Alfa Laval Nordic Oy

Boliden Harjavallan lauhdelämpö kaukolämpöverkkoon Alfa Lavalin lämmönvaihtimilla

Lehdistötiedote   •   Marras 09, 2010 09:25 EET

Lämpö-, erotus- ja virtaustekniikan maailmanlaajuinen markkinajohtaja Alfa Laval  toimittaa levylämmönvaihtimet Boliden Harjavalta Oy:lle. Alfa Lavalin laitteita käytetään rikkihappotehtaan tuottaman lauhdelämmön siirrossa kaukolämpöverkkoon. Talvisin noin kaksi kolmasosaa Harjavallan kaukolämpöverkon lämmitystarpeesta katetaan Bolidenin lauhdelämmöllä.

Aiemmin rikkihapon valmistusprosessista vapautuva lämpöenergia siirrettiin kokonaisuudessaan lauhdeveteen. Nyt osa tästä lämmöstä johdetaan Alfa Lavalin kaukolämpöverkkoon. Tässä auttavat Alfa Lavalin haponkestävät levylämmönvaihtimet.

”Osa tehtaan tuottamasta lämpöenergiasta 10 MW käytetään tehtaan omiin prosesseihin. Toiset 10 MW myydään kaukolämpöverkkoon. Jos tämä 20 MW energiaa tuotettaisiin öljyllä, se tulisi maksamaan meille noin 6,5 miljoonaa euroa ja hiilidioksidia syntyisi prosessissa 20 000 tonnia”, tuotantopäällikkö Jyrki Makkonen Boliden Harjavalta Oy:sta sanoo.

Boliden Harjavalta Oy  on Pohjoismaiden suurin rikkihappotehdas.

”Investoinnin myötä hiilidioksidipäästöt ovat vähentyneet. Tämä on sekä merkittävä taloudellinen että ympäristöllinen etu. Lauhdelämmöstä saatua energiaa voidaan nyt hyödyntää tehokkaasti”, Alfa Lavalin Process Industry and Power -projektipäällikkö Magnus Renlund sanoo.

Lisätietoja:

Aino Laakso, viestintäkonsultti, Mailand Communications