Elisa

Elisalta Suomen ensimmäiset mobiilivarmenteet

Lehdistötiedote   •   Helmi 08, 2011 19:11 EET

Elisa aloittaa mobiilivarmenteen myöntämisen asiakkailleen ensimmäisenä Suomessa. Sähköisenä henkilöllisyystodistuksena verkkoasioinnissa toimivan Elisa Varmenteen voi ottaa käyttöön Elisa Shopiteissa. Myöhemmin keväällä käyttöönotto on mahdollista myös Elisan verkkopalvelussa.

Elisa aloitti tänään vahvan sähköisen tunnistautumisvälineen, Elisa Varmenteen myöntämisen asiakkailleen. Elisa Varmenteen avulla henkilöt voivat esimerkiksi tunnistautua verkkopalveluissa todentamalla henkilöllisyytensä, allekirjoittaa puhelinpalvelussa solmittuja sopimuksia tai vahvistaa yksityishenkilöiden välisiä sopimuksia sekä kauppoja. Elisa pilotoi mobiilivarmenteen käyttöä parhaillaan useiden eri yritysten verkkopalveluissa ja tulee ottamaan sen käyttöön myös omissa verkkopalveluissaan.

- Mobiilivarmenne tulee helpottamaan verkkoasiointia merkittävästi tekemällä verkkopalvelujen käytöstä entistä sujuvampaa ja nopeampaa. Meillä on jo vireillä useita pilottiprojekteja yritysten ja julkishallinnon organisaatioiden kanssa varmenteen hyödyntämisestä verkkopalveluissa, Elisa Varmenteesta vastaava kehityspäällikkö Mika Repo Elisalta kertoo.

Elisa Varmenteen saa alkuvaiheessa Saunalahden liittymiin, joissa liittymän omistaja ja haltija on sama henkilö. Käyttöönottoa laajennetaan kevään mittaan myös muihin Elisan ja Saunalahden liittymiin. Elisa Varmenteita rekisteröidään tästä päivästä lähtien Helsingissä Kampin Elisa Shopitissa. Helmikuun aikana varmenteiden rekisteröinti on mahdollista myös Oulun Isokadun, Tampereen, Jyväskylän Yliopistokadun ja Raision Myllyn Elisa Shopiteissa. Rekisteröimispisteiden määrää laajennetaan kesäkuun loppuun mennessä kaikkille Suomen merkittävimmille paikkakunille sekä Elisan verkkopalveluun.

Elisa Varmenne on jatkoa operaattorien marraskuun lopussa yhdessä lanseeraamalle mobiilivarmenteelle ja perustuu suomalaisoperaattorien yhdessä kehittämään vahvaan sähköisen tunnistautumisen menetelmään. Sen avulla esimerkiksi verkko- tai puhelinpalvelussa asioiva henkilö saa tunnistautumis- tai vahvistuspyynnön matkapuhelimeensa. Käyttäjä todistaa henkilöllisyytensä, vahvistaa palvelutapahtuman tai allekirjoittaa sopimuksen henkilökohtaisen tunnuslukunsa avulla, minkä seurauksena mobiilitunnistus tai -allekirjoitus siirtyy palveluntarjoajalle tai vastaanottajalle.
Suomalaisoperaattoreista Elisa on ensimmäinen, joka tuo mobiilivarmenteen henkilöasiakkailleen. Elisa esitteli operaattorien yhteisessä lanseerauksessa myös ensimmäiset yritysten kanssa kehitetyt verkkopalvelut, joissa mobiilivarmennetta hyödynnetään.

Lisätietoa Elisa Varmenteesta löytyy osoitteesta www.elisa.fi/varmenne

Lisätiedot:
Mika Repo, kehityspäällikkö, 050 3038 260, etunimi.sukunimi@elisa.fi

Elisa Varmenne on SIM-korttiin liitettävä sähköinen henkilöllisyystodistus eli mobiilivarmenne.  Se on vahvan sähköisen tunnistamisen väline, joka toimii sähköisenä henkilöllisyystodistuksena. Varmenteen avulla voi tunnistautua tai vahvistaa ostoksia verkkopalvelussa sekä allekirjoittaa sähköisesti puhelin- tai verkkopalvelussa tehtyjä sopimuksia. Elisa Varmenteen voi ottaa käyttöön Elisa Shopiteissa sekä myöhemmin Elisan verkkopalvelussa osoitteessa www.elisa.fi/varmenne. Käyttöönotto edellyttää henkilöllisyyden todistamista vuoden 1.10.1990 jälkeen myönnetyllä suomalaisella ajokortilla, voimassaolevalla passilla tai virallisella poliisin myöntämällä henkilöllisyystodistuksella. Elisan verkkopalvelussa tarvittava henkilöllisyyden todistaminen tapahtuu pankkitunnisteilla. Mobiilivarmenteen myöntämisaika ovat sidottu varmenteen aktivointiin tarvittavien Väestörekisterikeskuksen tietojärjestelmien aukioloaikaan, ja niitä voidaan toistaiseksi rekisteröidä käyttöön ma-pe klo 6.30-18.00. Mobiilivarmenteen käyttöönotto on maksutonta. Lisätiedot osoitteesta www.elisa.fi/varmenne

Elisa on Pohjoismaiden johtava viestintäpalvelujen tuottaja ja on julkisesti noteerattu NASDAQ OMX Helsinki Suuret Yhtiöt -listalla. Elisa toimii Pohjoismaiden lisäksi Baltian maissa ja Venäjällä. Palvelemme alueellisesti noin 2 miljoonaa kuluttaja-asiakasta ja kansainvälisesti noin 150 000 yritysasiakasta ja julkishallinnon organisaatiota tarjoamalla laajan valikoiman erilaisia liittymiä palveluineen. Välitämme ihmisille elämyksiä ja parannamme organisaatioiden tuottavuutta verkossa. Elisa keskittyy kehittämään kuluttajille ja yritysasiakkaille ICT- ja online-palveluja. Liikevaihtomme vuonna 2009 oli 1,43 miljardia euroa. Henkilöstön määrä on noin 3 200. Elisa toimii globaalisti yhteistyössä Vodafonen ja Telenorin kanssa. Lisätietoja osoitteesta www.elisa.fi

Viimeksi päivitetty 08.02.2011 07:30