Santander Consumer Finance Oy

Banco Santander teki jo ensimmäisellä neljänneksellä puolet viime vuoden voitostaan

Lehdistötiedote   •   Huhti 26, 2013 08:36 EEST

Grupo Santander teki tämän vuoden ensimmäisellä vuosineljänneksellä vertailukelpoista voittoa 1 205 miljoona euroa. Tämä vastaa 53 prosenttia viime vuoden koko voitosta, joka oli 2 295 miljoonaa euroa.

– Vuoden 2013 voitto tulee olemaan selvästi korkeampi kuin vuonna 2012. Viimeisen neljän vuoden aikana olemme varanneet 60 miljardia luottotappiovarauksina, kasvattaneet omaa pääomaamme 20 miljardilla ja lisänneet talletuksia 223 miljardilla, kommentoi Grupo Santanderin hallituksen puheenjohtaja Emilio Botín.

Puolet tuotoista Latinalaisesta Amerikasta

Ryhmän tuotoista Latinalaisen Amerikan osuus oli 51 prosenttia. Tästä Brasilia muodosti 26 prosenttia, Mexico 13 prosenttia ja Chile 5 prosenttia. Manner-Euroopan osuus oli 25 prosenttia, josta Espanjan osuus 11 prosenttia. Saksa muodosti Manner-Euroopan osuudesta viisi prosenttia, Puola neljä prosenttia ja Iso-Britannia 12 prosenttia. USA:n osuus oli niin ikään 12 prosenttia.

Espanjan kiinteistökriisin vaikutus putosi 47 prosenttia viime vuodesta. Pankki myi ensimmäisellä vuosineljänneksellä 4 500 kiinteistöä.

– Selvästi näyttää siltä, että Espanjan kiinteistöongelmassa on pahin ohitettu, Santander Consumer Financen Suomen toimitusjohtaja Pekka Pättiniemi kommentoi.

Lainojen ja talletusten suhde ennätyksellinen

Lainojen ja talletusten suhde parani 109 prosenttiin. Tämä johtui talletusten kasvusta ja lainojen vähentymisestä.

– Nettolainaus laski kolme prosenttia 723 814 miljoonaan euroon, kun taas talletukset nousivat kuusi prosenttia 653 228 miljoonaan euroon, sanoo Botín.

Santander on maksanut takaisin Euroopan keskuspankilta lainaamansa 31 000 miljoonaa LTRO-lainoja, jotka oli tallennettuna keskuspankkiin likviditeettipuskuriksi.

Järjestämättömät saamiset nousivat 0,22 prosenttiyksikköä 4,76 prosenttiin. Saamiset olivat alhaisemmalla tasolla kuin kahden viime vuoden vastaavan vuosineljännesten keskiarvo.

Lisätietoja:
Pekka Pättiniemi
Santander Consumer Finance Oy
Hermannin Rantatie 10
Tel.no.:+358 9 8564 5127
Mobile: +358 50 1924
e-mail: pekka.pattiniemi@santander.fi
www.santander.fi

Santander Consumer Finance Oy on suomalainen rahoitusyhtiö, joka on erikoistunut autokaupan ja vapaa-ajan ajoneuvojen rahoitukseen. Muita Santanderin tuotteita Suomen markkinoilla ovat vakuudeton Santander Laina ja Visa Classic -luottokortti.