AC-Sanafor

Elokuvakilpailu etsii uutta Ridley Scottia Finaalissa mukana yksi pohjoismainen lyhytelokuva

Lehdistötiedote   •   Syys 02, 2010 02:32 EEST

Philipsin maailmanlaajuisen Tell It Your Way ‑lyhytelokuvakilpailun finalistit on nyt valittu. Kilpailun voittajan päättää legendaarinen elokuvaohjaaja Ridley Scott. Kisa on herättänyt suurta mielenkiintoa, ja siihen osallistui yli 600 elokuvaa eri puolilta maailmaa. Kymmenen parhaan joukkoon ylsi 12 pohjoismaisesta ehdokkaasta yksi – tanskalaisen Torben Bechin ohjaama Honeymoon.

Kymmenen onnellista osanottajaa on selvittänyt tiensä finaaliin Philipsin ja Ridley Scott Associatesin (RSA) keväällä käynnistämässä maailmanlaajuisessa lyhytelokuvakilpailussa. Tell It Your Way -kilpailu antaa nuorille ja kunnianhimoisille elokuvantekijöille mahdollisuuden näyttää kyntensä, ja voittaja pääsee viikon harjoitteluun RSA:n studiolle. Lopullinen voittaja valitaan 21. syyskuuta.

Kilpailuun osallistuneesta 600 elokuvasta 306 pääsi ensimmäiselle kierrokselle. Niiden joukossa oli muun muassa seitsemän ruotsalaista elokuvaa ja yksi norjalainen elokuva. Pohjoismaalaisista kuitenkin vain  tanskalainen Torben Bech ja hänen Honeymoon-elokuvansa pääsi kymmenen parhaan joukkoon.

– Olen tästä uskomattoman iloinen! Halusimme luoda suljetun ja keinotekoisen universumin, joka imaisee katsojan sisäänsä. Innoitus Honeymoon-elokuvaan tuli Tanskan maaseudun pikkukylistä ja niissä tapaamistamme erikoislaatuisista ihmisistä. Projektille ei ollut mitään budjettia, mutta saimme kuitenkin kokoon hyvän tiimin, kertoo Torben Bech.

Ridley Scott valitsee voittajan yleisöäänestyksen jälkeen

Seuraavassa vaiheessa kymmennestä finalistista karsitaan yleisöäänestyksellä viisi. Kuka tahansa voi äänestää suosikkiaan osoitteessa http://www.youtube.com/philipscinematv. Keskiyöhön 5. syyskuuta mennessä viisi eniten ääniä saanutta elokuvaa pääsee mukaan viimeiselle kierrokselle, jolloin legendaarinen Hollywood-ohjaaja Ridley Scott (Alien [1979], Blade Runner [1982] ja Gladiator [2000]) valitsee voittajan.

Tell It Your Way -kilpailun tehtävänantona oli luoda enintään kolmen minuutin pituinen lyhytelokuva. Sen kuudesta repliikistä muodostuva dialogi annettiin valmiiksi. Dialogi oli sama, jota käytettiin Cannesin Lions‑palkinnon voittaneessa Philips Cineman lyhytelokuvasarjassa Parallel Lines. Parallel Lines -sarjan elokuvat ohjasivat RSA-ohjaajat Carl Erik Rinsch, Greg Fay, Johnny Hardstaff, Jake Scott ja Hi-Sim.

Kuvassa: Kohtaus Carl Erik Rinschin The Gift -elokuvasta.

Katso Honeymoon-elokuva täältä: http://www.youtube.com/watch?v=g4bm69P603I

Muut finalistit, ruotsalaiset ehdokkaat ja kaikki muut kilpailutyöt ovat nähtävissä YouTubessa osoitteessa www.youtube.com/philipscinematv. Napsauta Gallery-painiketta.

Lisätietoja

Max Hellström, Nordic PR Manager, Philips Consumer Lifestyle, Max.hellstrom@philips.com, 46 708 32 21 05

Kuvia, tuotetietoja ja kokeilupyynnöt:

Aino Ruikka, viestintätoimisto AC-Sanafor Oy, aino.ruikka@acsanafor.fi, 040 706 8021