Epson Suomi

Epsonin uusilla dokumenttikameroilla eloa opetukseen

Lehdistötiedote   •   Tammi 20, 2016 09:00 EET

Kätevien ominaisuuksien ansiosta opettajat voivat muovata oppimisympäristöstä dynaamisen.

20. tammikuuta 2016 – Epson julkistaa kaksi uutta dokumenttikameraa, jotka on suunniteltu Epsonin opetusprojektorien rinnalle. Full HD ‑kamera toistaa kuvat ja videot terävinä ja selkeinä. Useiden lähtöliitäntöjen ansiosta laadukasta kuvaa voi toistaa samanaikaisesti useassa näyttölaitteessa, esimerkiksi sylimikrossa, projektorissa ja TV:ssä.

ELPDC21- ja ELPDC13-dokumenttikameroilla opettajat ja kouluttajat voivat elävöittää opetustaan hauskasti. Tunneista ja luennoista tulee entistä kiinnostavampia – ja oppimistulokset paranevat. Full HD -kamera varmistaa tarkat ja selkeät kuvat, joista erottuvat pienimmätkin yksityiskohdat. Suuren A3-kokoisen kuvausalueen ansiosta voi kameran asentoa muuttamatta näyttää koko luokalle kerralla kaksi oppikirjan sivua, karttoja, yksityiskohtaisia kaavioita ja kolmiulotteisia esineitä.

Nämä kameramallit eivät loista ainoastaan kuvien toistossa: virkistystaajuus 30 kuvaa sekunnissa takaa sen, että videot toistuvat sulavasti ja selkeinä. Kun tarvitaan teräviä suurennoksia esimerkiksi tutkittaessa vanhoja tekstejä, digitaalinen ja optinen (vain ELPDC21) zoomaus ja sisäinen LED-valo huolehtivat siitä, että myös himmeimmät yksityiskohdat erottuvat. Kameroissa on mikroskooppiliitäntä, joten ne soveltuvat erinomaisesti myös luonnontieteiden tunneille äärimmäisen pienten kohteiden esittämiseen valkokankaalla.

Epson Europen tuotepäällikkö Trevor Holt sanoo: ”Kehitimme mallistoa vieläkin paremmaksi kuuntelemalla asiakkaiden toiveita ja lisäämällä joukon uusia ominaisuuksia. Nyt kameroissa on Full HD -kuvantoisto, ja lisäksi niillä voi lähtöliitäntöjen ansiosta esittää reaaliaikaista kuvaa ja videota samanaikaisesti useassa eri näyttölaitteessa – esimerkiksi kannettavassa tietokoneessa, projektorissa ja TV:ssä. Opettajat voivat myös ohjata dokumenttikameraa suoraan projisoidusta kuvasta[1], joten turha liikehdintä jää pois ja oppilaiden huomio on helpompi säilyttää.”

Molemmissa dokumenttikameroissa on käyttöä monipuolistava jaetun kuvan toiminto, jonka avulla valkokankaalle voi heijastaa kaksi eri kohdetta rinnakkain. Näin opettaja voi kätevästi havainnollistaa monenlaisia asioita, esimerkiksi kasvien ja eläinten kasvua.

Dokumenttikameroita voi siirrellä helposti luokkahuoneesta toiseen, koska laitteet ovat kevyitä ja niiden mukana tulee pehmeä kantolaukku. Kun kamera ei ole käytössä tai se on valvomattomassa luokkahuoneessa, tarpeellinen varkaussuoja saadaan aikaan Kensington-lukolla ja turvasalvalla.

ELPDC21 ja ELPDC13 ovat yhteensopivia kaikkien EB-5-malliston projektorien kanssa1. Dokumenttikamerat tulevat saataville helmikuussa 2016.

Tärkeimmät ominaisuudet

ELPDC21 ELPDC13
Kahden megapikselin kamera: Full HD 1080p ‑kuvantoisto
Näytön virkistystaajuus 30 kuvaa/s: selkeä ja sujuva kuvantoisto
Suuri A3-koon kuvausalue
Sisäinen LED-valo, jonka teho riittää heikossakin valaistuksessa 250 luksia 250 luksia
Sisäinen mikrofoni
Hipaisukäyttöinen automaattitarkennus
Varren mekaaninen kääntö P:-90–+90 ° V: -90–0 ° P:-90–+90 ° V: -90–0 °
Pysäytystoiminto
Zoomaustoiminto yksityiskohtien korostukseen 12x, optinen 10x, digit. 16x, digit.
1080p-kuvantoiston tuki VGA-, HDMI- ja USB-liitännöissä
Kuvantoiston rinnakkaisten lähtöliitäntöjen tuki
SD-muistikorttipaikka videoleikkeiden ja still-kuvien tallennukseen
Jaetussa kuvassa voi esittää SD-muistikortin still-kuvaa tai videotiedostoa ja dokumenttikameran reaaliaikaista kuvaa
Sisältää mikroskooppiliitännän
Merkintöjen lisäys sekä still- että videokuviin käytettäessä Easy Interactive Tools ‑ohjelmiston versiota 4.0
Kaukosäätimellä voi ohjata sekä dokumenttikameraa että EB-6-malliston Epson-projektoreita
Kevyt, helposti siirreltävä (toimitus sisältää kantolaukun) 2,6 kg 2,5 kg
Varkaussuojaus: Kensington-lukko ja turvasalpa

-Ends-

[1]Dokumenttikameran suora ohjaus projektorin välityksellä on käytettävissä vain malleissa EB-595Wi, EB-585Wi, EB-575Wi ja EB-536Wi, kun kamera on yhdistetty tietokoneeseen ja käytössä on Easy Interactive Tools ‑ohjelmiston versio 4.0.

Tietoja Epsonista

Epson on kansainvälinen innovaatioiden edelläkävijä, jonka tarjoamien tuotteiden valikoima ulottuu mustesuihkutulostimista ja -tulostusjärjestelmistä, 3LCD-projektoreista sekä teollisuusroboteista tunnistimiin ja muihin mikrolaitteisiin. Epsonin tavoitteena on ylittää asiakkaidensa odotukset luomalla pienikokoisia ja energiaa säästäviä tarkkuuslaitteita niin yritysten, kotikäyttäjien, kaupallisten toimijoiden kuin teollisuudenkin käyttöön.

Japanissa sijaitsevan Seiko Epson Corporationin johtama Epson-konserni koostuu eri puolilla maailmaa sijaitsevista 94 yrityksestä, joissa työskentelee yli 73 000 työntekijää. Epsonilla ollaan ylpeitä yrityksen jatkuvasta panostuksesta ympäristönsuojeluun ja paikallisiin yhteisöihin.

Tietoja Epson Europesta

Amsterdamissa sijaitseva Epson Europe B.V. on konsernin Euroopan, Lähi-idän, Venäjän ja Afrikan toimintojen päämaja. Epson Europe työllistää 1 700 henkilöä ja sen myynti tilivuonna 2013 oli 1 517 miljoonaa euroa

Ympäristövisio 2050