Destia

Destian keltainen kalusto valmiina talvihoitokauden käynnistymiseen

Lehdistötiedote   •   Syys 30, 2010 21:49 EEST

Maanteiden talvihoitokausi käynnistyy pääosin perjantaina 1. lokakuuta, jolloin Destian keltainen talvihoitokalusto on jälleen viritetty huippukuntoon. Destian markkinaosuus Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskusten (ELYt) kilpailuttamien maanteiden hoidon ja ylläpidon alueellisista palvelusopimuksista on 65 prosenttia. Urakoissa on hoidettavaa tiestöä yhteensä noin 57 200 kilometriä ja kevyen liikenteen väyliä yhteensä noin 3 380 kilometriä. Lisäksi Destialla on muiden asiakkaiden kanssa noin 30 talvihoitourakkaa eri puolilla Suomea.

Destian ja sen yhteistyökumppanien kokeneet huippuammattilaiset ovat koko talvikauden jatkuvassa hälytysvalmiudessa.

– Talvihoidossa tärkeää on keliolojen ennakointi, toimenpiteiden valinta ja oikea-aikaisesti tehdyt toimenpiteet. Nopean hoito- ja hälytysketjumme ansiosta tiestö pysyy hyvässä kunnossa säästä riippumatta, Destian Infrahoito-liiketoimintaryhmän johtaja Kalevi Katko toteaa.

Hälytysvalmiutta päästiin testaamaan sunnuntaina 26. syyskuuta, kun ensimmäiset teiden suolaukset olivat tarpeen Pohjois-Pohjanmaalla ja Kainuussa.

– Liukkauden torjunta onnistui suunnitellusti aina hälytysketjusta kaluston toimivuuteen saakka, vahvistaa Pohjois-Suomen palveluyksikön johtaja Seppo Ylitapio.

Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukset määrittelevät tiestöllä tarjottavan laatutason. Destia vastaa hoidossaan olevien teiden ympärivuotisesta kunnossapidosta – talvihoitoon liittyen liukkauden torjunnasta, lumen ja sohjon poistosta, lumi- ja jääpolanteen tasaamisesta sekä liikennemerkkien ja opasteiden puhdistamisesta laatuvaatimusten mukaisesti.

– Destian ja sen yhteistyökumppaneiden pitkäaikainen ja vahva osaaminen sekä tarkoituksenmukainen teknologia takaavat selviytymisen säiden vaihteluista. Toiminnan lopputulosta seurataan jatkuvalla laaduntarkkailulla. Destia vastaa tilatun palvelutason tuottamisesta sekä toimiensa raportoinnista ELY-keskuksiin reaaliaikaisesti, Katko kertoo.

Kelikeskus helpottaa teiden talvihoitoa ja lisää tienkäyttäjien turvallisuutta

Destian ja Ilmatieteen laitoksen yhteinen hälytys- ja sääpalveluja tarjoava Kelikeskus tukee Destian hoito- ja kunnossapitopalveluiden toimintaa. Kelikeskus päivystää 24 tuntia vuorokaudessa talven jokaisena päivänä. Kelikeskus takaa talviliikenteen sujuvuuden ja tienkäyttäjien turvallisuuden. Yhteinen hälytyspalvelujärjestelmä ennustaa sateet, sään muutokset ja muut sää- ja kelioloihin vaikuttavat tekijät.

Lisätietoa:

Infrahoito-liiketoimintaryhmän johtaja Kalevi Katko, p. 0400 643 572