Bureau Veritas

Bureau Veritas laajentaa NDT –tarkastuspalvelutarjontaa Suomessa

Lehdistötiedote   •   Marras 30, 2011 10:39 EET

Suomen Bureau Veritas on laajentanut palveluitaan aloittamalla NDT-tarkastuspalveluiden tarjoamisen Varkauden ja Naantalin uusissa toimipisteissä.

NDT lyhenne tulee sanoista ’Non Destructive Testing’ eli rikkomaton aineen koetus. Yleisimpiä tarkastusmuotoja ovat ultraäänitarkastukset, särötarkastukset, röntgentarkastukset ja silmämääräistarkastukset. Edellä mainittujen tarkastusten jälkeen kappale on käytettävissä alkuperäiseen tarkoitukseen eikä se metallurgisesti muutu mitenkään tarkastuksen aikana.

Bureau Veritaksen palveluvalikoimaan kuuluvat kaikki yleisimmät tarkastusmenetelmät, mukaan lukien uusinta tekniikkaa edustava vaiheistettu ultraäänitarkastus.

Tähän saakka NDT –tarkastuksia on tehty pääasiassa Olkiluodossa valmistuvalle OL3 ydinvoimalalle, missä Bureau Veritas on suorittanut laitoksen ehkä kaikkein tärkeimpien hitsaussaumojen tarkastustyön. Nämä tarkastukset tehtiin yhteistyössä Ranskan Bureau Veritaksen kanssa.

Muita tärkeitä tarkastuskohteita ovat konepajat, telakat, voimalaitokset, jalostamot ja laivojen luokitustarkastukset. Monesti tarkastuksia tehdään myös toiminnassa oleville laitteille kuten esimerkiksi paperikoneen teloille, nostokoukuille ja työkaluille sekä toiminnassa oleville putkistoille. Pätevyysvaatimuset ko. alalla ovat varsin kovat ja kaikilla tarkastuksia tekevillä pitää olla SFS- EN 473 standardin mukaiset pätevyydet ja lisäksi STUK:n hyväksyntä.

Bureau Veritaksen NDT –palveluita on laajennettu, koska signaalit markkinoilta ovat sellaiset, että tarvetta uudelle korkean profiilin toimijalle olisi.

Mikäli haluat kuulla lisää NDT -palveluistamme, otathan yhteyttä:  Jorma Huttunen, jorma.huttunen(a)fi.bureauveritas.com p. 050 590 8446.

Voit tutustua aiheeseen tarkemmin myös lukemalla Enertec - Suomen energiateknologiajulkaisu lehdessä (2-3/2011) julkaistun artikkelin.

Bureau Veritas
Bureau Veritas -konserni perustettiin vuonna 1828, ja siitä lähtien yritys on määrätietoisesti kehittänyt vahvaa osaamistaan ja auttanut asiakkaitaan noudattamaan laatuun, terveyteen ja turvallisuuteen, ympäristöön ja yhteiskuntavastuuseen liittyviä vaatimuksia ja määräyksiä. Konsernin alueellisten ja paikallisten toimipisteiden verkosto hoitaa asiakasyhteyksiä ja tarjoaa kattavan valikoiman palveluja, joihin kuuluvat tarkastus, testaus,
arviointi, sertifiointi, laivaluokitus sekä tähän liittyvä tekninen tuki, koulutus ja ulkoistamispalvelu.
www.bureauveritas.fi