Sanofi

Diabeteksen hoidon kipupiste vihdoin hallintaan: aterianjälkeinen verensokeri

Lehdistötiedote   •   Marras 06, 2013 09:29 EET

Aterianjälkeinen verensokerin nousu vaivaa peräti 40 prosenttia huonossa hoitotasapainossa olevaa perusinsuliinihoitoista tyypin 2 diabeetikkoa.(1,2 GLP-1-lääkkeet puhututtavat nyt ja niistä uusin vastaa tähän diabeteksen hoidon haasteeseen ja on siten keskustelun kuuma aihe. Liksisenatidi on ensimmäinen ja ainoa kerran päivässä pistettävä GLP-1, joka hoitaa pääasiassa aterianjälkeisiä verensokerin nousuja.(2

Tyypin 2 diabetes on Suomen nopeimmin yleistyvä kansansairaus. Perusinsuliinihoidossa olevista tyypin 2 diabeetikoista 75 % ei ole hoitotavoitteessa ja näistä 40 % selittyy ruokailujen jälkeen tapahtuvalla liiallisella verensokerin nousulla.(1,2

”Tyypin 2 diabeteksen hoitoon tarkoitettu liksisenatidi on suolistohormoni, joka leikkaa aterioiden jälkeisen verensokerin nousun. Se hidastaa mahalaukun tyhjenemistä, jolloin syöty ruoka siirtyy hitaammin pohjukaissuoleen. Tämän seurauksena liiallinen verensokerin nousu aterian jälkeen estyy,” Jarmo Kaukua, Sanofi Diabetes -yksikön johtaja ja sisätautien erikoislääkäri, sanoo.

Kaukuan mukaan aterianjälkeisen verensokerin merkitys on todella suuri diabeetikon sokeritasapainon hoidossa: ” Liksisenatidin merkittävä hyöty on, että lääkkeen vaikutushuippu on mahdollista kohdistaa juuri haluttuun vuorokauden aikaan aterioiden yhteyteen. Lisäksi se auttaa painonhallinnassa.”

Diabetes tasapainoon yksilöllisellä hoidolla

Hoitotasapainon saavuttaminen kroonisessa ja monimuotoisessa sairaudessa vaatii paljon työtä ja yksilöllistä hoitoa. Hoidon tehostamisen haasteeseen vastaa uusi GLP-1-lääke, liksisenatidi. GLP-1 on kehossa luonnollisesti esiintyvä hormoni, jota erittyy suolistosta ruokailun jälkeen. Liksisenatidi hidastaa mahalaukun tyhjenemistä ja estää liiallista verensokerin nousua syömisen jälkeen. Lisäksi se vähentää verensokeria nostavan glukagoni-hormonin eritystä, lisää kylläisyyden tunnetta ja helpottaa  painonhallintaa.(2

Liksisenatidi on tarkoitettu aikuisten tyypin 2 diabeteksen hoitoon yhdessä tablettimuotoisten diabeteslääkkeiden ja/tai perusinsuliinin kanssa, jos kyseisellä hoidolla sekä ruokavaliohoidolla ja liikunnalla ei saavuteta riittävän hyvää hoitotasapainoa.(3 Liksisenatidi-hoidon tavoite on, että potilas voi hyvin ja välttyy vakavilta lisäsairauksilta, joita korkea verensokeri voi aiheuttaa. Tällaisia lisäsairauksia ovat muun muassa valtimotaudit sekä silmä-, hermo- ja munuaismuutokset. Hyvä hoitotasapaino vähentää pitkällä aikavälillä myös yhteiskunnan kustannuksia: tyypin 2 diabeteksen vuosittaiset hoitokustannukset nousevat kolminkertaisiksi, jos diabeetikolle kehittyy kalliita hoitoja vaativia  lisäsairauksia.(4

Valmistetta on tutkittu GetGoal-tutkimusohjelmassa maailmanlaajuisesti yli 5 000 tyypin 2 diabeetikolla. Tutkimuksissa liksisenatidi-hoito yhdistettiin suun kautta otettavien diabeteslääkkeiden tai perusinsuliinihoidon kanssa. Kaikissa tutkimusryhmissä suurin hoidon vaikutus saatiin aterianjälkeisiin verensokeriarvoihin.

Lyhyt- ja pitkävaikutteinen GLP-1 vaikuttavat eri tavoilla

Lyhytvaikutteisen GLP-1-valmisteen käyttö helpottaa aterianjälkeistä verensokerin hallintaa, minkä myötä korkeat verensokerit jäävät pois. Myös painonhallinta on helpompaa. Liksisenatidi kuuluu lyhytvaikutteisiin GLP-1-lääkkeisiin. Lyhytvaikutteisten GLP-1-lääkkeiden vaikutus kohdistuu pääasiassa aterianjälkeisen sokerin hoitoon, kun taas pitkävaikutteisten pääasiassa paastoverensokeriin.(2

Viitteet:

1)  Valle T ja työryhmä. Diabeetikkojen hoitotasapaino Suomessa vuosina 2009-2010. DEHKO-raportti 2010:5.

2)  Raccah D. Efficacy and safety of liksisenatide in the treatment of type 2 diabetes mellitus: a review of Phase III clinical data. Expert Review of Endocrinology & Metabolism 8(2), 2013

3)  Valmisteyhteenveto

4)  Jarvala T. ym. Diabeteksen kustannukset Suomessa 1998-2007. Kansallinen diabetesohjelma Dehko (2010).

Lisätiedot:

Jarmo Kaukua, Diabetesyksikön johtaja, sisätautien erikoislääkäri
jarmo.kaukua@sanofi.com

Mirka Rinkinen, Viestintäjohtaja
mirka.rinkinen@sanofi.com

Sanofi

Sanofi on johtava maailmanlaajuinen ja laaja-alaisesti toimiva terveydenhuoltoalan yritys, joka kehittää ja toimittaa erilaisia ratkaisuja potilaiden tarpeisiin. Liiketoiminnan pääalueita on seitsemän: diabetes, rokotteet, innovatiiviset reseptilääkkeet, harvinaiset sairaudet, kuluttajatuotteet, kehittyvät markkinat sekä eläinterveys. Sanofi on listattu Pariisin pörssissä (EURONEXT:SAN) ja New Yorkin pörssissä (NYSE: SNY).