Sanofi

Diabetes: Liksisenatidi sai myyntiluvan Euroopassa - Ensimmäinen kerran päivässä annosteltava GLP-1-agonisti joka on kehitetty aterianjälkeisten sokeritasojen hoitoon

Lehdistötiedote   •   Helmi 04, 2013 14:47 EET

Euroopan lääkeviranomaisen EMAn tänään liksisenatidille puoltama myyntilupa perustuu maailmanlaajuiseen GetGoal-tutkimusohjelmaan, jossa on ollut mukana yksitoista vaihe III:n kliinistä
tutkimusta.1 Näissä liksisenatidia on tutkittu, joko yhdessä suun kautta otettavien diabeteslääkkeiden kanssa tai yhdistettynä perusinsuliinihoitoon. GetGoal-tutkimusohjelman ensimmäiset tutkimukset
aloitettiin vuonna 2008 ja mukana on ollut yli 5 000 tyypin 2 diabeetikkoa.1

Suomen apteekkeihin huhtikuussa
Liksisenatidi tulee suomalaisdiabeetikoiden saataville huhtikuussa. Lääkkeen odotetaan saavan peruskorvattavuuden normaalien viranomaiskäsittelyiden jälkeen alkusyksystä. ”Tyypin 2 diabeetikoiden sokeritasapaino koostuu paastoverensokerista ja aterianjälkeisistä verensokereista. Perusinsuliinilla hoidetaan paastoverensokeria.
Liksisenatidilla päästään nyt hoitamaan aterianjälkeisiä verensokerin nousuja.
Näin suurin osa tyypin 2 diabeetikoista pääsee tällä yhdistelmähoidolla hyvään
hoitotasapainoon”, kertoo lääkäri Jarmo Kaukua, Suomen Sanofi Diabeteksen johtaja.

Liksisenatidi
Liksisenatidi kuuluu GLP-1-reseptoriagonisteihin. Se on kehitetty aikuisten tyypin 2 diabeteksen hoitoon. GLP-1 on kehossa luonnollisesti esiintyvä peptidihormoni, jota erittyy pian ruokailun jälkeen. GLP-1-lääkkeet voidaan jakaa pääasiallisen vaikutustapansa mukaan pitkävaikutteisiin ja lyhytvaikutteisiin.  Pitkävaikutteisen GLP-1:sten pääasiallinen vaikutus kohdistuu paastoverensokeriin ja lyhytvaikutteisten erityisesti aterianjälkeisten sokeritasapainojen hoitoon. GLP-1-lääkkeillä on todettu olevan myös painoa alentava vaikutus. Lääke estää glukagonin erittymistä haiman alfa-soluista ja stimuloi glukoosista riippuvaista haiman beta-solujen insuliinin eritystä. Liksisenatidi on ensimmäinen ja ainoa kerran päivässä pistettävä GLP-1-agonisti, joka kohdistaa vaikutuksena erityisesti aterioiden jälkeisten sokeritasojen hoitoon. Pääasiassa paastoverensokeria hoitavalle perusinsuliinille, kuten glargininsuliinille, liksisenatidi on hyvä lisä, koska se vaikuttaa erityisesti aterianjälkeisten sokeritasojen hoitoon.2 GLP-1 –lääkkeiden tyypillinen haittavaikutus on pahoinvointi, joka ilmaantuu hoidon alussa ja menee ajan myötä ohi.

Kokonaisvaltaisen hoitotasapainon saavuttaminen haaste diabetespotilaille
Maailmanlaajuisesti noin 4 miljoonaa ylipainoista perusinsuliinihoidolla olevaa tyypin 2 diabetespotilasta on huonossa verensokeritasapainossa hyvästä paastoverensokeritasosta huolimatta. Jotta tavoiteverensokeriarvot saavutetaan sekä paastoverensokerin että aterianjälkeisen verensokeriarvon tulee olla tavoitetasolla. Perusinsuliinin ja liksisenatidin avulla tyypin 2 diabetespotilaan on helpompi pitää verensokeriarvot kontrollissa ympäri
vuorokauden.2

Viitteet:

1http://clinicaltrials.gov/ct2/results?term=GetGoal Date accessed: December 2012

2 LYXUMIA valmisteyhteenveto 2/2013

Lisätietoja:

Mirka Rinkinen
Puhelin 040 744 6168
mirka.rinkinen@sanofi.com

Asiantuntijalääkäri
Jukka Westerbacka
Puhelin 040 868 4577
jukka.westerbacka@sanofi.com

www.sanofi.fi
www.diabeteselamaa.fi

Sanofi
Sanofi on johtava maailmanlaajuinen ja laaja-alaisesti toimiva terveydenhuoltoalan
yritys, joka kehittää ja toimittaa erilaisia ratkaisuja potilaiden tarpeisiin.
Liiketoiminnan pääalueita on seitsemän: diabetes, rokotteet, innovatiiviset
reseptilääkkeet, harvinaiset sairaudet, kuluttajatuotteet, kehittyvät markkinat
sekä eläinterveys. Sanofi on listattu Pariisin pörssissä (EURONEXT: SAN) ja New
Yorkin pörssissä (NYSE: SNY).