Dna

DNA:lta joulukuussa maksutonta teräväpiirtoa antennikoteihin

Lehdistötiedote   •   Marras 29, 2010 14:38 EET

Teräväpiirtokanavat MTVN HD ja Animal Planet HD näkyvät DNA:n antenniverkossa 1.-28.12.2010 maksutta ja nykyisillä teräväpiirtokuvan katseluun tarkoitetuilla päätelaitteilla.
DNA:n antenniverkon näkyvyysalueella lähetysten seuraaminen edellyttää vain antenniverkon nykyisen DVB-T-standardin mukaista MPEG4-virittimellä varustettua teräväpiirtotelevisiota ja DNA:n lähettimeen suunnattua VHF-antennia.
Vuodenvaihteen jälkeen tarjolla oleva ohjelmasisältö laajenee edelleen. Vuodenvaihteessa ohjelmat siirtyvät uuteen DVB-T2-standardiin, mikä tarkoittaa monessa tapauksessa päätelaitehankintaa.
Verkon rakennus kovassa vauhdissa
Maksuttomia lähetyksiä näytetään heti joulukuun alusta alkaen pääkaupunkiseudun kunnissa, Itä-Uudellamaalla ja Lahden seudulla. Joulukuun alkuun mennessä valmistuneet lähettimet ovat Helsingin Oulunkylässä, Espoon Järvikylässä, Lahden Radiomäellä ja Valkeakosken Pispantallissa. Joulukuun aikana verkko laajenee edelleen, ja vuodenvaihteeseen mennessä se kattaa noin 2 miljoonaa suomalaista.
- Verkon rakentaminen on edennyt hienosti. Verkon näkyvyysalueen arvioidaan kattavan vuodenvaihteessa lähes puolet suomalaisista isoimmissa Etelä-Suomen kaupungeissa, DNA:n kuluttajaliiketoiminnasta vastaava johtaja Pekka Väisänen kertoo.
Lähetinten katselualueella asuvat yli voivat nähdä maksuttomat ja nykyisellä DVB-T-standardilla näytettävät lähetykset VHF-kanavalla. Tällä taajuudella tuleva kanavanippu sisältää Animal Planet HD sekä MTVN HD teräväpiirtokanavat, jotka virittyvät digiboksiin tai -televisioon kanavapaikoille 251 ja 252 tai seuraaville vapaille kanavapaikoille.
DNA:n rakentaman TV-verkon lähettimet sijoitetaan niin, että lähettimet palvelevat näkyvyysalueidensa katsojia mahdollisimman tehokkaasti. Verkon lähetinpaikoilla on suuri merkitys siihen, miten laadukkaana verkon käyttäjät sen kokevat. Kaupunkien rakenne on muuttunut ajan myötä, minkä vuoksi DNA:n verkon lähettimet ovat osin eri paikoissa kuin tähän asti käytetyn TV-verkon lähettimet. Antennin suuntaus on sen vuoksi joissain tapauksissa tarpeen.
VHF-lähetysten mahdolliset vaikutukset kiinteistöjen nykyiseen TV-kuvaan
DNA:n teräväpiirtopalvelut tulevat digitalisoinnin yhteydessä käytöstä poistuneelle TV-lähetysten VHF-taajuusalueelle. Uudenaikaisissa antennijärjestelmissä tuleekin VHF- ja UHF-signaaleja käsitellä erillään, jotta niillä voidaan taata mahdollisimman hyvälaatuinen vastaanotto niin teräväpiirto- kuin standardilähetyksille.
Uuden DVB-T2-standardin tuomat muutokset kotien päätelaitteisiin
Vuodenvaihteesta alkaen DNA:n antenniverkon teräväpiirtolähetysten katsominen ei enää onnistu nykyisillä DVB-T-laitteilla, vaan katselu edellyttää DVB-T2-standardin mukaista digiviritintä ja DNA:n katselukorttia. DVB-T2 -viritin voi sisältyä joko televisioon tai digiboksiin.
Jos televisio on DVB-T2-yhteensopiva, sen oheen tarvitaan VHF-antennin lisäksi CI+-korttimoduuli, jonka voi hankkia kodinkoneliikkeestä, ja DNA Katselukortti, joka on hankittavissa DNA Kaupasta. DNA Katselukortti laitetaan CI+-korttimoduuliin, joka puolestaan kytketään televisioon. Televisioissa ei ole valmiina paikkaa katselukortille, minkä vuoksi kortti on kytkettävä siihen moduulin kautta.
DNA Katselukortti linkitetään asiakkaan digisovittimeen eli asiakkaan laitevalinnoista riippuen CI+-korttimoduuliin tai digiboksiin. DNA Kaupan myyjä voi huolehtia linkityksestä kortin oston yhteydessä asiakkaan puolesta. Myös DNA:n asiakaspalvelu voi hoitaa linkityksen.
Jos taloudessa on jo FullHD- tai HD Ready -merkinnällä varustettu televisio eikä televisiota haluta vaihtaa, sen oheen voidaan VHF-antennin ja DNA Katselukortin lisäksi hankkia DVB-T2-digiboksi. Erillistä CI+-korttimoduulia ei tässä tapauksessa tarvita, sillä digibokseissa on valmiina oma paikka katselukortille.
LIITE: HDTV-tietoa kuluttajille
Lisätietoja teräväpiirtolaitteista ja näkyvyysalueista:
Tarkemmat tiedot DNA:n teräväpiirtoverkon näkyvyysalueista, HD-kanavista, VHF-antenneista sekä DVB-T2-päätelaitteista: www.dna.fi
Tarkempaa tietoa kiinteistöjen antenni- ja TV-laitteistoista: www.sant.fi, Pientalon antenniopas
Lisätietoja medialle:

Kuluttajaliiketoiminnan johtaja Pekka Väisänen, DNA Oy, puh. 044 0400 168, pekka.vaisanen@dna.fi

DNA:n viestintä: viestintäpäällikkö Helena Sukuvaara, DNA Oy, puh. 044 044 4201, helena.sukuvaara@dna.fi
DNA Oy on suomalainen tietoliikennekonserni, joka tarjoaa yksityishenkilöille, yhteisöille ja yrityksille laadukkaita, viimeisintä teknologiaa hyödyntäviä puhe-, data-, matkaviestin- ja tv-palveluita. DNA-konsernin liikevaihto vuonna 2009 oli 652 miljoonaa euroa ja liikevoitto ilman kertaluonteisia eriä 63 miljoonaa euroa. DNA:lla on yli 3 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon asiakkuutta. Lisätietoa osoitteesta www.dna.fi .
Linkit:
Liitteet: