Suomen Standardisoimisliitto SFS

Dantoylle Joutsenmerkki ensimmäisenä leikkikaluvalmistajana

Lehdistötiedote   •   Loka 20, 2010 22:46 EEST

Leikkikaluvalmistaja Dantoy on saanut Joutsenmerkin osalle leluvalikoimaansa. Kyseessä ovat ensimmäiset Joutsenmerkityt lelut. Merkki kertoo lelun olevan paitsi mahdollisimman vähän ympäristöä kuormittava, myös kestävä, turvallinen lapselle ja tuotettu eettisesti kestävällä tavalla.

Jotta leikkikalu saisi Joutsenmerkin, tulee valmistajan testiraportein osoittaa viranomaisvaatimusten täyttyminen. Tällainen on esimerkiksi CE-merkintää koskeva vaatimus. Lisäksi leikkikalun tulee täyttää Joutsenmerkin tiukat, leikkikalun raaka-aineita, pintakäsittelyä sekä valmistusprosesseja koskevat ympäristö- ja terveysvaatimukset. Esimerkiksi leikkikaluissa käytetyn puun tulee olla sertifioitua. Joutsenmerkki on valmistajalle erinomainen keino viestiä kuluttajalle mm. lelun turvallisuudesta.

Joutsenmerkitty leikkikalu on tuotettu myös eettisesti kestävällä tavalla. Valmistajan tulee noudattaa kansainvälisen työjärjestö ILO:n s sopimusta, joka koskee lapsityötä, pakkotyötä, terveyttä ja turvallisuutta, oikeutta muodostaa ammattiliittoja ja oikeutta yhteisneuvotteluihin, syrjintää, kurinpitoa, työaikaa ja palkkaa. Tuotantolaitos tarkastetaan ennen Joutsenmerkin myöntämistä.

Dantoy on yksi Pohjoismaiden suurimmista muovilelujen valmistajista. Kaikki yrityksen tuotteet valmistetaan Tanskassa. Joutsenmerkittyjen lelujen valikoima pitää sisällään muovileluja, vesileluja, hiekkalaatikko- ja muita ulkoleluja sekä roolileikkiasuja ja -tarvikkeita.

Tietoa Joutsenmerkistä löytyy osoitteesta www.ymparistomerkki.fi.
Tietoa Dantoysta löytyy sivulta www.dantoy.dk

LISÄTIEDOT: