Suomen Maastohiihto ry

Björgen jatkoi voittokulkuaan Davosissa - Saarinen hienosti seitsemäs

Lehdistötiedote  •  2011-12-11 15:52 EET

Maastohiihdon maailmancup jatkui tänään Sveitsin Davosissa naisten 15 km vapaan hiihtotavan kilpailulla. Norja vei kisassa neljä ensimmäistä sijaa, voittoon hiihti Marit Björgen lähes 42 sekunnin erolla kakkoseksi tulleeseen Vibeke Skofterudiin. Kilpailun kolmas oli Therese Johaug, jääden voittajalle 42,2 sekuntia. Suomalaisnaisista päivän parhaasta suorituksesta vastasi Aino-Kaisa Saarinen, hiihtäen hienosti seitsemänneksi.

Aino-Kaisa Saarinen hiihti Davosin kilpailussa seitsemänneksi, eroa voittajaan maalissa jäi 1.54,0.
Kaikki Suomen viisi naisedustajaa hiihtivät maailmancup-pisteille, päivän toiseksi paras suomalainen oli Riikka Sarasoja-Lilja kymmenennellä sijallaan.
Muista suomalaisista Krista Lähteenmäki oli päivän kilpailussa 11:s, Laura Ahervo 22:s ja Riitta-Liisa Roponen 25:s.

Aino-Kaisa Saarinen oli kilpailun jälkeen tyytyväinen päivän kilpailuun:
- Minulla oli tänään todella loistavat sukset. Olen tyytyväinen, tuo oli tasapainoista luistelua ja teknisesti hyvää.  Tämä oli mulle kauden paras kisa tähän mennessä ehdottomasti. Jällivaarassa kun olin palkintopallilla 3 vuotta sitten, luistelu oli cupissa viimeksi normaalimatkalla yhtä hyvää! Siihen nähdenkin tämä oli hyvä suoritus. Tämä nostattaa itseluottamusta siitä, että nyt lähtee kulkemaan, saa hyvän draivin näihin vapaan kisoihin ja toki tunteen, että kunto on siellä ja kunto on nousussa.

Krista Lähteenmäki oli itsenäisyyspäivänä vielä kotisuomessa ja Linnan juhlissa ja valmistautuminen Davosin kilpailuihin näin ollen olikin hiukan poikkeuksellinen. Keskiviikkona Davosiin saapunut Krista kuvaili tuntojaan kilpailujen jälkeen seuraavasti:
- Ensimmäinen kisa tälle vuodelle, kun hiihto tuntui hyvältä! Ihan yllättikin tämän valmistautumisen jälkeen, kun muutaman lenkin olen vaan täällä. Ehkä olisi saanut aloittaa vähän kovempaa, kun laskuissa  kuitenkin palautui hyvin. Se jäi vähän harmittamaan, mutta kun en ole 15 kilometriä hiihtänyt väliaikalähdöllä aiemmin, oli uutta. Tyytyväinen kuitenkin olen.

MAAILMANCUP, DAVOS, SVEITSI

Naiset, 15 km (V)

1. Marit Björgen NOR 35.59,5
2. Vibeke Skofterud NOR + 41,8
3. Therese Johaug NOR + 42,2
4. Marthe Kristoffersen NOR +1.19,9
5. Justyna Kowalczyk POL +1.26,4
6. Kristin S. Steira NOR +1.33,8
7. Aino-Kaisa Saarinen FIN +1.54,0
8. Anouk Faivre Pico FRA +1.59,6
9. Heidi Weng NOR +2.16,4
10. Riikka Sarasoja-LiljaFIN +2.17,0
11. Krista Lähteenmäki FIN +2.17,4

-------------------------------------
22. Laura Ahervo FIN +2.54,3
25. Riitta-Liisa Roponen FIN +2.58,2

Tuloksia: www.fis-ski.com

Maailmancup-kilpailut jatkuvat huomenna sunnuntaina 11.12., jolloin Davosissa ohjelmassa ovat vapaan hiihtotavan sprintit.

Maastohiihdon tiedotus – tiedotus@maastohiihto.fi

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom