljon.

Miesten syöksykierre alaspäin lähtee jo koulutuksesta. Pari–kolmekymppisistä nuorista 110 000 on vailla perusasteen jälkeistä koulutusta. Heistä peräti 70 000 on miehiä. Vielä vuonna 2008 työttömänä oli vain noin 80 000 miestä. Tämän vuoden helmikuussa työttömiä miehiä oli 114 000.

– En kiistä, ettei yhteiskunnan kuohukerma, kaikkein etuoikeutetuimmat ole edelleen miehiä. Suuret omaisuudet ja tulot, johtajan paikat valtiolla, kunnilla ja yksityisissä yrityksissä ovat äijillä. Samaan aikaan yhteiskunnan suurimmissa vaikeuksissa ovat toiset miehet. Näiden miesten ongelmat haluan nostaa esiin, SAK:n erikoistutkija ja tasa-arvovastaava Tapio Bergholm sanoo.

Miehet pääsevät Arvossa esiin myös töidensä kautta. Ääneen pääsevät mm. koneistaja, traktoriasentaja, useita muusikoita, painija ja muita liikunnan miehiä, kourallinen erilaisia johtajia sekä tatuoija. Naisrintamalla tilannetta tasoittavat Miss Universum, päätoimittaja, pari noitanaista sekä inttiviikonloppua odottava ay-aktiivi

Lue lisää Arvon verkkolehdestä.

Aiheet:

Yhteiskunta