Dna

DNA tutki matkapuhelinten hankintaa

Lehdistötiedote   •   Syys 30, 2010 14:06 EEST

DNA:n Taloustutkimuksella teettämän ostotapatutkimuksen mukaan DNA sai eniten mainintoja mitattaessa matkapuhelimia myyvien liikkeiden tunnettavuutta. Toiseksi eniten sai mainintoja Elisa ja kolmantena oli Gigantti.
Matkapuhelimien ostopaikkana asiakkaat suosivat edelleen myymälöitä. Miesvastaajien keskuudessa mainittiin noin kaksi kertaa useammin myös DNA:n, Elisan ja Saunalahden verkkokaupat kuin naisten keskuudessa. Nuorempien vastaajien keskuudessa esille nousi myös verkkokauppa.com.

Myymälän ja myyjän merkitys korostuu matkapuhelimen ostotilanteessa. Lähes kolme neljästä vastaajasta kokee vähintään melko tärkeäksi puhelimen kokeilemisen ja kädessä pitämisen ostotilanteessa. Kokeilemisen tarve korostuu ostettaessa puhelinta itselle tai lapselle.
Vanhemmat asiakkaat arvostavat myyjien mielipiteitä. Yli 50-vuotiaista vastaajista yli 73 prosenttia haluaa myyjän tukea matkapuhelimen valintaan. Lisäksi asiakkaat pitävät useammin positiivisena asiana myyjän ostotilanteessa tekemää liittymien ja matkapuhelinpalveluiden tarjoamista.
Suurimmalla osasta vastaajista nykyinen matkapuhelinoperaattoriasiakkuus ei vaikuta uuden matkapuhelimen ostopaikan valintaan. Matkapuhelinta vaihdetaan noin kerran kahdessa tai kolmessa vuodessa (58% vastaajista). Nuoret vaihtavat puhelintaan useammin ja yli 50-vuotiaat harvemmin kuin kerran kolmessa vuodessa. Nuorista 15 prosenttia vaihtaa puhelimensa vuosittain.
Hintavertailua teki 72 prosenttia vastaajista ennen matkapuhelimen ostoa. Hintavertailu korostuu nuorempien ostajien joukossa. Matkapuhelinliittymien hintavertailu on hieman vähäisempää.
Älypuhelimet kasvattavat suosiota
Tutkimuksen mukaan miehet arvostavat enemmän uusia ominaisuuksia ja tämä näkyy hankintamotiiveissa. Miehillä puhelimen vanheneminen ominaisuuksiltaan on toiseksi tärkein syy uuden puhelimen hankintaan (miehet 25%, naiset 15% ). Yleisin syy uuden puhelimen hankkimiseen on puhelimen rikkoutuminen.
Älypuhelinten suosio on kasvamassa varsinkin 25- 34 -vuotiaiden joukossa. Uuden 3G -älypuhelimen ostajat harkitsevat mallin etukäteen ja ostavat haluamansa puhelimen hintatarjouksen perusteella. Mitä kehittyneemmästä puhelinmallista on kyse, sitä suunnitelmallisempaa on sen hankinta. Naisten käyttäytyminen poikkeaa miesten ostokäyttäytymisestä siten, että naisista suuremmalla osalla (35 %) ei ollut etukäteen suunnitelmaa siitä, minkä matkapuhelinmallin ostaisivat.
DNA Kauppa on Suomen laajin matkapuhelimia myyvä myymäläketju, myymälöitä on yhteensä 77. Älypuhelinten kasvava suosio näkyy myös DNA Kaupassa, jossa reilu kolmasosa myydyistä puhelimista on älypuhelimia. Enemmistö kuluttajista on valmis maksamaan älypuhelimesta 100 - 300 euroa. Yhtenä syynä älypuhelinten myynnin kasvuun voidaan pitää operaattorien pakettien tarjoamaa osamaksun mahdollisuutta.
*Tutkimuksen tiedonkeruu toteutettiin Taloustutkimuksen Internet-paneelissa kesällä 2010. Ostotapa tutkimukseen vastasi yhteensä 1066 suomalaista.
Lisätiedot:

Osastopäällikkö Sari Heinonen, Business Intelligence, DNA Oy, sari.heinonen@dna.fi, puh. 044 313 4294

DNA:n viestintä: viestintäpäällikkö Marjut Salmela, marjut.salmela@dna.fi, puh. 044 313 4403
DNA Oy on suomalainen tietoliikennekonserni, joka tarjoaa yksityishenkilöille, yhteisöille ja yrityksille laadukkaita, viimeisintä teknologiaa hyödyntäviä puhe-, data-, matkaviestin- ja tv-palveluita. DNA-konsernin liikevaihto vuonna 2009 oli 652 miljoonaa euroa ja liikevoitto ilman kertaluonteisia eriä 63 miljoonaa euroa. DNA:lla on yli 3 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon asiakkuutta. Lisätietoa osoitteesta www.dna.fi .
Linkit: