Tritolonen.fi

Berberiini säätää verensokeria ja -rasvoja

Lehdistötiedote   •   Loka 06, 2010 09:42 EEST

Berberiini tasapainottaa veren sokeria ja rasvoja. Tällä hetkellä tutkitaan vilkkaasti, kuinka se tapahtuu. European Journal of Pharmacologyn julkaisema raportti valottaa asiaa ja vahvistaa käsitystä, jonka mukaan berberiini on hyödyllinen ravintolisä diabeteksessa sekä veren rasvahäiriöissä.

Tässä työssä rotille aiheutettiin diabetes injisoimalla niiden vatsaonteloon 35 mg/kg streptotsotosiinia ja syöttämällä niille runsaasti hiilihydraatteja 16 viikkoa. Sen jälkeen niitä hoidettiin toiset 16 viikkoa berberiinillä (75, 150 ja 300 mg/kg) ja suun kautta nautittavilla tavallisilla diabeteslääkkeillä (fenofibraatti 100 mg/kg tai rosiglitasoni 4 mg/kg). Viimeksi mainittu lääke, kauppanimeltään Avandia, joutuu EU:ssa myyntikieltoon sivuvaikutustensa johdosta. Tutkimuksen tarkoitus oli selvittää berberiinin sokeria ja rasvoja alentavaa vaikutustapaa, erityisesti sen vaikutusta PPARs:iin ja P-TEFb:hen.

Berberiini vähensi rasvan määrää kehossa ja pienensi rasvasolujen (adiposyyttien) kokoa ja lisäsi niiden määrää. Berberiini lisäsi PPAR α/δ/γ:n, CDK9:n, sykliini T1 mRNA:n ja valkuaisaineiden ilmentymistä rasvakudoksessa, vähensi TNF-alfan ja vapaiden rasvahappojen määrää ja lisäsi lipoproteiinilipaasin aktiivisuutta seerumissa ja rasvakudoksessa.

Kaikki biokemialliset muutokset olivat edullisia ja ne liittyvät kohonneen veren sokerin ja rasvojen alentamiseen, päättelevät tutkijat. Berberiini on tehokas tulehdusta (inflammaatiota) ehkäisevä, vaimentava ja sammuttava yhdiste. Sitä on käytetty Kiinassa ainakin 1400 vuotta diabeteksen hoitoon.

Tutkimusviite: Zhou J, Zhou S. Berberine regulates peroxisome proliferator-activated receptors and positive transcription elongation factor b expression in diabetic adipocytes. Eur J Pharmacol. 2010 Sep 21.

Kuka on tohtori Matti Tolonen?
Matti Tolonen on laillistettu lääkäri, lääketieteen ja kirurgian tohtori, Helsingin yliopiston dosentti. Hänet tunnetaan yhtenä Suomen luontaislääketieteen uranuurtajista.

Tohtori Tolonen valmistui lääkäriksi 1969 Helsingin yliopistosta ja väitteli tohtoriksi 1974 Turun yliopistosta. Hänet nimitettiin Helsingin yliopiston kansanterveystieteen dosentiksi 1978. Tolonen on toiminut työterveysopin professorina Tampereen yliopistossa, asiantuntijalääkärinä sosiaali- ja terveysministeriössä sekä ylilääkärinä lääkintöhallituksessa ja Työterveyslaitoksessa. Hän toimi 1980-luvulla Maailman Terveysjärjestön (WHO) asiantuntijana Euroopan aluetoimistossa Kööpenhaminassa ja päämajassa Genevessä.

Tohtori Tolonen on kehittänyt monia uusia valmisteita ja menetelmiä itsehoitoon. Hänen valmisteensa ovat kautta maailman tunnettuja merkkituotteita.

www.tritolonen.fi