Ellibs Oy

E-kirjojen yhteiskäyttö valtaa Suomen kirjastot

Lehdistötiedote   •   Helmi 08, 2013 12:42 EET

Iso osa suomalaisista yleisistä kirjastoista ja ammattikorkeakouluista on ottanut vuoden alussa käyttöön FinELibin e-kirjakokoelman. Tämä on ensimmäinen kerta, kun Suomessa kokeillaan e-kirjojen valtakunnallista yhteiskäyttöä. Yleisille kirjastoille ja ammattikorkeakouluille on molemmille omat kokoelmansa.

Yleisille kirjastoille tarkoitetussa kokoelmassa on yhteensä 10 eri e-kirjaa ja ammattikorkeakoulujen kokoelmassa 7. Mukana on mm. huippusuosittu, viime vuoden Tieto-Finlandia-voittaja  Syötäväksi kasvatetut. Kirjat voi lainata 10 vuorokaudeksi kerrallaan, jonka jälkeen ne palatuvat automaattisesti takaisin kirjastoon uudelleen lainattaviksi. Yhtäaikaisia käyttöoikeuksia on kirjoihin hankittu useita, joten valtakunnallisen yhteiskäytön pitäisi sujua mutkattomasti.

Kaikki yleiset kirjastot ja ammattikorkeakoulut saavat kokoelmat ilmaiseksi käyttöönsä Ellibsin verkkokirjaston kautta. Mukaan pääsee ilmoittamalla osallistumisestaan FinELibiin viimeistään 28.3. Yhteiskäyttö jatkuu yleisillä kirjastoilla 30.9. ja ammattikorkeakouluilla 30.6. asti. Lista jo mukaan liittyneistä kirjastoista löytyy täältä.

FinELib
FinELib on suomalaisten yliopistojen, ammattikorkeakoulujen, tutkimuslaitosten ja yleisten kirjastojen muodostama konsortio, joka hankkii keskitetysti elektronisia aineistoja jäsenorganisaatioilleen.
FinELib-konsortion jäseniä ovat yliopistot, ammattikorkeakoulut, yleiset kirjastot 18 maakuntakirjastoalueella, Yleisten kirjastojen keskuskirjasto sekä useat tutkimuslaitokset ja erikoiskirjastot.
Konsortion palveluyksikkö toimii Kansalliskirjastossa.

Ellibs Oy on e-kirjojen myyntiin, markkinointiin ja teknologiaan erikoistunut yritys. Ellibs tarjoaa asiakkailleen automatisoituja elektroniseen julkaisuun sekä aineistojen hallintaan liittyviä palveluja. Yhteistyökumppaneita ovat lukuisat tietokirjojen julkaisijat sekä kirjastot ja yritykset niin Suomessa kuin muualla Euroopassa. Ellibs on Pohjoismaiden suurin e-kirjakauppa. Ellibs Oy on osa Lingsoft-konsernia.